Grupa Redan chce rozwijać sieć dyskontową i zwiększyć obecność za granicą. W branży modowej planuje utrzymać dynamikę sprzedaży

Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu
Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu

Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu

Grupa Redan notuje wyższe obroty w swoich sklepach odzieżowych. W pierwszym półroczu wzrosły o 13 proc. Właściciel marek Top Secret, Textil Market i Troll utrzymał procentową marżę handlową, mimo że kurs dolara wzrósł o ok. 20 proc. w skali roku. Firma zakłada stabilny wzrost w branży dyskontowej, chce otwierać kilkadziesiąt sklepów rocznie i wzmocnić swoją obecność na zagranicznych rynkach. W branży modowej zaś chce poprawić wyniki sprzedażowe i utrzymać wysoką dynamikę przyrostu sprzedaży. 

 

W biznesie dyskontowym ceny z roku na rok spadały bardzo regularnie. Wciąż są niższe w poszczególnych grupach asortymentowych, natomiast w strukturze sprzedaży, jeżeli sprzedajemy więcej kurtek, a mniej skarpetek, to w naturalny sposób rośnie średnia zrealizowana cena – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Inwestor Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu.

Grupa stopniowo zwiększa swoje wyniki sprzedażowe. W pierwszym półroczu Redan osiągnął 254 mln zł przychodu, to wynik o 13 proc. lepszy od analogicznego okresu w 2014 roku. Większe obroty zanotowała sieć dyskontów odzieżowych Textil Market, która uzyskała ze sprzedaży o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Utrzymana została tendencja wzrostu sprzedaży i marży.

W części dyskontowej przed nami stabilny wzrost. Zakładamy, że będziemy otwierać po 40-50 sklepów rocznie. W tym roku chcemy otworzyć co najmniej 20 sklepów zagranicznych. Jesienią rozpoczniemy działalność na rynku rumuńskim. Jest przestrzeń, żeby zamiast tych ponad 300 sklepów mieć pięćset w najbliższych latach – analizuje wiceprezes Redanu.

Na koniec czerwca sektor dyskontowy liczył 324 sklepy własne o łącznej powierzchni 69,7 tys. mkw. Oznacza to 9-proc. wzrost w skali roku. Dominują sklepy w Polsce, za granicą otwartych jest zaledwie kilka. Wzrosła też łączna powierzchnia punktów handlowych działających w sieci sprzedaży marek Top Secret, Troll i Drywash – do 34,9 tysiąca metrów kwadratowych, czyli 16 proc. więcej niż w czerwcu 2014 roku.

W branży modowej marże są bardziej złożonym zagadnieniem, o ile w TXM towar kupujemy w złotych, to w Top Secret część zakupów jest dokonywana w dolarach. W ciągu roku złoty w stosunku do dolara osłabiła się o 20 proc. Automatycznie, gdybyśmy nie dokonali pewnych korekt, wzrosłyby również ceny towarów liczone w złotych. Marże mamy nieznacznie niższe niż przed rokiem, ale wynika to nie z obniżki cen sprzedaży, ale ze wzrostu cen zakupu – ocenia Kruszyński.

W I kw. 2015 roku wyniki sektora modowego Redanu były optymistyczne. Sprzedaż w Polsce wzrosła o 26 proc., w tym o 17,5 proc. w sklepach porównywalnych do Top Secret. Mimo wzrostu kursu dolara procentowa marża handlowa utrzymała się na zbliżonym poziomie co rok wcześniej (41,6 do 41 proc. w 2014 roku). Dzięki zmniejszeniu straty na wyprzedaży stoków marża handlowa wzrosła o 6,4 proc. do poziomu 22,3 mln zł.

W części modowej kluczowym elementem jest poprawienie wyników sprzedażowych. Pierwsze półrocze, zwłaszcza marzec i kwiecień, były dobre. Jeżeli będziemy w stanie utrzymać wysokie dynamiki przyrostu sprzedaży w istniejących sklepach. to będzie przestrzeń do tego, aby rozmawiać o dalszym rozwoju tego biznes – podkreśla Bogusz Kruszyński.