Nowe usługi na platformie Poczty Polskiej Envelo – łatwiejsza wysyłka i odbiór faktur w jednym miejscu

CEO Magazyn Polska

Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) uruchamia coraz więcej usług na platformie Envelo. Klienci biznesowi mogą już za pośrednictwem platformy wysyłać faktury papierowe i elektroniczne, a indywidualni odbierać swoje rachunki. Wkrótce spółka uruchomi opcję odczytywania korespondencji papierowej przez internet oraz wprowadzi e-usługi dla przesyłek rejestrowanych. Funkcjonalności stopniowo są wdrażane także w aplikacji mobilnej.

Uruchomiliśmy nowe usługi na platformie Envelo: neofakturę i neorachunki. Neofaktura to możliwość wysyłania faktury w wersji elektronicznej i papierowej. Usługa jest adresowana głównie do klientów biznesowych. Neorachunki to skrzynka pocztowa, która umożliwia odebranie i gromadzenie w jednym miejscu, w sposób bezpieczny, różnych rachunków. To oferta dla klientów indywidualnych – tłumaczy Grzegorz Świdwiński, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe z Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Neorachunki są dostępne dla klientów indywidualnych oraz mikroprzedsiębiorstw bezpłatnie i działają jak skrzynka odbiorcza dla faktur wystawianych np. przez dostawców mediów. Natomiast usługa neofaktura to płatna opcja dla przedsiębiorców. Koszt zależy od formy (papierowe faktury są droższe niż elektroniczne) i liczby przesyłek danego klienta. Usługa umożliwia wysyłkę faktur do wielu odbiorców równocześnie, o dowolnej porze i z każdego miejsca. PPUC szacuje, że usługa będzie się cieszyć popularnością, bo w Polsce rocznie wysyła się 700-800 mln faktur, z tego ok. 90 proc. w wersji papierowej. Poczta Polska dostarcza zdecydowaną większość z nich.

Prezes PPUC zapowiada, że na platformie Envelo będą pojawiać się kolejne usługi. Poczta Polska chce zwiększać dostępność swojej oferty właśnie poprzez usługi cyfrowe, skierowane zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców.

Envelo rozwija także wcześniej wdrożone e-usługi, takie jak neoznaczek i neokartka. Przez internet można już kupić znaczki na przesyłki zagraniczne, a także znaczki spersonalizowane, z własną grafiką. Edytor neokartek został zmieniony i, jak podkreśla prezes Świdwiński, oferuje teraz więcej możliwości graficznych, takich jak kolaże czy ramki.

Kartki oferujemy teraz również w mniejszym formacie – to oferta dla klientów biznesowych, którzy chcą robić akcje marketingowe, reklamowe. Dzięki temu obniżają koszty, ponieważ mniejsza kartka jest tańsza. Mamy także kartki w formie karnetów. Neolisty również są skierowane do klientów biznesowych, oprócz tego, że drukujemy je w kolorze, możemy również drukować czarno-białe – wylicza Świdwiński.

Dodaje, że na początku platforma Envelo była przeznaczona głównie dla klientów indywidualnych. Teraz Envelo rozwija usługi dla biznesu, a w przyszłości zamierza wychodzić naprzeciw potrzebom obydwu grup. Świdwiński zapowiada, że dostęp do usług pocztowych ma być równie łatwy i popularny jak prowadzenie konta bankowego przez internet.

Strategicznym pomysłem na przyszłość jest wirtualizacja skrzynki na listy, czyli możliwość odbioru korespondencji tradycyjnej w wersji elektronicznej. Będzie to możliwe dzięki usłudze skanowania.

Realizujemy naszą wizję poczty na biurku i poczty w kieszeni. Mamy jeszcze kilka pomysłów na przyszłość – zapowiada prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – W tym roku należy spodziewać się przede wszystkim rozwoju komunikacji elektronicznej. Myślimy o tak zwanym neoliście elektronicznym, jak również o czymś, o co klienci pytają i co jest elementem naszej strategii rozwoju, czyli obsługa przesyłek rejestrowanych.

Świdwiński dodaje, że klienci nie muszą obawiać się o bezpieczeństwo. Usługi cyfrowe są zabezpieczone i szyfrowane, a proces ich obsługi zautomatyzowany. Archiwum przesyłek chronione jest certyfikatami cyfrowymi wysokiej klasy, a faktury przechowywane będą przez nawet 6 lat.

Docelowo wszystkie usługi będą również dostępne poprzez aplikację mobilną.

Aplikacja mobilna rozwija się równolegle do platformy internetowej. Najpierw uruchamiamy usługę na platformie internetowej, za jakiś czas, po jej ustabilizowaniu, wprowadzimy  jej wersję mobilną. W tym momencie aplikacja mobilna oferuje sześć usług. Oprócz neokartki są to usługi tradycyjne, takie jak lokalizacja placówek czy skrzynek pocztowych, możliwość zamówienia kuriera. Za kilka miesięcy damy też dostęp do skrzynki neorachunki, którą uruchomiliśmy na platformie online – zapowiada Świdwiński.