REKLAMAtłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
APLIKACJE Coraz więcej oszustw przez bankowość mobilną. Banki zwykle nie uwzględniają reklamacji obwiniając...

Coraz więcej oszustw przez bankowość mobilną. Banki zwykle nie uwzględniają reklamacji obwiniając klientów o brak ostrożności

W ostatnim czasie odnotowywana jest rekordowa ilość oszustw w sektorze bankowości mobilnej. Nie ma dnia, by w sieci nie pojawiały się informacje o tym, że komuś z konta zniknęły oszczędności życia. Coraz większa ilość Polaków korzysta z bankowości elektronicznej, a hakerzy są coraz bardziej przebiegli. Wykorzystują brak wiedzy na temat mechanizmów internetowych i podszywają się pod pracowników banków wyłudzając dane do logowania lub przejmują dane operacyjne podczas np. logowania się do banku w niesprawdzonej przestrzeni internetowej np. w galeriach handlowych.

Oszuści czyszczą konta nieświadomym zagrożenia ludziom

Eksperci z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski ze Szczecina przyznają, że w ostatnim czasie zajmowali się kilkunastoma sprawami, gdzie poszkodowanym był człowiek, który stracił swoje oszczędności, a pozywanym bank. Dlaczego? Bo mechanizmy kont i aplikacji elektronicznych są coraz mniej skuteczną ochroną dla pieniędzy obywateli. Hakerzy tylko czekają na słabszy moment, by wykraść dane i wyczyścić konto oszukanego, a czasem jeszcze wziąć kredyt online z użyciem jego danych.

Banki znajdują bardzo wygodny mechanizm, by nie przyjmować reklamacji od klientów: – Z założenia zawsze jest wina klienta, a bank zawsze jest niewinny. Zainstalowaliśmy złą aplikację, daliśmy się oszukać oszustowi przez telefon, nie uważaliśmy podczas logowania. Tłumaczenia banku mają sprawić byśmy poczuli, że to nasza wina, a nie słabość systemu bankowego. Zgadzam się z tezą, że zawsze w takich sytuacjach najsłabszym ogniwem jest czynnik ludzki. Nie zgadzam się jednak, by klienci, często nieświadomi bankowych systemów i mechanizmów tracili oszczędności życia, bo padli ofiarą oszustów, a bank nie potrafił ich odpowiednio przed nimi zabezpieczyć – mówi mec. Grażyna Wódkiewicz z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski.

Mec. Wódkiewicz podkreśla, że klienci mają prawo nie mieć wiedzy w zakresie obsługi bankowości elektronicznej. To oczywiście nie zwalnia ich z odpowiedzialności za odpowiednią obsługę swojego konta. Prawdą jest jednak to, że systemy zabezpieczeń bankowych powinny wychwytywać podejrzane transakcje np. gdy nagle dochodzi do szybkiego przelewania dużych sum pieniędzy na zagraniczne konta: – Bank to profesjonalna instytucja zaufania społecznego. Nie wystarczy, że bank na swojej stronie internetowej umieści ostrzeżenia i prośby o ostrożność. Mamy dużo sygnałów od klientów, że oszustw jest coraz więcej – dodaje mec. Grażyna Wódkiewicz.

„Oszuści nie mają litości, a bank niemal automatycznie odrzucając nasze reklamacje liczy na to, że się poddamy”

Specjaliści mówią, że w wielu przypadkach sprawy przeciw bankom nie trafiają przed sąd, bo konsumenci nie wierzą w szansę walki z tak potężnymi instytucjami:  – Pamiętam trwające nawet dekadę procesy z bankami, gdy ich pracownicy polecali bardzo ryzykowne produkty finansowe skazując inwestorów na niemal pewne straty finansowe. Sąd wiele lat się ze sprawą mierzył, ale ostatecznie stwierdził, że bank ponosi odpowiedzialność za działanie swoich pracowników. Nie możemy podchodzić do sprawy z pesymizmem, że nie mamy szans z bankiem. Oszuści nie mają litości, a bank niemal automatycznie odrzucając nasze reklamacje liczy na to, że się poddamy. Wiele osób myśli, że w zderzeniu z bankiem jesteśmy jak mrówka z pociągiem. Uspokajam: to bank powinien przygotować odpowiednie zabezpieczenie – dodaje mec. Dariusz Sosnowski.

Oczywiście nie jest tak, że zawsze oszukany ma rację. Mec. Sosnowski przyznaje, że w przypadku „spraw ewidentnych” może być trudno udowodnić winę banków. – Bank jest winny, gdy ulegliśmy oszustwu przez złe zabezpieczenia. Jeżeli jednak sami przelaliśmy komuś pieniądze, świadomie autoryzowaliśmy transakcje lub instalowaliśmy oszukańcze oprogramowania i pozwalaliśmy rozmaitym traderom i osobom obsługującym rozmaite transakcje posługiwać się naszym majątkiem, to wtedy nie możemy mieć pretensji do banku – dodaje.

Exit mobile version