Grupa Warta rośnie szybciej niż rynek

Jarosław Parkot, Prezes Zarządu Warta

Grupa Warta zebrała po III kwartałach 2012 r. 3,6 mld zł składki przypisanej brutto: 1,85 mld zł spółka majątkowa i 1,75 mld zł towarzystwo życiowe. Obie spółki zanotowały na koniec września znakomite wyniki finansowe – zysk netto wyniósł odpowiednio 307,3 mln zł i 21,9 mln zł.

Warta, zbierając po trzech kwartałach bieżącego roku 1,85 mld zł składek wobec 1,69 mld zł zebranych w analogicznym okresie roku poprzedniego, utrzymuje wysoką, 9,3% dynamikę sprzedaży. Największy wpływ na taki przyrost składki miały ubezpieczenia komunikacyjne (14,0%) oraz ubezpieczenia morskie i lotnicze (12,0%).

W tym samym okresie Warta wypracowała rekordowy wynik techniczny w wysokości 153,1 mln zł wobec 34,2 mln zł rok wcześniej. Tak znacząca poprawa rentowności wynika z silnego wzrostu przychodów ze składek, jak również dobrej szkodowości w konsekwencji prowadzonej polityki selekcji ryzyka i poprawy jakości portfela. Dodatkowo na poprawę efektywności technicznej pozytywnie wpłynęła niższa dynamika kosztów działalności (105,3%) w stosunku do dynamiki składki (109,3%), co znalazło swoje odzwierciedlenie w poprawie o 1,9 p.p. wskaźnika kosztów działalności. Dobremu wynikowi technicznemu Warty towarzyszą dobre wyniki na działalności lokacyjnej, co przełożyło się na zysk netto w wysokości 307,3 mln zł.

Wskaźniki bezpieczeństwa finansowego Warty tradycyjnie kształtują się na poziomie znacznie wyższym od wymogów ustawowych. Na koniec września 2012 r. wskaźnik pokrycia marginesu wypłacalności środkami własnymi w TUiR Warta wyniósł 346,3%, a wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami 129,8%.

TUnŻ Warta

Spółka życiowa zebrała na koniec września 1,75 mld zł składek, co jest wartością porównywalną do przypisu roku poprzedniego. Duży wpływ na ten wynik miały produkty o charakterze inwestycyjnym. W omawianym okresie towarzystwo wprowadziło do sprzedaży we współpracy z różnymi partnerami z sektora finansowego dwanaście nowych tego typu ubezpieczeń, m.in. „Golden Profit”, „Dolar Klik”, „Top 10”, „Profit Plan Plus”, „Czarne Złoto” oraz kontynuowało sprzedaż „Profit Planu”. Przychody z ich sprzedaży osiągnęły 751,2 mln zł i były o 14,1% wyższe niż osiągnięte z tej grupy produktowej w roku 2011.

Spółka konsekwentnie zwiększa przypis składek z ubezpieczeń ze składką regularną, osiągając po trzech kwartałach 2012 roku dynamikę wzrostu 8,6% – o 7,8% wzrosły przychody z tytułu umów grupowych i o 12,3% z tytułu umów indywidualnych

Warta życiowa wypracowała po trzech kwartałach 2012 roku 21,9 mln zł zysku netto. Wynik ten został osiągnięty dzięki dobrej strukturze portfela produktów i potwierdza stabilną efektywność towarzystwa.

Wynik techniczny po dziewięciu miesiącach 2012 roku wyniósł 28,6 mln zł.

Spółka życiowa, podobnie jak majątkowa, wykazuje bardzo dobre wskaźniki bezpieczeństwa finansowego. Na koniec września 2012 roku wskaźnik pokrycia marginesu wypłacalności środkami własnymi wyniósł 280,6%, a wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami 117,2%.

Komentarz Jarosława Parkota, Prezesa Zarządu TUiR i TUnŻ Warta

Od kilku tygodni Warta ma nowe logo, którego zmiana jest wspierana największą w historii spółki kampanią reklamową. Już po pierwszych tygodniach widzimy jej dobre rezultaty. Według stanu na koniec października, ze spotami w TV dotarliśmy już niemal do 90% klientów z naszej grupy docelowej. Nasz spot na kanale You Tube był oglądany ponad 1 mln razy, co jest ewenementem nie tylko dla naszej branży, ale w ogóle na rynku reklamowym. Liczba unikalnych użytkowników odwiedzających naszą stronę www wrosła w październiku w porównaniu do września trzykrotnie, a 75% ze 180 tys. unikalnych użytkowników to nowe osoby.

Liczę, że ta kampania pozwoli nam również w czwartym kwartale rosnąć szybciej niż rynek. Po III kwartałach spółka majątkowa uzyskała ponad 9% wzrost przypisu składki, utrzymując pozytywny trend ciągnący się już od drugiego kwartału 2010 r. To znakomity wynik szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że trzeci kwartał w skali rynku nie był tak dobry jak pierwsze półrocze – wzrost rynku w pierwszych 9 miesiącach szacujemy na około 5%. Widać wyraźnie wyhamowanie dynamiki przyrostu składek spowodowane ogólną sytuacją gospodarczą, ale też rosnącą konkurencją cenową między ubezpieczycielami, szczególnie w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych.

Warta nie chce brać udziału w prostej rywalizacji ceną, kosztem wyników finansowych. Dlatego wciąż rozwijamy narzędzia informatyczne służące dobrej ocenie ryzyka, szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych, wykorzystując coraz to nowe możliwości jakie daje baza Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego np. w zakresie analizy historii ubezpieczeniowej klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować bardzo atrakcyjne stawki starannie wybranym grupom klientów.

To w efekcie tego typu działań osiągnęliśmy po III kwartałach rekordowy zysk na poziomie 307 mln zł. Obok dobrych wyników inwestycyjnych, duży wpływ na taki rezultat miała znacząca poprawa wyniku technicznego do ponad 153 mln zł.

Wysoką jakość naszej oferty doceniają zewnętrzni eksperci i klienci. Ubezpieczenia komunikacyjne Warty zdobyły największą liczbę głosów w tegorocznej edycji ogólnopolskiego plebiscytu Laur Klienta 2012. Ponieważ to trzeci z kolei złoty Laur przyznany Warcie przez klientów w tym plebiscycie (wcześniej Laury konsumentów otrzymały też ubezpieczenia mieszkaniowe i assistance komunikacyjne), firma uzyskała godło GRAND PRIX Laur Klienta 2012. W ostatnim czasie zostaliśmy uhonorowani też tytułem „Najlepszy Partner w Biznesie 2012″ przyznawanym przez miesięcznik Home&Market.

Powody do zadowolenia mamy też w przypadku spółki życiowej. Transformacja portfela ubezpieczeń oszczędnościowych w kierunku produktów inwestycyjnych prowadzony w spółce życiowej, odbywa się płynnie, bez istotnego spadku przypisu składki. Szczególnie cieszy rozszerzanie współpracy z kolejnymi partnerami z sektora usług finansowych oraz jej kontynuacja z Kredyt Bankiem. Co istotne, coraz większe znaczenie mają ubezpieczenia ze składką regularną, które obecnie przynoszą nam już 9 % przychodów życiowej Warty.