Automatyzacja i cyfryzacja to przyszłość branży zarządzania wierzytelnościami?

    Piotr Badowski, Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami
    Piotr Badowski, Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami

    Już 19 września w Warszawie odbędzie się kolejne, trzecie już Śniadanie Technologiczne organizowane przez Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami (PZZW). Idea spotkań narodziła się z potrzeby powołania do życia platformy wymiany pomysłów i doświadczeń między podmiotami z sektora finansowego, które uczestniczą w procesie odzyskiwania należności oraz światem IT. Wdrażanie rozwiązań z obszaru nowych technologii jest kluczem do rozwoju w biznesie, pomaga usprawnić kontakt z klientami i wiele istotnych codziennych procesów, co dostrzega również branża zarządzania wierzytelnościami. Dlatego w agendzie najbliższego Śniadania Technologicznego znajdą się takie tematy jak, np.: automatyzacja procesu sądowego, czyli e-sądy oraz chatboty – najbardziej interesujące wątki, które zostały zgłoszone przez uczestników poprzedniego spotkania. Do współinicjatora cyklu i jego partnera merytorycznego – firmy VSoft, dołączy podczas wrześniowej edycji firma Alfavox.

    Najważniejsza jest współpraca

    Uczestnicy poprzednich Śniadań Technologicznych jednym głosem przyznali, że działania związane z procesem odzyskiwania należności, z którymi mają do czynienia na co dzień, muszą być wsparte aktualnymi rozwiązaniami informatycznymi. Sektor IT i nowoczesne technologie oferują wiele korzyści, a niestety nie jest to jeszcze powszechna wiedza wśród przedsiębiorców z branży finansowej. Dlatego najważniejszym celem spotkań organizowanych przez PZZW jest zbliżenie ze sobą tych dwóch światów, ukazanie możliwości, jakie oferuje branża informatyczna oraz pomoc w dopasowaniu ich do wymagań i potrzeb sektora zarządzania wierzytelnościami.

    Piotr Badowski, Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami
    Piotr Badowski, Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami

    Nasza inicjatywa niesie ze sobą wiele korzyści dla obu stron, szczególnie ze względu na formę spotkania – otwarta dyskusja, która daje uczestnikom możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia własnego punktu widzenia. Nas, jako organizatorów, szczególnie cieszy fakt, że osoby obecne na poprzednich Śniadaniach, reprezentujące podmioty zajmujące się obsługą wierzytelności przedstawiają realne problemy, z którymi spotykają się na co dzień, a firmy z sektora technologicznego mają szansę bezpośrednio się do nich odnieść i zaoferować wsparcie, nie tylko merytoryczne, ale i rozwiązania możliwe do zrealizowania w przyszłości – mówi Piotr Badowski, Prezes PZZW.

    Co czeka na uczestników trzeciego Śniadania Technologicznego, które odbędzie się już 19 września?

    Chatboty i e-sądy to przyszłość branży?

    Firmy z branży windykacyjnej pokładają coraz większe nadzieje w rozwoju nowoczesnych technologii i sektora IT, licząc na usprawnienie codziennych procesów, co ma mieć przełożenie na zwiększenie efektywności. Podczas Śniadania Technologicznego będą mogły uzyskać solidną dawkę informacji dotyczących rozwiązań informatycznych, których wdrożenie się opłaca, ponieważ wiąże się z realnymi oszczędnościami, wspiera kontakt
    z klientami i pozwala zyskać bądź utrzymać przewagę rynkową.

    Inicjatywa Śniadań Technologicznych powstała z założenia, że producent rozwiązań IT i jego klient (w tym przypadku np. firma z branży zarządzania wierzytelnościami) są partnerami, ponieważ mają ten sam cel: usprawnić działania firmy dzięki odpowiednim narzędziom. Automatyzacja procesów ciągle może kojarzyć się z czymś skomplikowanym
    i nieosiągalnym, ale jest wręcz odwrotnie – coraz częściej to podstawa sprawnego funkcjonowania firmy i wręcz codzienność. Przykładem szybko postępującej automatyzacji może być nowoczesne podejście do obsługi klienta. Podczas poprzednich spotkań wiele uwagi poświęcono jednemu z pierwszych etapów komunikacji z osobą zadłużoną, czyli kontaktowi telefonicznemu. Boty, czyli programy, które mają „zastępować” człowieka w prostych, powtarzalnych czynnościach, w jak najlepszy sposób odwzorowując jego zachowanie, to rozwiązania szczególnie interesujące ostatnimi czasy branżę zarządzania wierzytelnościami. Chatboty mogą wspierać pracownika call center w przekazywaniu mu podstawowych informacji na temat zadłużenia. Dzięki temu, ekspert z firmy windykacyjnej na dalszym etapie kontaktu może poświęcić więcej czasu na rozmowę z zadłużonym konsumentem, która wymaga zaangażowania i pomocy „żywego człowieka”. Podobnych automatyzacji usprawniających pracę organizacji jest bardzo wiele, a to tylko jeden przykład, o którym będziemy mówić na najbliższym spotkaniu –
    mówi Jakub Głąb, dyrektor sprzedaży i rozwoju w firmie VSoft, będącej partnerem merytorycznym inicjatywy.

