Polacy najczęściej wybierają tradycyjną polską kuchnię, ale to McDonald’s, Da Grasso i KFC są największymi sieciami restauracji

Polacy zamieniają fast food na slow foodPolacy zamieniają fast food na slow food

Spędzanie czasu poza domem w pracy czy szkole są najczęstszymi powodami do jedzenia poza domem dla Polaków, według najnowszego badania przeprowadzonego dla raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”. Jako najbardziej ulubioną respondenci wybierali polską kuchnię, jednak to sieci barów szybkiej obsługi oraz pizzerii rozwijają się najszybciej, wpływając na zmianę przyzwyczajeń konsumentów.

Stosunkowo duży udział odpowiedzi wskazuje na specjalne okazje. Aż 34% osób je poza domem z powodów towarzyskich, 22% czyni to podczas spotkań ze znajomymi, a 12% przy wyjątkowych okazjach (urodziny, imieniny, rocznice itd.). Osoby, które tylko przy takich okazjach wybierają usługi gastronomiczne zamiast przygotowania posiłku w domu, stołują się poza domem rzadziej niż te, które codziennie w pracy lub szkole jedzą posiłki. Podobnie, 10% badanych deklaruje, że je „bez specjalnej okazji, dla odmiany od posiłków jedzonych w domu”. Wybierają się zatem do restauracji lub barów po to, aby spróbować czegoś nowego. Pozostałe odpowiedzi wskazywały na jedzenie w lokalach gastronomicznych z przyczyn pragmatycznych – 8% z powodu przebywania w podróży, zaś 7% badanych wymieniło zakupy jako sytuację, przy której decydują się skorzystać z usług gastronomicznych.

Zgodnie z badaniem, największą popularnością wśród respondentów cieszą się dania tradycyjne, polskiej kuchni – 27% badanych zamawia je bardzo często, 24% często, tylko 8% nie zamawia ich wcale. Jednakże, obok tego głównego trendu rośnie także grupa osób, które chętnie próbują innych kuchni narodowych, w tym nieco bardziej egzotycznych. Na rozwój świadomości w tym zakresie i zmianę upodobań Polaków mają wpływ dwa główne czynniki: coraz częstsze podróże zagraniczne oraz wzrost zasobności. Warto zauważyć, że na drugim miejscu, konsumenci wybierają Pizze jako najczęściej wybierane danie – jest ona bardzo często i często zamawiana przez 47% Polaków. Pizza została wydzielona z kuchni włoskiej, jako oddzielna kategoria w badaniu.

Następną popularną kategorią jest fast food (orientalny, np. kebab, oraz tradycyjny, np. hamburgery), jak również kuchnia chińska i włoska. Deklaracje co do bardzo częstego zamawiania dań z tych kategorii zgłasza tylko 5-6%, ale na stosunkowo częsty ich wybór wskazuje od 15 do 25% osób. Z drugiej strony. największy udział osób w ogóle niezamawiających dań w tej grupie ma kuchnia chińska – deklaruje to 45% badanych.

Wielu konsumentów od czasu do czasu próbuje także innych typów kuchni. Wszystkie pozostałe kuchnie cieszą się jednak zdecydowanie mniejszą popularnością i we wszystkich najsilniejsza jest grupa, która deklaruje, że nie je w ogóle potraw danej kuchni.

Przy analizie tych wyników należy pamiętać, że częstość zamawiania dań z różnych kuchni uzależniona jest także od tego, jak dużo lokali gastronomicznych oferuje konkretna kuchnia. Najbardziej popularne są lokale (zwłaszcza oferujące niższe ceny, jak bary czy jadłodajnie) z kuchnią polską.

Mimo wszystko jednak liderem rynku restauracyjnego jest w Polsce sieć McDonald’s. zarówno pod względem wartości sprzedaży jak i liczby placówek. Na koniec 2011 r. sieć posiadała 279 placówek, w tym 143 franczyzowych. Druga największa pod względem liczebności sieć – Da Grasso ze wszystkimi formatami – swą wysoką pozycję również zawdzięcza rozwojowi na zasadzie franczyzy. Trzecią z kolei jest niezwykle dynamicznie rozwijana sieć KFC ze 150 lokalami.

Szybko rosnąca liczba placówek sieci barów szybkiej obsługi (pierwsze i trzecie miejsce w pierwszej piątce sieci pod względem liczby placówek) i pizzerii (drugie i czwarte miejsce) pokazuje zmianę przyzwyczajeń żywieniowych konsumentów, która jest również widoczna w wynikach ankiety – pizza jako drugi najczęściej zamawiany posiłek. Choć tradycyjny fast food został wybrany jako szósty w badaniu, w przyszłości najprawdopodobniej będzie wybierany częściej w związku z tym, że zarówno McDonald’s jak i AmRest, właściciel marek KFC i Burger King, zmieniają swoją ofertę w celu przyciągnięcia większej liczby klientów. Menu składające się tylko z hamburgerów i frytek odeszło do historii. Aby przełamać negatywny stereotyp niezdrowego jedzenia, z którym te firmy są kojarzone, klientom serwowane są śniadania, sałatki, warzywa czy produkty mleczne.

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Rynek HoReCa w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”.