III EKMP: Komisarz UE ds. Zatrudnienia o delegowaniu pracowników

III EKMP: Komisarz UE ds. Zatrudnienia o delegowaniu pracowników

Trwa spór o objęcie płacą minimalną kierowców jedynie przejeżdżających przez teren Niemiec. Tysiące polskich firm transportowych czeka na decyzję Komisji Europejskiej, która ma zapaść w najbliższych dniach. Na chwilę przed rozstrzygnięciem głos w sprawie zabrała Marianne Thyssen – Komisarz UE  ds. Zatrudnienia, która była gościem III Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy. 

Przepisy płacy minimalnej dla pracowników wykonujących pracę w Niemczech weszły w życie na początku tego roku. Zgodnie z nimi płaca w tym kraju musi wynieść minimum 8,50 euro brutto za godzinę. Kontrowersje wzbudza ich niemiecka interpretacja, która mówi, że obejmują one osoby wykonujące pracę dla zagranicznych pracodawców na terenie Niemiec, np. kierowców.

Komisarz Thyssen zapowiedziała w Krakowie otworzenie dyskusji na temat dyrektywy o delegowaniu, podkreślając, że stojące u jej podstaw wartości są nienaruszalne. Chwilę później poruszyła temat niemieckiej płacy minimalnej dla branży transportowej, o którym rozmawiała ostatnio w Rydze z ministrami pracy państw członkowskich:

Jeżeli poprawka dyrektywy może wnieść większą pewność prawną w interesie biznesu i pracowników powinniśmy się nad nią zastanowić – zapowiedziała Marianne Thyssen , Komisarz UE ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Umiejętności i Mobilności Pracowników.

Do tematu transportu odniósł się również Minister Pracy i Polityki Społecznej dr Władysław Kosiniak-Kamysz,  który podkreślił, że nie możemy się zgodzić z ilością administracyjnych obciążeń towarzyszących wprowadzaniu minimalnego wynagrodzenia dla kierowców w Niemczech. – Nie pozwolimy na budowanie nowych murów w Europie – powiedział Minister.

Cieszy nas, że Komisarz Thyssen mogła usłyszeć opinie polskich przedsiębiorców, polityków i naukowców na temat delegowania pracowników – komentuje Stefan Schwarz, Prezes Inicjatywy Mobilności Pracy. – Niestety nie usłyszeliśmy żadnych zapewnień, które mogłyby uspokoić przedsiębiorców z branży transportowej, czekających na decyzję w ich sprawie.

Organizowany przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Mobilności Pracy Europejski Kongres Mobilności Pracy  (www.koordynacja.org) jest największym, cyklicznym wydarzeniem w Europie poświęconym eksportowi usług na rynek wewnętrzny Wspólnoty. Polska jest europejskim liderem w świadczeniu usług transgranicznych. Polskie firmy zatrudniają jedną trzecią wszystkich pracowników delegowanych w UE – czyli ok. 400 tys.