Big Data na fali. 157% wzrost przychodów Cloud Technologies

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies S.A.
Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies S.A.

Cloud Technologies, notowana na NewConnect spółka specjalizująca się w analizowaniu i dostarczaniu danych o zainteresowaniach internautów oraz data consultingu, ma duże powody do zadowolenia. Po I kwartale br., jej przychody ze sprzedaży wzrosły do 17,03 mln zł, a EBITDA osiągnęła poziom 6,30 mln zł.  To najlepsze wyniki w sześcioletniej historii firmy.

Firmy analityczne mają rację: Big Data, czyli analizowanie dużych zbiorów informacji to bynajmniej nie puste hasło, ale rzeczywista potrzeba. Do takich wniosków można dojść analizując najnowsze wyniki Cloud Technologies, założonej w 2011 r. przez Piotra Prajsnara spółki zajmującej się monetyzacją danych, jakie zostawiają internauci w sieci i jednej z najszybciej rozwijających się firm technologicznych.

157% wzrost przychodów

W I kwartale br. spółka znacząco zwiększyła zarówno przychody, jak i EBITDA. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, przychody wzrosły aż o 157% (z 6,62 mln zł w I kwartale 2016 r. do 17,03 mln zł w I kwartale 2017 r.). W sumie wyniosły niemal tyle, ile w całym 2014 r. (wówczas sięgnęły 17,5 mln zł).

O 42%, do poziomu 6,30 mln zł, wzrosła także EBITDA. Zysk netto, który wyniósł 2,64 mln zł, był wprawdzie niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale saldo obniżyły ujemne różnice kursowe w wysokości 2,44 mln zł. Jak wyjaśnia spółka w raporcie, na koniec okresu wartość posiadanych środków pieniężnych wyniosła 46,82 mln zł, jednak przeważającą walutą jest EUR (w sumie 10,76 mln EUR).Rekordowe wyniki Cloud Technologies

To kolejny bardzo dobry kwartał Cloud Technologies. IV kwartał 2016 r. spółka zakończyła wzrostem przychodów o 64,7%, a zysk netto wzrósł w tym czasie o 78%. Również ubiegły rok można zaliczyć do udanych. Przychody Cloud Technologies wzrosły wówczas do 48,1 mln zł (z 32,8 mln zł w 2015 r.). Spółka wypracowała także znaczący zysk netto w wysokości 20,3 mln zł – to o niemal 5,5 mln zł więcej niż rok wcześniej.Rekordowe wyniki Cloud Technologies 2017

Rośnie apetyt na dane

Bardzo dobre wyniki finansowe Cloud Technologies to przede wszystkim efekt większego popytu na dane o zainteresowaniach internautów, które spółka już od kilku lat sukcesywnie gromadzi i analizuje. W tej chwili OnAudience.com, czyli autorska platforma DMP warszawskiej spółki przetwarza już ponad 3 mld anonimowych profili internautów ze 187 krajów, analizując ich aktywność, geolokalizację, zainteresowania, intencje i decyzje zakupowe oraz kilka tysięcy innych zmiennych. W sumie to ponad 5 tys. anonimowych cech, dzięki którym firmy mogą lepiej poznać swoich obecnych i potencjalnych klientów.

Popyt na dane rośnie, bo rynek stopniowo dojrzewa, a firmy mają coraz większą świadomość tego jak potężnym narzędziem są informacje, które internauci zostawiają w Sieci. Do wykorzystania danych, choćby w kampaniach reklamowych online, zachęca je także coraz więcej pozytywnych sygnałów płynących z rynku. Doświadczenia pokazują, że dostarczając dobrze sprofilowany komunikat, zamiast realizowania masowych działań „na chybił trafił”, można zwiększyć skuteczność kampanii nawet kilkunastokrotnie. Dlatego po dane sięgają już nie tylko agencje interaktywne czy domy mediowe, ale także banki czy firmy ubezpieczeniowe, które wzbogacają swoje systemy CRM o informacje, które generują internauci – zwraca uwagę Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.

Kierunek: doradztwo

Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies S.A.
Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies S.A.

Na wyższe przychody spółki wpłynęła też sprzedaż UnBlocka – autorskiego systemu emisji reklamy, która pozwala wyświetlić spersonalizowaną reklamę pomimo zainstalowanych przez internautę wtyczek blokujących – oraz usług w zakresie data consultingu. To najmłodszy a jednocześnie bardzo perspektywiczny obszar działań Cloud Technologies. W I kwartale br., należąca do grupy agencja Audience Network, która specjalizuje się w realizacji kampanii performance marketingowych rozszerzyła swoje portfolio i rozpoczęła świadczenie usług w zakresie data consultingu.–. Data consulting to na pewno obszar, w którym widzimy duży potencjał i będziemy go rozwijać w najbliższym czasie. Dziś w naszej działalności wyraźnie widać trzy główne obszary, które zgodnie z konsekwentnie realizowaną przez nas strategią sukcesywnie rozwijamy, są to: marketing efektywnościowy, data consulting oraz mobile. To co łączy każdy z nich to dane i analityka Big Data– zwraca uwagę Piotr Prajsnar.

Jak wynika z analiz IDC, rynek Big Data rośnie dziś w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT. Do 2018 roku jego wartość osiągnie poziom 114 mld USD. Co ciekawe, w ciągu dwóch lat aż 7 na 10 przedsiębiorstw zamierza zwiększyć wydatki na analizę dużych zbiorów danych. Te prognozy znalazły odzwierciedlenie w wynikach warszawskiej spółki.

Plan? Zagranica

Mimo bardzo dobrych wyników, zarząd Cloud Technologies ma apetyt na więcej. Firma chce w tym roku mocniej postawić na analizę i sprzedaż danych internautów z urządzeń mobilnych. – Badania pokazują, że reklama internetowa będzie niebawem zdominowana przez rozwiązania mobilne. Dlatego już dziś inwestujemy w te technologie, które nie tylko są przyszłościowe, lecz także dają nam dostęp do rynków globalnych – przekonuje Piotr Prajsnar.

Rozwój sprzedaży usług za granicą to jeden z najważniejszych filarów strategii Cloud Technologies. W realizacji planów może pomóc przejęcie działającej w 36 krajach agencji Imagine The Future. – Cloud Technologies rozwija się bardzo dynamicznie na rynkach zagranicznych, co potwierdzają wyniki finansowe. Podstawowym czynnikiem wzrostu pozostaje jednak rozwój organiczny i dlatego przejęcie Imagine The Future nie jest niezbędne do realizacji strategii spółki – zwraca uwagę Piotr Prajsnar.

Cloud Technologies zapowiada także wejście na główny parkiet warszawskiej giełdy. – Przejście na rynek główny będzie miało charakter czysto techniczny i nie wiąże się z żadną ofertą akcji – tłumaczy Piotr Prajsnar.