Dlaczego powinieneś wykorzystać druk 3D w swoim biznesie?

3d-druk

Od kilku lat coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców cieszy się drukowanie przestrzenne, czyli popularny druk 3D. W momencie, gdy do obrotu wchodziły zwykłe drukarki atramentowe czy laserowe, nikt nie mógł jeszcze marzyć, by kiedyś było możliwe drukowanie trójwymiarowych obiektów na podstawie komputerowego modelu. A jednak – technologia ta została rozwinięta do tego stopnia, że dziś nie stanowi problemu zrobienie niemal dowolnego cyfrowego prototypu, który następnie może być w 100% fizycznie stworzony przez drukarkę. Drukowanie przestrzenne wiąże się z wieloma szansami. Dziś skupimy się na nich i podpowiemy, jakie możliwości daje druk 3D niemal każdej firmie – bez względu na branżę.

Każdy może skorzystać z druku 3D

Prawdą jest, że praktycznie każda firma może osiągnąć wymierne korzyści dzięki zastosowania druku 3D w swoich procesach biznesowych. Ale też prawdą jest, że nie każde przedsiębiorstwo będzie go wykorzystywało w ten sam sposób. Jedni będą zainteresowani tylko masowym wydrukiem unikalnych akcesoriów ze swoim logo, inni skupią się raczej na stworzeniu precyzyjnego prototypu własnego produktu. Na rynku funkcjonują już firmy, które zajmują się profesjonalnym doradztwem i implementacją rozwiązań związanych z drukowaniem przestrzennym. Ich zadaniem jest dokładne rozpoznanie potrzeb klienta i zaproponowanie takich narzędzi oraz zarekomendowanie takich partnerów biznesowych, którzy wpłyną pozytywnie zarówno na wizerunek przedsiębiorstwa, jak i jego wyniki ekonomiczne.

Co dokładnie może biznesowi dać druk 3D?

Wszystko zależy od branży, w jakiej funkcjonuje Twoja firma. Inne będą bowiem potrzeby agencji reklamowej, a inne producenta dronów. Ogólnie rzecz ujmując, drukowanie przestrzenne może pomóc naszemu biznesowi na kilka głównych sposobów:

  • Budowa sklepu 3D lub dodanie funkcjonalności 3D do istniejącego e-sklepu – rozwiązanie szczególnie przydatne dla firm, które produkują niewielkie, ale unikalne, jedyne w swoim rodzaju przedmioty. Dzięki implementacji sklepu 3D klienci mogą w bardzo łatwy, intuicyjny sposób zamówić rzecz o konkretnych parametrach. Odpowiednio sformatowane zamówienie trafia do działu produkcji, który nawet w ciągu 24 godzin jest w stanie je zrealizować.
  • Niskonakładowa produkcja – to opcja dla tych, którzy chcieliby sprawdzić, czy ich produkt ma szansę zaistnieć na rynku. To coś więcej niż budowa prototypu, ale też mniej niż produkcja masowa. Chodzi o to, by za pomocą druku 3D stworzyć odpowiednią liczbę produktów, które będą stanowiły swego rodzaju partię testową, na podstawie której przedsiębiorstwo podejmie decyzję o ewentualnej dalszej produkcji seryjnej.
  • Prototypowanie – jest ono najczęściej ukoronowaniem wielotygodniowej lub nawet wielomiesięcznej pracy koncepcyjnej i projektowej. Dzięki drukarce 3D możliwe jest stworzenie w pełni zgodnego z projektem, dopracowanego w najmniejszych szczegółach prototypu, nawet jeśli jego struktura jest mocno skomplikowana. Zaletą wykonania prototypu w druku 3D jest również stosunkowo krótki czas jego stworzenia.
  • Produkcja spersonalizowanych akcesoriów promocyjnych – opcja bardzo przydatna szczególnie dla firm, które regularnie rozdają swoje gadżety i zależy im na tym, by były wykonane w jak najlepszej jakości oraz by były jak najbardziej spersonalizowane.

Efekt wykorzystania druku 3D

Jeśli Twoja firma jest zdecydowana rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwem oferującym kompleksowe rozwiązania z zakresu druku 3D, to może liczyć na uzyskanie 3 efektów:

  • Efekt PR-owy – który polega na tym, że dzięki wykorzystaniu nowych technologii firma jest postrzegana jako nowoczesna, podążająca za najnowszymi trendami i dbająca o zaspokojenie potrzeb swoich klientów.
  • Zysk – prototypowanie i produkcja partii testowych za pomocą technologii drukowania przestrzennego jest świetną (i tańszą) alternatywą dla tradycyjnych metod produkcyjnych czy popularnego ostatnio zamawiania dużych ilości towarów z Chin.
  • Efekt walidacji produktu – dzięki szybkiemu i taniemu wytworzeniu partii testowej produktu, możemy w bardzo krótkim czasie wprowadzić go na rynek i sprawdzić, czy w wystarczającym stopniu zaspokaja potrzeby potencjalnych klientów i czy powinniśmy inwestować dalsze środki w jego udoskonalenie oraz masową produkcję.

Warto zaufać profesjonalistom

Kiedy już rozważysz wszystkie „za” i „przeciw” odnośnie wykorzystania druku 3D w swoim biznesie (w jakiejkolwiek formie) i jeśli decyzja jest pozytywna, warto zastanowić się czy posiadasz odpowiednią wiedzę, umiejętności i kontakty, które pozwolą Ci skutecznie i szybko rozpocząć odpowiednie działania. Wdrożenie poszczególnych rozwiązań może wymagać dużej wiedzy informatycznej i technicznej, a doświadczenie w branży, pozwalające między innymi wybrać odpowiednich partnerów, również może okazać się bezcenne. Dlatego jeśli jesteś całkowitym nowicjuszem w tej dziedzinie to rozważ współpracę z firmą, która zajmuje się profesjonalnym doradztwem w tym zakresie. Do jej obowiązków będzie należało rozpoznanie Twojego faktycznego zapotrzebowania na druk 3D (być może sam nie doszacowałeś lub przeszacowałeś konieczność użycia go), a także pomoc w podjęciu decyzji, w jaki sposób z niego skorzystać. Na tej podstawie wspólnie wybierzecie najlepsze rozwiązania i narzędzia, a Twój partner zapewni wsparcie logistyczne procesów implementacji sklepu 3D lub projektowania produktu. Dobry doradca pomoże Ci też w stworzeniu odpowiedniej strategii PR dla nowych funkcjonalności lub produktów z Twojego asortymentu

Eksperci są zgodni co do tego, że druk 3D jest przyszłością projektowania i produkcji prototypów. Technologia ta powinna w kolejnych latach być udoskonalana szczególnie w obszarze precyzji oraz zmniejszenia kosztów wytworzenia pojedynczego produktu. To dlatego tak żywo interesują się nią przedsiębiorcy różnych branż – zarówno Ci, którzy szukają taniego sposobu na produkcję spersonalizowanych gadżetów czy paczek promocyjnych, jak i Ci, którzy pragną stworzyć jedyny w swoim rodzaju prototyp lub testową partię towaru. Zalet inwestowania w drukowanie przestrzenne jest wiele i aby z nich w pełni skorzystać, warto na początku swojej przygody z nim zawierzyć radom profesjonalnych firm, zajmujących się implementacją, logistyką i promocją rozwiązań związanych z drukiem 3D.

Autor: Oskar Lis, Prototype Hub