Nowa strategia PKO Banku Polskiego wobec Banku Pocztowego oraz rozwój współpracy z Pocztą Polską

bank pocztowy

Biorąc pod uwagę aktualne priorytety biznesowe PKO Bank Polski wyraził zgodę na realizację pierwszej oferty publicznej (IPO) tego banku oraz podjął decyzję o możliwości obniżenia zaangażowania w Banku Pocztowym.

Tym samym zakończył się proces analiz oraz rozmów między akcjonariuszami Banku Pocztowego dotyczących przyszłego modelu współpracy oraz rozwoju tej instytucji. PKO Bank Polski oraz Poczta Polska potwierdziły jednocześnie intencję poszerzenia zakresu współpracy w obszarze usług finansowych oraz logistyki.

Aktualne podejście PKO Banku Polskiego do inwestycji w Bank Pocztowy opiera się na nowej strategii rozwoju tego banku, która koncentruje swoją działalność biznesową na ściśle określonym segmencie rynku, komplementarnym wobec działalności PKO Banku Polskiego.

Biorąc pod uwagę model bankowości oraz różnicę w skali działalności, oba banki nie są zatem w istotnym zakresie bezpośrednimi konkurentami na polskim rynku bankowym.

Nowa strategia wobec Banku Pocztowego uzyskała wsparcie zarówno Ministerstwa Skarbu Państwa jak i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Była ponadto konsultowana z Komisją Nadzoru Finansowego, która została powiadomiona o możliwości sprzedaży akcji Banku Pocztowego przez PKO oraz zgodzie na realizację pierwszej oferty publicznej. Oferta ta będzie w pierwszej kolejności służyła pozyskaniu przez Bank Pocztowy kapitału na rozwój. PKO zakłada, że oferta może objąć także około 1/3 posiadanego przez PKO pakietu akcji Banku Pocztowego.

– Cieszymy się, że zakończyliśmy nasze rozmowy na temat modelu współpracy PKO i Poczty Polskiej, oraz osiągnęliśmy satysfakcjonujące obie strony porozumienie, które umożliwia realizację pierwszej oferty publicznej i pozyskanie kapitału na rozwój Banku Pocztowego. Liczmy, że ten projekt zakończy się sukcesem, z korzyścią dla akcjonariuszy tej instytucji. – mówi Paweł Borys, dyrektor Pionu Analiz i Strategii PKO Banku Polskiego.

Porozumienie zakłada także intencje pogłębienia współpracy z Pocztą Polską w różnych obszarach działalności, w tym w obszarze usług logistycznych oraz dystrybucji produktów PKO komplementarnych do oferty Banku Pocztowego w sieci Poczty Polskiej.

Porozumienie zostało potwierdzone podjęciem na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Banku Pocztowego w dniu 24 kwietnia 2015 roku, wspólnie przez akcjonariuszy, uchwał o podwyższeniu kapitału banku oraz wprowadzeniu akcji do obrotu na rynku regulowanym. PKO wierzy, że proces IPO zostanie sprawnie przeprowadzony przez Bank Pocztowy jeszcze w tym roku.

PKO Bank Polski, jako długoterminowy akcjonariusz, od lat był zainteresowany stabilnym rozwojem Banku Pocztowego. W 2012 roku złożył Poczcie Polskiej propozycję zawarcia długoterminowego aliansu strategicznego w obszarze sprzedaży usług finansowych. Dwukrotnie w ostatnich latach proponował także dokapitalizowanie Banku Pocztowego.  Dzisiejsza decyzja dotycząca nowej strategii wobec Banku Pocztowego kończy proces ustaleń prowadzonych od dłuższego czasu pomiędzy akcjonariuszami.

Aktualny udział PKO Banku Polskiego w kapitale zakładowym Banku Pocztowego wynosi 25,0001 proc. Większościowym akcjonariuszem Banku Pocztowego jest Poczta Polska.