Polska Grupa Oknoplast prognozuje 600 mln zł przychodów w tym roku. Spółka spodziewa się utrzymania trendu wzrostowego na rynku okien

CEO Magazyn Polska

Aktualizacja 9:28

Jak wynika z danych zebranych przez InterConnection Consulting, w minionym roku w regionie po raz pierwszy od dłuższego czasu zanotowano ilościowy wzrost sprzedaży okien, który wyniósł 1,5 proc. Szacunki pokazują jednocześnie, że do 2019 roku utrzyma się średni roczny wzrost w okolicach 3,5 proc. Na tym tle polski Oknoplast wypada nadzwyczaj dobrze, bo w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku zanotował wzrost sprzedaży na poziomie 30 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. 

Za pierwsze cztery miesiące odnotowaliśmy sprzedaż wyższą o 30 proc. w stosunku do pierwszych czterech miesięcy zeszłego roku. Na dynamikę wzrostu największy wpływ ma koniunktura oraz nasze produkty, czyli okna Pixel i Prolux. Te nowości, które wprowadziliśmy w ostatnich latach, spowodowały tę dużą dynamikę wzrostu – mówi agencji informacyjnej Newseria Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast.

Placek szacuje, że w tym roku Grupa osiągnie obrót na poziomie 600 mln zł. To wzrost o 80 mln zł w stosunku do ubiegłego roku, gdy firma miała 520 mln zł obrotu.

W tym roku planujemy osiągnąć sprzedaż na poziomie 600 mln zł. Wzrost ten planujemy w grupie, na którą składają się trzy spółki. To nie tylko Oknoplast, lecz także Aluhaus, czyli producent okien i drzwi aluminiowych, oraz trzecia marka – firma WnD znajdująca się pod Łodzią, w Rąbieniu, działająca w segmencie ekonomicznym – mówi prezes Placek.

Grupa Oknoplast posiada 2500 salonów w Europie, i zamierza otwierać ok. 300 nowych punktów sprzedaży rocznie. Z tego 3/4 z nich ma być ulokowanych na najbardziej obiecujących rynkach, tzn. w Polsce, Niemczech, we Francji oraz Włoszech.

 W tym momencie Oknoplast wraz z marką WnD i Aluhaus ma 2500 salonów sprzedaży w całej Europie. W tym roku chcielibyśmy zwiększyć ich liczbę o około 10 proc., czyli 300 nowych. W zasadzie na wszystkich rynkach cały czas się rozwijamy. Natomiast głównymi rynkami są Polska, Niemcy, Francja i Włochy. Szacujemy, że 75 proc. z 300 salonów będą stanowić te cztery rynki – mówi prezes Oknoplastu.

Według analityków ubiegłoroczna sprzedaż okien w Polsce sięgnęła 5,6 mln sztuk. To prawie 2 proc. więcej niż przed rokiem. Głównym motorem jest rynek mieszkaniowy, który konsumuje niemal 60 proc. produkcji okien.

Eksperci podkreślają, że dynamiczny wzrost rynku wspiera niskie oprocentowanie kredytów, wzrost wynagrodzeń, lepsze funkcjonowanie rynku pracy, w tym spadek bezrobocia. Najmocniejszą grupę produktową w Polsce są okna PVC z udziałem w rynku wynoszącym 75 proc., okna drewniane stanowią 16,5 proc. sprzedaży, a metalowe 6,5 proc..

Korzystny stosunek jakości do ceny sprawia, że dominującym materiałem do produkcji okien w Polsce, Czechach i na Słowacji jest PVC, ale jego udział w rynku spada. InterConnection Consulting przewiduje, że w ciągu trzech lat segment okien PVC straci blisko 1 proc. udziałów, głównie na korzyść okien metalowych. Rynek nowego budownictwa, którego udział w 2015 roku wyniósł 56,8 proc., pozostanie dominującym segmentem rynku i ciągle będzie wzrastał. Dodatkowo domy mieszkalne mające 58 proc. udział w rynku okien i dominujące nad budynkami komercyjnymi do 2019 r. utrzymają swoją pozycję.