27.08.19 – Polski Dzień TIRa – za co dziękują Polacy?

0

Praca w branży transportowej wiąże się z wieloma trudnościami i wymaga ogromnej ilości wyrzeczeń. Prowadzący pojazd ciężarowy codziennie musi wykazać się cierpliwością, grubą skórą i odporną psychiką. Często zapominamy, że kierowca drogowy to jeden z najcięższych – ale i najpotrzebniejszych zawodów świata. Gdy etatowi pracownicy zamykają oczy do snu, zawodowi kierowcy wyruszają w drogę, stawiając czoła dalekim dystansom, trudnym warunkom pogodowym i zmagającej senności. Wszystko po to, by zapewnić nam to, co potrzebne do codziennego funkcjonowania. W ich dzień warto podziękować im za…

Nieustanny rozwój polskiego systemu gospodarczego zawdzięczamy kierowcom pojazdów ciężarowych, którzy dziennie dostarczają do naszego kraju miliony produktów. Wszystko, co widzimy na sklepowych półkach, w restauracjach, lokalach usługowych, czy warsztatach zawdzięczamy tego rodzaju transportowi. Gdyby nie on, zmuszeni bylibyśmy do zdobywania produktów na własną rękę – zupełnie jak kilkaset lat temu.

Jak wynika z badania portalu truckinginfo.com, który przebadał amerykańską gospodarkę w kontekście branży transportowej, aż 70% produktów przewożone jest przy pomocy pojazdów ciężarowych. Jeśli te zniknęłyby pewnego dnia, na świecie zapanowałby chaos. Prawdopodobnie zaledwie w ciągu tygodnia zabrakłoby środków medycznych w placówkach zdrowotnych, skończyłoby się lub znacznie zdrożałoby paliwo na stacjach benzynowych, widoczny byłby zastój w działaniu placówek pocztowych i firm kurierskich, a zapasy produktów spożywczych szybko by się wyczerpały. Warto zapamiętać jak istotny dla rozwoju polskiego przemysłu stał się transport na przestrzeni lat.

Ciężarowe mocarstwo

Według danych GUS, w naszym kraju zarejestrowanych jest blisko 3,3 mln pojazdów ciężarowych[1]. Jak pokazują badania OCRK[2], polski kierowca pokonuje w ciągu roku średnio 87 tys. kilometrów. Ponad 34% prowadzących pojazdy przemierza rocznie od 100 tys. do 200 tys. km. Polska to transportowe imperium Europy – wykonuje 17,5% całkowitej wartości tonokilometrów w Unii Europejskiej[3] i aż 40% kabotażu[4]. W tej dziedzinie prześcignęliśmy nawet Niemcy, Francję, Holandię i Belgię. Od momentu przystąpienia do UE, polska branża transportowa zdominowała rynek. Według danych GUS, w 2017 r. sektor transportu i logistyki wygenerował 6 proc. PKB – to zatem jedna z największych sił przewozowych w Europie.

Czytaj również:  Czy były pracownik odpowie za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa na gruncie nowych przepisów?

W zeszłym roku odnotowano wzrost transportu ładunków oraz wykonanej pracy przewozowej we wszystkich rodzajach tranzytów, z wyjątkiem wodnego śródlądowego oraz morskiego. Przewozy kolejowe wzrosły według masy o 4,1% do 249,26 mln ton, a według pracy przewozowej o 8,4% do 59,39 mld tonokilometrów. Przewozy samochodowe wzrosły według masy o 7,2% do 1 873,02 mln ton, a według pracy przewozowej o 8,4% do 377,78 mld tonokilometrów – podał również GUS.  Biorąc pod uwagę poszczególne rodzaje transportu, w 2018 r. tranzyt ładunków dokonywany na terenie kraju dominował w transporcie samochodowym (80,8%) i kolejowym (66,8%), a w pozostałych rodzajach przeważały przewozy międzynarodowe.

Wielki krok dla kierowcy i kraju

To nie za sprawą obniżki cen Polacy osiągnęli przewozowy sukces w europejskiej wspólnocie. Transport drogowy swój dynamiczny rozwój zawdzięcza także popularyzacji zakupów w Internecie. – Widocznie wzrasta skala globalizacji handlu detalicznego. Polacy z coraz większym zaufaniem kupują przez Internet i wyposażają swoje parki maszynowe w dobrej jakości sprzęt używany. Z roku na rok na portalach handlowych przybywa ogłoszeń, a razem z nimi wzrasta także liczebność eksportu i importu maszyn – mówi Joost Goedhartl, dyrektor ds. sprzedaży na rynku europejskim z firmy Tradus.

Wszystko to wzmacnia popyt na tego rodzaju usługi oraz rozwój centrów dystrybucyjnych i firm spedycyjnych – dzięki temu rośnie także majątek Polaków i pozycja kraju na międzynarodowej arenie. Jak wynika z raportu trans.info, zagraniczni kontrahenci wybierają usługi polskich przewoźników przede wszystkim ze względu na wysokiej jakości flotę oraz niezastąpioną jakość świadczonych usług[5]. Średnia długość podróży polskich kierowców to tydzień – niektórzy z nich spędzają w trasie rocznie nawet 260 dni. 30% kierowców wykorzystuje jedynie od 1 do 10 dni wolnych[6]. To właśnie za niepodważalną pracowitość, terminowość i solidność polscy kierowcy doceniani są przez rodaków oraz sąsiadujące z krajem firmy.

[1] https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/1733

[2] „Kim jest polski kierowca”, OCRK, 2018r.

[3] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_statistics

[4] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_statistics-   cabotage

[5]„Delegowanie pracowników w transporcie – opinie i obawy europejskich przedsiębiorców”, trans.info, 2018 https://www.trans.eu/download/transinfo/raport_Delegowanie_long_version_PL_29_05_!.pdf

[6] „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, trans.info, 2018 r.

https://www.transjobs.eu/Raport-TransJobs.eu-Zarobki-kierowcow-zawodowych-2018.pdf