REKLAMA
BEZPIECZEŃSTWO Brytyjski wywiad elektroniczny przygotowuje kampanię zwalczania propagandy antyszczepionkowej

Brytyjski wywiad elektroniczny przygotowuje kampanię zwalczania propagandy antyszczepionkowej

Według londyńskiej gazety „The Times” brytyjski wywiad elektroniczny (GCHQ) przygotowuje się do rozpoczęcia cyberoperacji przeciwko sponsorowanej przez niektóre państwa propagandzie, która podważa celowość badań nad szczepionką na COVID-19. Operacja będzie skierowana głównie przeciwko kampaniom dezinformacyjnym wychodzącym z Rosji.

Kampanie dezinformacyjne wydają się być ukierunkowane na badania nad szczepionką prowadzone przez Uniwersytet Oksfordzki. Głównym przesłaniem tych kampanii jest twierdzenie, że szczepionka zmieni osoby zaszczepione w szympansy. Mówi się, że dziesiątki memów na ten temat zalały rosyjskie serwisy społecznościowe, a ich angielskie tłumaczenia pojawiły się na Facebooku, Twitterze i Instagramie.

Według „The Times” brytyjski rząd uważa rozprawę z kampanią dezinformacyjną za strategiczny priorytet, który zyskuje na znaczeniu w miarę postępu badań. Władze nakazały 77. Brygadzie armii brytyjskiej, która specjalizuje się w operacjach informacyjnych, rozpoczęcie kampanii internetowej przeciwdziałającej zwodniczym narracjom. Do działań w cyberprzestrzeni zmobilizowano również GCHQ – brytyjską agencję wywiadu elektronicznego. Agencja ma używać narzędzi opracowanych pierwotnie do monitorowania i obezwładniania stron internetowych i innych platform internetowych wykorzystywanych przez Państwo Islamskie do rekrutacji bojowników.

Według gazety status operacyjny 77. Brygady i GCHQ uniemożliwia im zwalczanie dezinformacji płynącej od zwykłych użytkowników mediów społecznościowych. Ponadto kampania cybernetyczna nie może być kierowana na witryny internetowe należące do sojuszników Wielkiej Brytanii z tzw. Five Eyes, czyli Australii, Nowej Zelandii, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Brytyjskie służby są jedynie zobowiązane do informowania swoich odpowiedników w Five Eyes o zagrożeniach.

Źródło: The Times z 08.11.2020 r.