    Podczas trzeciej, wrześniowej odsłony Śniadania Technologicznego, wydarzenie wesprze drugi partner spotkania, firma Alfavox, która tworzy nowoczesne rozwiązania wspierające obsługę klienta, oparte o moduły analityki biznesowej, data analitycs oraz uczenie maszynowe, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby łatwo integrowały się z infrastrukturą  IT obecną w każdej firmie.

    Skupimy się przede wszystkim na wsparciu w uzyskiwaniu nawet o 10 proc. wyższego wskaźnika revenue firm zarządzających wierzytelnościami, firm windykacyjnych i podmiotów, które świadczą usługi z obszaru odzyskiwania należności. Przedstawimy konkretne zagadnienia i rozwiązania, które efektywnie zwiększają wartość odzyskanego portfela oraz redukują koszty obsługi wierzytelności nawet o 70 proc. Podzielimy się doświadczeniami ze świata z zastosowania sztucznej inteligencji i wirtualnych konsultantów – mówi Michał Góra, Prezes Zarządu firmy Alfavox, będącej partnerem spotkania.

    Organizatorzy wydarzenia zapowiadają powrót do tematu e-Sądu, który był dyskutowany podczas ostatniego Śniadania Technologicznego. – Mówiąc najogólniej, e-Sąd, to system teleinformatyczny, w którym jest możliwe przeprowadzenie Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU) bez konieczności wizyty w sądzie. Wierzyciel składa elektroniczny pozew, a następnie monitoruje jego status i wymienia się informacjami z e-Sądem za pomocą elektronicznych dokumentów. Ten rodzaj komunikacji umożliwia automatyzacja procesu sądowego i przynosi duże oszczędności w kosztach postępowania sądowego i uproszczeniu dochodzenia swoich roszczeń. Myślę, że interesująca będzie wymiana doświadczeń w zakresie komunikacja z e-Sądem i problemów, które napotykamy przy jej automatyzacji – mówi Mirosław Wnuk, dyrektor rozwoju obszaru windykacji w VSoft.

    Rozwiązania do zdań specjalnych z pełnym wsparciem

    Systematyczne wprowadzanie najnowszych rozwiązań technologicznych do branży zarządzania wierzytelnościami to klucz do sukcesu. Jak dodaje Michał Góra, Prezes Zarządu Alfavox, zadaniem firm z sektora IT, dostarczających nowe usługi i produkty, jest również wspieranie pracowników firm w trakcie procesu i onboardingu.

    – Formuła tego spotkania opiera się na dostarczeniu rzetelnych informacji o tym, jak konkretne usługi i rozwiązania IT przełożą się na usprawnienie i rozwój działalności firm z sektora zarządzania wierzytelnościami. W Alfavox wiemy, że inwestycje w sztuczną inteligencję (AI) i IT, po prostu muszą się zwrócić i to jest najważniejsze, to jedna z motywacji do wprowadzania nowych technologii. Uważamy, że rozwiązaniem jest organizowanie spotkań, podczas których firmy otrzymują od konkretne wsparcie i konkretne wskazówki bazujące na doświadczeniu, które czerpiemy ze wdrożeń na świecie. Zadaniem firm IT jest ciągłe wspieranie biznesów klientów i w momencie pojawiania się nowych rozwiązań i nowych możliwości, to właśnie dostawca technologii powinien zadbać o to, aby klient uzyskał rzetelne informacje, jak korzystać z technologii, by osiągnąć wysoką stopę zwrotu z inwestycji  – dodaje Michał Góra.