4-procentowy wzrost rynku kosmetyków do pielęgnacji twarzy w Polsce

drogeria kosmetyki sklep supermarket

W okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku polski rynek kosmetyków do pielęgnacji twarzy odnotował w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych 4-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym oraz 1-procentowy spadek w ujęciu wartościowym.

Analizowana kategoria kosmetyków do pielęgnacji twarzy obejmuje kremy, maseczki, mleczka i toniki do twarzy.

Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku niewiele ponad 70 proc. polskich gospodarstw domowych zakupiło produkty z kategorii kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Około 61 proc. gospodarstw domowych przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy kupiło krem do twarzy, 51 proc. mleczko i tonik, a 22 proc. – maseczkę do twarzy.

W ciągu monitorowanych 12 miesięcy pojedyncze polskie gospodarstwo domowe wydało na kosmetyki do pielęgnacji twarzy średnio 120 zł. W skali całego kraju daje to zakupy o łącznej wartości na poziomie 1,2 mld zł. Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupu kosmetyków do pielęgnacji twarzy, w podanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupowały produkty z tej kategorii przeciętnie 7 razy. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wyniosła średnio 18 złotych.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kosmetyki do pielęgnacji twarzy kupowano głównie w sklepach drogeryjno-perfumeryjnych. W okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku udział tego kanału dystrybucji w zakupach całej kategorii, dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe, wyniósł 65 proc. w ujęciu wartościowym oraz 58 proc. w ujęciu ilościowym. Z kolei łączny udział hipermarketów, supermarketów i dyskontów w zakupach całej kategorii wyniósł 27 proc. w ujęciu ilościowym i 17 proc. w ujęciu wartościowym. Z roku na rok coraz mniejsze znaczenie w zakupach kosmetyków do pielęgnacji twarzy odgrywa sprzedaż bezpośrednia.

Martyna Chruślińska, analityk kategorii w Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: „Udział ilościowy produktów markowych w rynku kosmetyków do pielęgnacji twarzy szacuje się na poziomie 89 proc. Liderami na rynku są marki Ziaja, Garnier i Nivea. Wśród marek własnych sieci największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Rossmann, których łączny udział ilościowy stanowi 9 proc. Jedynie 2 na 10 gospodarstw domowych zakupiło w analizowanym okresie kosmetyk do pielęgnacji twarzy marki własnej sieci. Nieufność wobec produktów niemarkowych w zakupach kategorii może stanowić istotną barierę w rozwoju marek własnych sieci”.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.