Toyota na 3. miejscu w rankingu „Change the World” magazynu Fortune

Pierwszy seryjny model na wodorowe ogniwa paliwowe – Toyota Mirai

Magazyn Fortune przygotował nowy ranking globalnych przedsiębiorstw – zestawienie, które idzie z duchem czasu. Na liście „Fortune’s Change the World” znalazło się 50 firm, które robią interesy na zmienianiu świata na lepsze. Nie chodzi tu o programy odpowiedzialności społecznej czy o dobroczynność, ale o taki model biznesowy, który przyczynia się do rozwiązywania światowych problemów.

Pierwszy seryjny model na wodorowe ogniwa paliwowe – Toyota MiraiW dzisiejszych czasach kapitalizm nie ma dobrej prasy. Obwinia się go o generowanie biedy, rosnące nierówności społeczne, wywołanie światowego kryzysu, nadmierną eksploatację zasobów oraz degradację środowiska naturalnego. Po 2008 roku zarzuty takie nie są już traktowane jak bajania alterglobalistów, lecz padają z ust czołowych ekonomistów, naukowców i polityków. Z ich wypowiedzi wynika, że stary dobry kapitalizm wymaga reformy, jeśli ma się ostać wobec rosnącego niezadowolenia i piętrzących się problemów.

Redakcja Fortune we współpracy z naukowcami i ośrodkami badawczymi opracowała nowy ranking w tym właśnie duchu. Wybrała w nim 50 światowych koncernów, które znalazły sposób na to, by rozwiązywanie największych bolączek współczesności postawić w centrum swojej strategii biznesowej.

Dobrym przykładem jest najwyżej oceniona w rankingu firma motoryzacyjna, Toyota Motor Corporation. Toyota zajęła trzecie miejsce, zaraz za Vodafone i Google. Jurorzy zwrócili uwagę na dwa kluczowe dla firmy rozwiązania technologiczne, które uczyniły z Toyoty wzór dla całej branży: napęd hybrydowy i napęd na wodorowe ogniwa paliwowe.

Toyota Prius

Wyglądała mało okazale i wywołała masę pełnej niedowierzania krytyki ze strony ekspertów i prasy. Nie zmienia to jednak faktu, że jest jednym z najbardziej przełomowych samochodów w historii. Prius, pierwszy seryjnie produkowany model hybrydowy, zapoczątkował długi proces rozwiązywania problemu ogromnego zużycia paliwa i emisji spalin przez samochody. 18 lat później model pozostaje najbardziej ekonomicznym autem hybrydowym na świecie, a lada moment poznamy czwartą generację. Toyota rozszerzyła swoją ofertę samochodów hybrydowych do 30 modeli, a w jej ślady poszli inni producenci. Dziś w Japonii hybrydy stanowią 30% sprzedaży nowych samochodów. W Stanach Zjednoczonych jest to 3%, a w Polsce 1%.

Toyota Mirai

Kiedy Prius wchodził na rynek, Toyota prowadziła już prace nad następną rewolucją. Efektem dwudziestoletnich przygotowań jest Toyota Mirai, pierwszy seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Auto, które zadebiutowało w Japonii w grudniu ubiegłego roku, to rozwiązanie bez kompromisów. Napędzane jest wyłącznie wodorem i emituje czystą wodę. Może całkowicie obywać się bez paliw kopalnych, gdyż wodór można produkować z wody lub odpadów przy użyciu energii odnawialnej. Ci, którzy już ją przetestowali, są zachwyceni jej ogromnym potencjałem. Do tego grona należą Arnold Schwarzenegger, Shinzō Abe, premier Japonii, oraz Albert II, książę Monako.

Obok Toyoty w rankingu znalazły się jeszcze dwa koncerny motoryzacyjne – chiński producent autobusów elektrycznych BYD (15. miejsce) oraz Ford (42. miejsce).