REKLAMAtłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
FINANSE Aż 40 proc. Polaków zamierza sięgnąć po oszczędności, by sfinansować świąteczne i...

Aż 40 proc. Polaków zamierza sięgnąć po oszczędności, by sfinansować świąteczne i wiosenne wydatki

Tegoroczne zakupy wielkanocne będą oszczędne – deklarują Polacy. Mimo to aż 40 proc. z nas zamierza sięgnąć po oszczędności, by sfinansować świąteczne i wiosenne wydatki. Co piąty Polak chciałby odroczyć płatność za wielkanocne wydatki na po świętach,  gdyby było to możliwe bez dodatkowych kosztów – wynika z badania IBRIS przeprowadzonego na zlecenie Twisto. Z płatności odroczonych najchętniej korzystają osoby lepiej zarabiające.

Tegoroczne święta wielkanocne ponownie będą przebiegać pod znakiem pandemii. Dla wielu osób jest to sygnał, by oszczędzać i ograniczać wydatki. Ponad połowa respondentów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez IBRIS na zlecenie Twisto, planuje przeznaczyć na organizację Wielkanocy podobną kwotę jak w ubiegłym roku (52 proc.), a 21 proc. zamierza wydać mniej. Jedynie 8 proc. ankietowanych chce wydać na tegoroczne  święta wielkanocne więcej niż w ubiegłym roku. Żadnych dodatkowych wydatków na święta nie planuje 11 proc. Polaków.

Z badania wynika, że blisko 23 proc. ankietowanych planuje na wiosnę remonty i porządki w ogrodach. W tej grupie dominują przede wszystkim trzydziestolatkowie (40 proc. wskazań). 7 proc. badanych planuje remont lub naprawę auta po zimie. Jednak aż 58 proc. respondentów nie chce ponosić wiosną dodatkowych wydatków.

Święta teraz, wydatki później

Polacy deklarują, że wiosenne wydatki sfinansują w dużej mierze z oszczędności (40 proc.) lub z bieżącej pensji (46 proc.). Po zewnętrzne źródło finansowania, np. pożyczkę lub kartę kredytową, sięgnie jedynie 11 proc. Polaków. Jednocześnie aż 20 proc. Polaków deklaruje, że chętnie odroczyłoby wydatki związane ze świętami na później, gdyby nie wiązało się to z dodatkowym kosztem.

  • Płatności odroczone większości osób kojarzą się przede wszystkim z wydatkami na odzież. Wynika to z faktu, że tę formę płatności najczęściej oferują sklepy odzieżowe, które starają się przenieść doświadczenie ze sklepu tradycyjnego do internetowego. Płatności odroczone dają kupującemu możliwość przymierzenia odzieży przed opłaceniem zamówienia. Obserwujemy jednak rosnące zainteresowanie płatnościami odroczonymi wśród e-sklepów spożywczych i branży food delivery. Na wdrożenie Twisto zdecydowała się jedna z największych sieci supermarketów w Polsce POLOmarket, cieszymy się, że udało się to zrobić przed Świętami. To dobry sposób, aby zaoszczędzić. Dodatkowo oferujemy cashback na wydatki spożywcze, który sięga aż 5 proc. To dobry sposób, by ograniczyć koszty przygotowania Świąt Wielkiej Nocy Już wkrótce Twisto pojawi się u innych popularnych merchantów z tej branży – mówi Adam Miziołek, country manager Twisto w Polsce.

Odraczają zamożniejsi

Polacy coraz więcej kupują online i coraz lepiej orientują się w nowoczesnych formach finansowania zakupów. Jak wynika z badania zleconego przez Twisto aż 60 proc. ankietowanych słyszało o płatnościach odroczonych. Ta forma płatności jest dobrze znana przede wszystkim w grupie trzydziesto i czterdziestolatków, zwłaszcza lepiej zarabiających. W przedziale wiekowym 30-39 lat o płatnościach odroczonych słyszało 65 proc. badanych, z kolei w przedziale 40-49 lat – aż 74 proc. respondentów. W przedziale zarobków od 3000 do 3999 zł netto miesięcznie, znajomość płatności odroczonych wskazało 76 proc. badanych, przy zarobkach od 4000 do 4999 zł – 68 proc., a przy zarobkach powyżej 5 tys. zł – aż 78 proc. respondentów.

Kto chciałby skorzystać z płatności odroczonych? Wykorzystaniem tego rozwiązania do sfinansowania świątecznych wydatków zainteresowanych jest 26 proc. osób w wieku 30-39 lat, 24 proc. w wieku 40-49 lat. Najczęściej skłonność do skorzystania z płatności odroczonych wykazywały osoby o wyższych dochodach. Z tego rozwiązania byłoby skłonne skorzystać 27 proc. zarabiających powyżej 5 tys. zł. 14 proc. osób o dochodach powyżej 5 tys. zł deklaruje, że zdarzyło im się już odroczyć płatność.

  • Na podstawie badań możemy powiedzieć, że typowy profil klienta, który wybiera płatności odroczone jako metodę zapłaty to osoby powyżej 30 roku życia, które zamieszkują duże miasta oraz zarabiają powyżej średniej krajowej. Podobnie wygląda profil klienta Twisto. Nie powinno to dziwić – są to osoby z grupy early adopters, które chętnie poznają nowe rozwiązania, ale też świadomie zarządzają swoimi finansami. Cieszy nas jednak upowszechnienie rozwiązania Buy Now Pay Later także wśród innych grup demograficznych – mówi Adam Miziołek, country manager Twisto w Polsce.

Badanie zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Twisto Polska, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na reprezentatywnej próbie N=1100 osób w dniach 19-20.03.2021 r.

Exit mobile version