Sporty niszowe kuszą sponsorów

sporty_niszowe_kusza_sponsorow

Sponsoring sportowy ma niepodważalny wpływ na rozpoznawalność i zasięg marki. Jak się jednak okazuje, nie tylko sponsorowanie największych dyscyplin sportowych, takich jak piłka nożna czy siatkówka, przynosi najlepsze efekty . Firmy coraz częściej zwracają się w stronę sportów niszowych, dostrzegając w nich potencjał dla promocji swojej marki.

Według Raportu Deloitte Think Tank – Sport + Biznes + Efektywność, wartość polskiego rynku sponsoringu sportowego w 2015 roku mogła sięgnąć nawet 5 mld zł. Sponsoring sportowy to jedno z najszybciej rozwijających się oraz najbardziej efektywnych narzędzi promocji. Dzieje się tak dlatego, ponieważ sponsoring sportowy realizuje wiele celów marketingowych firmy: pozwala na skuteczną ekspozycję marki, obecność w mediach oraz sprawia, że marka budzi pozytywne skojarzenia.

Kluczem jest zaangażowanie

Jak wynika z badania „Sponsoring Monitor” przeprowadzonego w 2014 roku przez ARC Rynek i Opinia, co piąta osoba chętniej kupowałaby produkty i usługi firmy, którą zna jako sponsora sportu lub kultury. Wynika to z faktu, że sport jest źródłem ogromnych, często nawet skrajnych emocji. Podczas gdy tradycyjna reklama w większości przypadków nie buduje zaangażowania ze strony odbiorcy, zupełnie inaczej wygląda kwestia podatności kibiców na bodźce reklamowe towarzyszące wydarzeniom sportowym. – Skala wydarzenia i rodzaj wspieranej przez firmę dyscypliny nie robi tutaj różnicy, ponieważ kibic piłkarski będzie cieszył się ze zwycięstwa swojego faworyta równie mocno, jak osoba oglądająca turniej bilardowy – mówi Arkadiusz Drążek z firmy Brześć, która jest sponsorem Pool Bilard Brześć Słomka Ptysiowa Pol Tour. Dlatego, sponsorowanie niszowych sportów nie traci w stosunku do patronatu nad największymi imprezami.

Opłacalna inwestycja

Sponsoring sportów uznawanych powszechnie za niszowe kusi potencjalnych inwestorów również ze względu na swoją cenę. Wspieranie mniej popularnych dyscyplin jest relatywnie tanie, dana firma może więc sobie pozwolić na rozwinięcie patronatu nad większą liczbą wydarzeń. Liczba odbiorców może być więc wówczas porównywalna, a może nawet i wyższa niż w przypadku pojedynczego, dużego wydarzenia, za to znacząco wzrasta ich różnorodność. Dlatego też dziś nawet mniejsze zawody sportowe mogą liczyć na wsparcie finansowe, co z pewnością przyczyni się do ich przyszłego rozwoju.

Społeczność lokalna

Istnieje wiele dyscyplin sportowych, które nie są popularne w skali całego kraju, ale mają oddanych i zaangażowanych pasjonatów wśród lokalnych społeczności w mniejszych miejscowościach. Jeśli więc zależy nam na dotarciu do tej grupy docelowej, sponsoring lokalnych sportów jest tutaj idealnym rozwiązaniem. To dobry pomysł zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw, które kierują swoją ofertę produktów i usług do społeczności lokalnej. Pozwala to wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć w niestandardowy sposób tam, gdzie nie ma dostępu rynkowy rywal. Ponadto, poprzez sponsoring sportów popularnych lokalnie, firma buduje swój wizerunek jako przedsiębiorstwa wrażliwego na to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu i wspierającego regionalne inicjatywy.

Inwestycja w przyszłość

Nie każdy mało popularny sport pozostaje w cieniu na zawsze, co mogliśmy zaobserwować na przykładzie wyścigów Formuły 1, biegów czy skoków narciarskich. W Polsce, co jakiś czas „wybija się” dyscyplina sportowa, dotychczas uważana za niszową. Dlatego, wiele firm podejmujących się sponsoringu zwraca uwagę na to, że zaangażowanie finansowe w dane wydarzenie musi być przemyślaną akcją, obliczoną na długofalowe działanie i uwzględniającą rozwój danej kategorii sportowej. – Warto wspierać imprezy charakteryzujące się dużym potencjałem rozwoju. My taki potencjał dostrzegliśmy np. w MMA, które w ostatnim czasie cieszy się coraz większą popularnością. Należy jednak pamiętać, że sponsoring nie powinien mieć charakteru jednorazowej, wybiórczej akcji, ale stanowić element dłuższej, przemyślanej strategii marketingowej. Tylko wtedy przyniesie to pożądany efekt – dodaje Arkadiusz Drążek z firmy Brześć.

Sponsoring imprez sportowych jeszcze przez długi czas będzie jedną z najbardziej skutecznych form promocji marki. Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu relacje z niszowych wydarzeń, a wraz z nimi informacje o sponsorze, mogą dotrzeć do dużo większej widowni niż jeszcze parę lat temu. Nic więc dziwnego, że mniej popularne dyscypliny stają się coraz bardziej łakomym kąskiem dla przedsiębiorstw.