REKLAMAtłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
FIRMY Centrum Medyczne enel-med z 36-proc. wzrostem EBITDA w 2020 roku

Centrum Medyczne enel-med z 36-proc. wzrostem EBITDA w 2020 roku

Jacek Rozwadowski, prezes enel-med

Firma Enel-med wypracowała w 2020 roku 399,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, wobec 417,7 mln zł w 2019 r. EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 33,7 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 36,3 proc. Zysk netto wzrósł w 2020 roku do 8,0 mln zł, z 0,02 mln zł w 2019 roku.

Dwucyfrowy wzrost EBITDA w pandemicznym otoczeniu

– W minionym roku mierzyliśmy się z najpoważniejszym wyzwaniem w dotychczasowej historii spółki. Pandemia COVID-19 istotnie wpłynęła na wiele sektorów gospodarki, w tym, będący na pierwszej linii frontu walki z koronawirusem, sektor medyczny. Pomimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, dzięki elastycznemu modelowi biznesowemu, przy zachowaniu dyscypliny kosztowej, marża EBITDA grupy wzrosła rok do roku o 2,5 p.p. Ponad 70 proc. wpływów pozyskujemy z abonamentów medycznych, co znacząco uodporniło nasz wynik finansowy na spadek przychodów w obszarze fee for service (FFS). W istocie okazało się, że wybuch pandemii z punktu widzenia zyskowności spółki jest bardziej szansą niż zagrożeniem. Przez cały 2020 rok w spółce funkcjonował Komitet Kryzysowy, który na bieżąco reagował na dynamicznie zmieniające się warunki tak, aby zapewnić pacjentom ciągłość świadczeń medycznych, przy zachowaniu jak najwyższych standardów ochrony epidemicznej. Komitet, którym bezpośrednio zarządzałem, podjął również wiele decyzji mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa finansowego spółce. Wyniki spółki są efektem, z jednej strony specyfiki struktury przychodów, a z drugiej właściwego zarządzania kryzysem – komentuje Jacek Rozwadowski, prezes enel-med.

W celu zachowania ciągłości świadczenia usług, w odpowiedzi na sytuację epidemiczną,
enel-med błyskawicznie wprowadził teleporady w ponad 30 specjalizacjach, które
w kluczowym momencie stanowiły 70 proc. realizowanych konsultacji. Odpowiadając na potrzeby rynku spółka wdrożyła ofertę testów koronawirusowych oraz uruchomiła punkty Drive Thru (w Warszawie i Katowicach). Z końcem roku enel-med przystąpił również do Narodowego Programu Szczepień.

– W drugim półroczu 2020 roku sukcesywnie wracaliśmy do świadczenia usług w pełnym zakresie. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w obszarze stomatologii, medycyny estetycznej oraz diagnostyki. Nieznaczny spadek przychodów ze sprzedaży rok do roku o 4,3 proc., do 399,8 mln zł jest oczywistą konsekwencją ograniczeń pandemicznych oraz niepewnej sytuacji gospodarczej mającej wpływ na wstrzymywanie decyzji zakupowych przez klientów segmentu B2B w 2020 roku – dodaje Rozwadowski.

Skonsolidowane wyniki finansowe bez MSSF 16

  2019 r. 2020 r. Zmiana
Przychody (mln zł) 417,7 399,8 -4,3 proc.
EBITDA (mln zł) 24,7 33,7 +36,3 proc.
Zysk netto (mln zł) 0,02 8,0
Marża EBITDA (proc.) 5,9 8,4 +2,5 p.p.

 

W lutym 2020 roku spółka otworzyła 41 placówkę w Galerii Malta w Poznaniu, oddając do dyspozycji pacjentów gabinety lekarskie, gabinet zabiegowy i punkt pobrań. W oddziale pacjenci mogą wykonać badania diagnostyczne – EKG, USG. Udostępniono w nim również klinikę stomatologiczną.

Enel-med stomatologia jest polskim liderem na rynku wysokospecjalistycznej stomatologii, a swoje usługi świadczy w blisko 80 gabinetach na terenie całego kraju. Stomatologia ma przed sobą szczególną perspektywę dalszego, dynamicznego wzrostu, co uwzględniamy w naszej strategii i planach. Ponadto, zamierzamy rozbudowywać nasz potencjał w obszarze abonamentów i usług FFS – podkreśla Rozwadowski.

Po roku dostosowania rozwoju sieci do wymagającego otoczenia rynkowego, spółka planuje wznowienie inwestycji w rozbudowę sieci przychodni wielospecjalistycznych oraz klinik stomatologicznych

W perspektywie kolejnych lat spółka zakłada rozwój niezależnie funkcjonujących od przychodni enel-med specjalistycznych klinik stomatologicznych. Uruchomienie pierwszej takiej kliniki planowane jest w 2022 roku.

Rosnąca popularność oraz dynamika sprzedaży usług z zakresu medycyny estetycznej
i kosmetologii, jak również dobra pozycja konkurencyjna marki ESTELL, skłaniają enel-med do inwestowania w kolejne kliniki. Rynek medycyny estetycznej na świecie notuje znaczące wzrosty – prognozuje się, że jego wartość w 2024 roku wyniesie około 27 mld USD. Wg szacunków średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) w latach 2020-2026 wyniesie 11 proc.[1].

W ramach długookresowej strategii rozwoju grupa planuje rozszerzyć sieć przychodni wielospecjalistycznych z pracowniami rezonansów magnetycznych. Wysokospecjalistyczna diagnostyka obrazowa stanowi, coraz częściej, podstawowy element procesu diagnostycznego nie tylko w ortopedii czy neurologii, a również w laryngologii.

Z uwagi na coraz częściej ujawniający się zespół pocovidowy (PCS – Post COVID-19 Syndrome), spółka będzie także rozwijać ofertę badań profilaktycznych i rehabilitacji w tym obszarze. W ramach ośrodka rehabilitacyjno-opiekuńczego Willa Łucja została już uruchomiona oferta turnusów post-covidowych obejmująca m.in. zabiegi fizykoterapii, ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia kształtujące wydolność ogólną.

Enel-med zauważa znaczący wzrost popytu na abonamenty indywidualne – sprzedaż w kanale B2C wzrosła w 1 kwartale 2021 roku o 136 proc. w porównaniu z 4 kwartałem 2020 roku. W ocenie spółki, chęć zapewnienia bieżącego dostępu do opieki medycznej powoduje, że klienci indywidualni są skłonni do samodzielnego finansowania wydatków w obszarze ochrony zdrowia.

Spółka zakłada, że digitalizacja usług medycznych będzie jednym z motorów jej wzrostu
w kolejnych latach. W tym obszarze enel-med wskazuje przede wszystkim na: telemedycynę, aplikację mobilną oraz e-sklep.

Motorem zmian na rynku medycznym są innowacje i postępująca digitalizacja. Pandemia przyspieszyła proces dostosowywania się społeczeństwa do rozwiązań cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru online i e-commerce. Nasza aplikacja mobilna została dotychczas pobrana ponad 200 tys. razy – to znaczący kapitał – podsumowuje Rozwadowski.

Na koniec grudnia 2020 roku grupa dysponowała środkami pieniężnymi w kwocie 17,8 mln zł w porównaniu z 8,3 mln zł na koniec 2019 roku. Wartość wskaźnika długu netto do EBITDA na koniec analizowanego okresu wyniosła 1,82x.

[1] Źródło: https://dermatic.pl/aestheticbusiness/2021/03/04/perspektywy-rozwoju-rynku-medycyny-estetycznej/

Exit mobile version