5 nowoczesnych rozwiązań B2B, które podbijają polski rynek

biznes

Jeszcze kilka lat temu zaledwie niewielki procent polskich przedsiębiorców słyszał o tych usługach – dziś korzysta z nich coraz większa liczba polskich firm. Pomagają zmniejszyć koszty i usprawniają funkcjonowanie biznesu. Przedstawiamy 5 nowoczesnych rozwiązań biznesowych, które podbijają polski rynek B2B.

Wynajem długoterminowy samochodów

Wynajem długoterminowy samochodów, czyli użytkowanie zamiast kupowania na własność, cieszy się w Polsce z roku na rok coraz większą popularnością nie tylko wśród dużych korporacji, ale również firm z sektora MŚP i Mikro. Osiągnięta w 2015 r. dynamika wzrostu łącznej liczby aut na poziomie 16,6% jest najwyższą odnotowaną przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Jest to wynikiem nie tylko zmian w mentalności samych przedsiębiorców, którzy coraz częściej wolą z auta korzystać, niż je posiadać, a również z faktu, iż wynajem długoterminowy umożliwia dostęp do samochodów, które w przypadku rozliczenia gotówkowego byłyby poza możliwości finansowymi większości firm.

Wynajem długoterminowy umożliwia redukcję kosztów, które trzeba ponosić w przypadku zakupu pojazdów na własność. Miesięczne opłaty są stałe i oprócz finansowania auta, mogą obejmować m.in. koszty serwisu mechanicznego, sezonowe wymiany opon oraz ubezpieczenia i Assistance – twierdzi Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A., jednej z czołowych polskich firm z branży CFM.

W 2015 r. rynek wynajmu długoterminowego samochodów powiększył się  o blisko 21 tys. samochodów. Oznacza to, że co piąte nowe auto osobowe kupione przez przedsiębiorców w polskich salonach w ubiegłym roku sfinansowane było właśnie w tym modelu.

Pozapłacowe świadczenia motywacyjne

Pracodawcy coraz częściej dostrzegają korzyści płynące ze stosowania pozapłacowych systemów motywacyjnych. Zwiększają one zaangażowanie pracowników i umacniają relacje z firmą, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na osiągane wyniki. Jak ustaliła firma Sedlak&Sedlak, rynek pracowniczych benefitów w naszym kraju osiągnął w ubiegłym roku wartość 11 miliardów złotych, a według danych MDDP aż 83% polskich przedsiębiorstw stosuje już świadczenia pozapłacowe. Najczęściej w ten sposób motywują swoich pracowników największe firmy – według raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2015” aż 87% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 500 osób oferuje pozapłacowe benefity. Do najpopularniejszych świadczeń tego typu należą podstawowa opieka medyczna, karnety na siłownie i do kubów fitness, a także specjalistyczna opieka medyczna. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się pakiety kulturalne, dzięki którym pracownicy mogą korzystać z szerokiej oferty kin, teatrów i muzeów w całej Polsce.

– Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie świadczeniami pozapłacowymi. Jest to efekt nie tylko rosnących potrzeb pracowników, ale też zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw. Otwarty i atrakcyjny dla wielu młodych ludzi  europejski rynek pracy, a także niż demograficzny mobilizują pracodawców do większego dbania o posiadane kadry – twierdzi Joanna Skoczeń, Prezes Zarządu VanityStyle, firmy, która pod markami FitProfit, FitSport i QlturaProfit oferuje programy motywacyjne z obszaru sportu, rekreacji i kultury.

Faktoring                                            

Faktoring to usługa finansowa, polegająca na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności firm, należnych od odbiorców z tytułu dostaw towarów lub usług, połączona z finansowaniem klientów oraz świadczeniem na ich rzecz dodatkowych usług. Ze względu na liczne korzyści, rozwiązanie to cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców.

– W dobie utrudnionego dostępu do tradycyjnych źródeł zewnętrznego finansowania zalety faktoringu doceniają zarówno małe firmy, jak i duże korporacje. Faktoring jest instrumentem, który rzeczywiście zabezpiecza dopływ funduszy dla firm i okazuje się być elastycznym narzędziem wspierającym działalność przedsiębiorstw – twierdzi Stanisław Atanasow, Prezes Zarządu Eurofaktor S.A.

Jak podaje Polski Związek Faktorów, 22 firmy faktoringowe zrzeszone w PZF osiągnęły na koniec pierwszego kwartału br. obroty o łącznej wartości 35 mld zł. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku jest to wzrost o 15,4%., co potwierdza bardzo dobrą kondycję polskiego rynku faktoringu i rosnące zainteresowanie usługą. Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. faktorzy sfinansowali ponad 1,6 mln. faktur, czyli o 200 tysięcy więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Outsourcing IT

Już prawie połowa polskich firm korzysta z outsourcingu IT, przekazując obsługę swoich zasobów informatycznych zewnętrznym firmom wyspecjalizowanym w tego rodzaju działaniach. Taka strategia okazuje się w wielu przypadkach korzystna, zarówno pod względem finansowym, jak i operacyjnym. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń serwisu wynagorodzenia.pl, średnia miesięczna pensja specjalisty IT w Polsce to 5050 złotych brutto. Szukając oszczędności, coraz więcej firm rezygnuje z bezpośredniego zatrudniania informatyków i poszukuje zewnętrznych rozwiązań. Według analityków IDC tempo wzrostu rynku outsourcingu IT w Polsce wynosi 4% rocznie, a do 2019 roku jego wartość ma przekroczyć 6 mld USD. Wkrótce możemy zająć drugie miejsce w Środkowo-Wschodniej Europie.

W przypadku budowy własnego data center obiekt musi spełniać szereg wymogów dotyczących takich aspektów jak: zasilanie, lokalizacja oraz łączność. Natomiast decydując się na outsourcing, przedsiębiorca już na samym początku współpracy ustala miesięczne koszty jakie będzie ponosić, a do tego od razu otrzymuje dostęp do już przygotowanej infrastruktury. Nie musi zatem podejmować dodatkowych wydatków, które są związane z kosztami konserwacji, przystosowaniem pomieszczeń czy zakupem nowoczesnego sprzętu – tłumaczy Łukasz Polak, Wiceprezes Beyond.pl.

Chmura obliczeniowa

Ponad 50%  polskich przedsiębiorców uważa chmurę za technologię przyszłości. Przechowywanie danych w ten sposób jest tańsze, a – wbrew obawom wielu – jest równie, a nawet bardziej bezpieczne. Tego typu rozwiązania są dostępne dla przedsiębiorstw każdej wielkości, a dla użytkowników końcowych nie ma zauważalnej różnicy w korzystaniu z cloud computingu w porównaniu do tradycyjnych technologii. W 2014 r. wydatki na chmurę publiczną i prywatną w Polsce wyniosły 130,3 mln dol. Według ekspertów z IDC w 2019 r. wartość rynku usług w chmurze – prywatnej i publicznej – przekroczy w Polsce 450 mln dol., co stanowić będzie ok. 11 proc. całego lokalnego rynku usług IT.

Rozwiązania chmurowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Zdecydowanie gonimy Zachód pod tym względem. Tam technologia chmurowa jest codzienna wykorzystywana praktycznie cały czas podczas migracji istniejących rozwiązań bądź przy ich budowie – twierdzi Mateusz Młynarczyk, Program Manager z firmy ITMagination.