Cyfrowy wszechświat rośnie – IT coraz bliżej biznesu

Michał Guzek

Do 2020 r rozmiary cyfrowego wszechświata wzrosną dziesięciokrotnie — od 4,4 bilionów gigabajtów do 44 bilionów gigabajtów – wynika z 7. Badania Digital Universe,przeprowadzonego przez firmę IDC na zlecenie EMC Corporation. Rosnąca ilość danych to szansa na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej dla wielu firm – pod warunkiem, że będą mogły szybko i sprawnie przetwarzać i analizować ogromne ilości informacji. Rynek analityki biznesowej rośnie.

Według IDC to „internet rzeczy” sprawia, że rozmiary cyfrowego wszechświata zwiększają się w tak ogromnym tempie. Według raportu liczba urządzeń lub przedmiotów, które można połączyć z Internetem, zbliża się do 200 mld, a 7 procent z nich (14 mld) już komunikuje się za pomocą sieci. Dane wygenerowane przez te urządzenia stanowią aktualnie 2 procent światowych zasobów. IDC przewiduje, że do 2020 r. liczba podłączonych do sieci urządzeń wzrośnie do 32 miliardów i będzie wytwarzać 10 procent światowych danych – z których część będzie stanowić tzw. dane użyteczne, które można przetwarzać i analizować.Rosnąca ilość zasobów stwarza ogromne możliwości dla firm, ale tylko od nich zależy czy przekują je w realne korzyści. Odpowiednie zarządzanie, przetwarzanie i szybka analiza istniejących zasobów to konieczność na dzisiejszym rynku. Nic dziwnego, że zapotrzebowanie na analitykę biznesową stale rośnie. – mówi Michał Guzek, członek zarządu Hicron

Analiza danych – przewagą konkurencyjną firm

Szybki dostęp do danych wspomagających procesy decyzyjne, odpowiednio wyselekcjonowanych i przetworzonych, uzyskanych z różnych źródeł – to podstawa konkurencyjności firm. Dlatego rynek analityki biznesowej „ma się świetnie”. Według analityków IDC w 2016 roku wartość rynku oprogramowania wspierającego raportowanie i analizy biznesowe ma sięgnąć niemal 51 mld USD. Do tego czasu dynamika rozwoju tego segmentu będzie utrzymywać się na poziomie około 10 proc. rocznie. Również z badań Instytutu Gartnera wynika, że narzędzia ułatwiające przetwarzanie i dostęp do informacji oraz podnoszenie efektywności procesów biznesowych znajdują się na szczycie priorytetów w planowanych inwestycjach IT.

W dużym uproszczeniu, systemy Business Intelligence służą firmom do opisywania danej sytuacji i szukania przyczyn jej zaistnienia. Np. firma widzi, że na danym projekcie straciła dużo pieniędzy. Za pomocą systemu BI sprawdza, co do tego doprowadziło. Big Data pozwala firmom zrobić niewyobrażalny krok naprzód, włączając do analizy tryliony danych. Magia dużych liczb pozwala im z bardzo dużym prawdopodobieństwem odpowiedzieć na pytanie, jak nie doprowadzić do zaistnienia podobnej sytuacji w przyszłości, a więc wracając do naszego przykładu – co uwzględnić i jakie działania podjąć, by kolejny projekt zakończył się sukcesem – mówi Michał Guzek.

Trend ten jest widoczny także w Polsce. Wraz ze wzrostem ilości danych wzrasta ilość zapytań na programy wspomagające ich przechowywanie, przetwarzanie i analizę. Chodzi o systemy typu Big Data, CRM, ERP, BI. Według Cisco Visual Networking Index Global Mobile Data Traffic Forecast 2012-2017 – aż 71 procent polskich respondentów planuje włączyć dane dostarczane z cyfrowych czujników, urządzeń pomiarowych, kamer wideo oraz innych inteligentnych urządzeń do swoich planów Big Data. Zarządzanie ogromnymi zbiorami danych będzie więc jedną z kluczowych kompetencji firm w ciągu najbliższych 3-5 lat.

Podczas rozmów z naszymi klientami widzimy coraz większe zainteresowanie kwestią przetwarzania informacji. Jednak ogrom danych w powiązaniu z nowymi potrzebami analitycznymi niesie ze sobą ryzyko przeciążeń systemowych. Producenci wychodzą firmom naprzeciw i proponują rozwiązania gwarantujące wysoką wydajność tego procesu. SAP oferuje nowoczesne środowisko SAP HANA, które umożliwia przetwarzanie danych w pamięci RAM a nie zwyczajowo na dyskach twardych, co daje niewyobrażalny skok jakościowy mierzony w setkach procent – mówi Michał Guzek. Zainteresowanie naszymi kompetencjami – np. doświadczeniem w zakresie SAP HANA, wynika m.in. z wielu oczywistych zalet rozwiązania, które oferuje znaczne skrócenie czasu potrzebnego na generowanie raportów, a także złożonych działań operacyjnych. Hicron posiada 16 osobowy zespół administracji SAP oraz doświadczenie potwierdzone certyfikacjami w SAP Polska w zakresie instalacji SAP HANA i świadczenia usług wsparcia, dlatego jest w stanie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku – dodaje.

Jednym z ciekawszych przykładów wykorzystania modeli analitycznych jest rozwiązanie Predictive Marketing for Aftersales i aplikacje DriveApp, zaprojektowane i stworzone dla branży automotive przez dział Enterprise Mobility w Hicron. Jest to prognostyczne narzędzie do zarządzania obsługą posprzedażną na rynku motoryzacyjnym. Pomaga dilerom i importerom zwiększać przychody z obsługi posprzedażnej dzięki analizie potrzeb i personalizacji oferty dla każdego klienta. Dla kierowców jest natomiast źródłem dodatkowej wiedzy o samochodzie i bezpośredniego kontaktu z dilerem.

Przedsiębiorstwa chętnie inwestują w rozwiązania analityczne, ponieważ dają one możliwość prognozowania, analizy, kontroli wyników lub planów produkcyjnych. To konieczność dla firm, które chcą liczyć się na rynku i utrzymać przewagę konkurencyjną.