Bardzo dobry I kwartał dla polskiej branży motoryzacyjnej

Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce
Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

Po udanym dla branży motoryzacyjnej 2016 roku, I kwartał br. przyniósł kolejne wzrosty rejestracji pojazdów. W tym okresie zarejestrowano w Polsce 125,9 tys. nowych samochodów osobowych, 14,6 tys. aut dostawczych, 6,2 tys. samochodów ciężarowych oraz 2,9 tys. motocykli i 3,7 tys. motorowerów. Bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji aut z alternatywnym napędem. Dużą popularnością cieszyły się także samochody z segmentu E, minibusy, małe i średnie SUV-y oraz kombivany. W I kwartale 2017 r. dobry wynik wypracowały też fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 202,5 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 7,3% r/r.

Rośnie liczba rejestracji samochodów osobowych dokonywanych przez klientów indywidualnych

W I kwartale 2017 roku zarejestrowano w Polsce 125,9 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 21,2 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku i o 11,2% więcej niż w poprzednim kwartale. Pomimo, że popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali od stycznia do marca o 24,6% aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i wśród nich również prowadzących działalność gospodarczą). Rejestracje aut osobowych w pierwszym kwartale tego roku wzrosły w tej grupie o 13,4%. Takie tempo wzrostu przyczyniło się do zwiększenia ich udziału w całym rynku do 36%.

Nieustannie obserwujemy dynamiczny wzrost liczby rejestracji samochodów premium – w okresie od stycznia do marca ich sprzedaż zwiększyła się o ponad 30% i wyniosła 15,7 tys. szt. Cztery największe marki premium, tj. BMW, Mercedes-Benz Audi oraz Volvo odnotowały wzrost sprzedaży oscylujący wokół 30%. Chociaż wśród nabywców wciąż przeważają firmy i instytucje, które w ostatnim kwartale zarejestrowały aż o 31,3% aut premium więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, to dynamika wzrostu sprzedaży wśród klientów indywidualnych jest również imponująca – nabyli oni w I kwartale o 25,6% więcej aut premium niż przed rokiem. Rynek aut popularnych rośnie nieco wolniej, choć także w zadowalającym tempie. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zarejestrowano o 19% pojazdów tej kategorii więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.– mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Dynamiczny rozwój segmentu aut z napędem alternatywnym

W pierwszym kwartale 2017 roku najsilniej wzrósł popyt na minibusy (+112,4%), małe/średnie SUVy (+33,2% r/r), samochody segmentu E (+32% r/r) oraz motorowery (+25,6%).

Dynamiczny rozwój segmentu aut z napędem alternatywnym

Kolejny kwartał z rzędu obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rynku aut z napędami alternatywnymi (nie licząc napędu na gaz ziemny czy lpg) – w pierwszym kwartale 2017 roku liczba rejestracji wzrosła o 95,7% i wyniosła 4,9 tys. Od stycznia do marca tego roku sprzedano zatem prawie tyle samo aut z napędem alternatywnym, co przez pierwsze dwa kwartały 2016 roku. Nadal zdecydowanie najpopularniejsze są hybrydy, które odpowiadają za 95,7% nowych rejestracji w tej grupie. Słabsza była dynamika sprzedaży samochodów elektrycznych (w tym hybryd plug-in), których zarejestrowano o 5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich latach, w I kwartale 2017 roku najpopularniejszymi samochodami osobowymi były auta klasy C, których zarejestrowano 37,1 tys., co oznacza wzrost o 19% w stosunku do I kwartału 2016 roku – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Spadki w segmentach samochodów ciężarowych, wzrosty na rynku naczep i przyczep

Przez pierwsze trzy miesiące br. zarejestrowano 14,6 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 4,7% więcej niż przed rokiem. Rejestracje samochodów ciężarowych zmniejszyły się o 0,9% r/r, do poziomu 6,2 tys. sztuk. Za spadek odpowiadają przede wszystkim pojazdy o DMC>16t. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t wzrósł z kolei o 8,1% – w pierwszym kwartale zarejestrowano 6,3 tys. sztuk. O 7,2% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t), których od stycznia do marca zarejestrowano 0,5 tys. sztuk.

W I kwartale 2017 r. o 8,1% wzrósł rynek nowych naczep i przyczep o masie całkowitej 3,5t. Zarejestrowano łącznie 6,3 tys. sztuk pojazdów. Jeszcze większe wzrosty odnotowaliśmy w segmencie naczep – 9,1%rdr. Te dobre wyniki uzyskane przez polską branżę to przede wszystkim zasługa stabilnej, bardzo dobrej kondycji całego sektora transportowego w naszym kraju. Rynek od wielu miesięcy utrzymuje bardzo wysoki wolumen sprzedaży. W segmencie naczep wszyscy liderzy rynku odnotowali poprawę wyników w porównaniu do ubiegłego roku.

Spadki w segmentach samochodów ciężarowych, wzrosty na rynku naczep i przyczep

Rośnie rynek motorowerów

W pierwszym kwartale 2017 roku zarejestrowano 2,9 tys. nowych motocykli, czyli o 21,3 % mniej niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Pierwsze trzy miesiące tego roku przyniosły odbicie w kategorii motorowerów, których sprzedaż zwiększyła się o 25,6% w stosunku do I kwartału 2016 roku. Był to zarazem pierwszy kwartał, w którym odnotowano wzrost od 2014 roku, kiedy nastąpiła zmiana w przepisach, pozwalająca kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych posiadaczom prawa jazdy kat. B, a także zmiana przepisów homologacyjnych. Jest to wynik jednak bardzo skromny wobec osiągniętego w tym samym czasie w 2014, a nawet w 2015 roku. W minionym kwartale spadła za to liczba rejestracji motocykli, o 21,3% do poziomu 2,9 tys. sztuk. Wynik ten jednak jest wciąż dobrym rezultatem szczególnie w odniesieniu do okresu sprzed 2014 roku – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Dynamicznie rośnie produkcja w fabrykach ulokowanych w Polsce

W pierwszym kwartale 2017 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach – ogółem wyprodukowano w Polsce 202,5 tys. pojazdów samochodowych, aż o 7,3% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najbardziej dynamicznie rosła produkcja autobusów – od stycznia do marca zjechało z taśm montażowych 1,4 tys. sztuk, o 36,1% więcej niż przed rokiem. Podobną dynamiką charakteryzowała się produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 43,1 tys. sztuk i była o 30% większa r/r. Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych – w tej kategorii zanotowano wzrost o 7,3% do 158,1 tys. sztuk.

Dane za pierwszy kwartał 2017 roku są bardzo optymistyczne i wskazują, że w całym roku możemy mieć najlepszy wynik w produkcji od kilku lat. Sytuacji tej sprzyja rosnący popyt na auta w Europie – od stycznia do marca zarejestrowano w Unii Europejskiej 4,1 mln aut, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do poprzedniego roku. Warto podkreślić, że pierwszy kwartał tego roku był najlepszym pierwszym kwartałem od 2011 roku – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych

Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w całym 2016 roku. Przez 12 miesięcy wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 30,4 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 10,9 mld euro (+11,4% r/r). Największy udział mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 19,5 mld euro (+7,5% r/r).