Ożywienie w gospodarce napędza rynek leasingu

Andrzej Sugajski
Andrzej Sugajski

Firmy leasingują nie tylko samochody. Drugim pod względem wartości segmentem jest leasing maszyn i urządzeń. Służy mu przyspieszenie w produkcji budowlano-montażowej, która w pierwszych dwóch miesiącach roku zwiększyła się o 3,7 proc., a tylko w lutym – o 14,4 proc. Branża leasingowa liczy na jeszcze większą dynamikę wzrostu rynku w nowej perspektywie unijnej, głównie dzięki projektom dla budowlanki.

 – Ten rynek w zeszłym roku miał okres stagnacji, natomiast w tym roku wzrost w tej części rynku wynosi 22,5 proc. Jest to rzeczywiście zauważalna wartość – wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Według danych Związku, wartość pojazdów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 20,72 mld zł, natomiast maszyn i urządzeń – 11,51 mld zł. To oznacza wzrost o 3,4 proc. wobec 2012 r. Wartość całego rynku aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 35,30 mld zł i była wyższa o 13 proc. niż rok wcześniej.

Początek 2014 r. przyniósł bardzo dobre wyniki zwłaszcza w segmencie pojazdów. Wynika to z możliwości całkowitego odliczenia VAT na służbowe auta. Po dwóch miesiącach wzrost na rynku leasingu w segmencie samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł  67 proc., a wartość oddanych pojazdów w tym okresie wyniosła 2,5 mld złotych, co było wynikiem lepszym niż w ciągu całego kwartału ubiegłego roku.

W tym samym czasie widoczny jest także wzrost wartości leasingu sprzętu ciężkiego, szczególnie w transporcie międzynarodowym – po raz pierwszy od września 2008 r.

Zakładamy, że popyt na usługi transportowe będzie generował wzrost w tej części rynku, nie tak duży, jak po pierwszych dwóch miesiącach, bo jest to 47 proc. wzrostu, ale spodziewamy się że w granicach 1618 proc. wzrośnie nam rynek pojazdów w 2014 roku – wyjaśnia Andrzej Sugajski.

14,4 proc. całości produkcji firm leasingowych w ubiegłym roku stanowiły pożyczki.

– Jeżeli chodzi o rozróżnienie portfela na leasing i pożyczkę, ono nie bierze się z chęci stworzenia wielu produktów w ramach firm leasingowych, tylko jest to odpowiedź na niezbyt korzystne regulacje prawne, szczególnie w zakresie absorpcji funduszy unijnych. Taką sytuację mamy w segmencie maszyn rolniczych, w sprzęcie medycznym, i to sprawia, że w ostatnich latach udział pożyczek rósł – dodaje Andrzej Sugajski.

Jak podaje ZPL w raporcie za 2013 r., niższy niż oczekiwano był wpływ końca unijnej perspektywy finansowej 2007–2013 z funduszami unijnymi na maszyny rolnicze finansowane pożyczką: wzrost o 4,1 proc. w 2013 r., z 1,2-proc. spadkiem w IV kwartale 2013 r.

Zakładamy, że w tym roku sektor pożyczek nie będzie specjalnie duży, raczej będziemy mieli spadek w dynamice. Natomiast będzie rosło znaczenie leasingu – uzupełnia dyrektor generalny ZPL.

Leasing to drugie obok kredytu bankowego zewnętrzne źródło finansowania inwestycji przedsiębiorców. Według danych Związku łączna wartość aktywnego portfela na koniec 2013 r. w kwocie 64,5 mld zł (56,5 mld zł dla ruchomości i 8,0 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki.

Wydaje się, że cały czas będziemy utrzymywać tę przewagę nad kredytem, przynajmniej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ w tym sektorze rynku leasing jest drugim po środkach własnych źródłem finansowania inwestycji – analizuje Andrzej Sugajski.