Dlaczego warto chronić znak towarowy? 5 najważniejszych korzyści

prawo

Ze znakami towarowymi spotykamy się na każdym kroku. Na przykład robiąc zakupy spożywcze, wybierając operatora telefonii komórkowej czy idąc do salonu kosmetycznego. Decydując się na zakup danego produktu wybieramy go sugerując się jego nazwą lub logo. Dobrze wypromowana marka staje się magnesem na klientów. A to oznacza, że jest cenna. Czasami dużo cenniejsza niż samochody, budynki czy maszyny danego przedsiębiorcy. 

Poniżej przedstawiam 5 powodów, dla których warto chronić znak towarowy.

  1. Uzyskujesz wyłączne prawo do nazwy w Twojej branży.

Chroniąc znak towarowy, przedsiębiorca nabywa wyłączne prawo do używania danego określenia w sposób zarobkowy i zawodowy na terenie całej Polski. Oznacza to, że żadna inna firma działająca w tej samej branży nie będzie mogła używać identycznej ani podobnej nazwy. A to sprawia, że można  z poczuciem bezpieczeństwa inwestować czas i pieniądze w jej dalszy rozwój i reklamę.

Przy tej okazji należy jednak pamiętać, że w procedurze rejestracji znaków towarowych obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Tworząc chwytliwą nazwę warto ją jak najszybciej zgłosić do ochrony w Urzędzie Patentowym, aby nikt nas nie wyprzedził.

Zobacz: Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego w Polsce, UE i na świecie?

Z drugiej strony zastrzeżenie znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością. Niektórych określeń zarejestrować się nie da. Ochrony nie otrzymają na przykład oznaczenia, które mają charakter opisowy oraz takie, które są podobne do już zarejestrowanych znaków towarowych. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z poniższego nagrania:

  1. Symbol ® przy firmowym logo wzbudza zaufanie wśród konsumentów.

Po zarejestrowaniu znaku towarowego przedsiębiorca może umieścić przy nim charakterystyczny symbol R-ki w kółku. Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” i oznacza, że jest to zarejestrowany znak towarowy. Zabronione jest umieszczanie tego symbolu przy znaku niezarejestrowanym. Postępowanie takie zagrożone jest karą grzywny do 5 tys. zł.

Co ciekawe, ludzie powszechnie utożsamiają symbol ® z informacją o tym, że dany produkt jest oryginalny. To oczywiście błędne tłumaczenie, ale korzystne dla właściciela takiej marki. Oznacza bowiem, że konsumenci odbierają takie produkty jako te wyższej jakości. Podnosi to więc zaufanie do marki. I po części można się z tym zgodzić. Znaki towarowe są rejestrowane na okres 10 lat. Przedsiębiorca, który się na to decyduje, daje więc jasny sygnał, że planuje na rynku działać przynajmniej dekadę.

  1. Zarejestrowany znak towarowy jest narzędziem do walki z nieuczciwą konkurencją.

Zastrzeżenie znaku towarowego umożliwia skuteczną walkę z nieuczciwą konkurencją.

Informacja o tym jakie znaki towarowe są zarejestrowane publikuje Urząd Patentowy RP. Oznacza to, że konkurencja wybierając nazwę, pod którą chce działać, może wcześniej zweryfikować jej dostępność.

Niestety w praktyce często bywa tak, że przedsiębiorcy zamiast działać pod oryginalną nazwą, wolą iść na skróty, zbliżając się do marek o utrwalonej pozycji na rynku. W sytuacji, gdy konkurent próbuje podszywać się pod istniejącą markę, można wezwać go do zaprzestania naruszania praw przysługujących właścicielowi zarejestrowanego znaku towarowego. A udowodnienie przysługujących praw ogranicza się jedynie do przedstawienia świadectwa rejestracji.

Jest tam napisane:

  • jaki znak towarowy podlega ochronie (nazwa czy logo);
  • na jakie towary lub usługi;
  • na jakie terytorium oraz
  • kto jest jego właścicielem.

Mając zarejestrowany znak towarowy można także zablokować konkurencji możliwość używania znaku w reklamach tekstowych AdWords. Google umożliwia blokowanie tekstowych reklam AdWords, w których używane są zarejestrowane znaki towarowe. Każdy podmiot, który będzie chciał posłużyć się takim oznaczeniem, będzie musiał mieć zgodę właściciela znaku.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w poniższym nagraniu:

  1. Zarejestrowany znak towarowy chroni domenę internetową.

Rejestrując domenę nie stajemy się automatycznie jej właścicielami. Uzyskujemy jedynie możliwość czasowego posługiwania się nią. Tymczasem zastrzegając znak towarowy w Urzędzie Patentowym, uzyskujemy przynajmniej 10-cio letni monopol prawny na dane oznaczenie (taką ochronę można później przedłużać na kolejne okresy). W takim przypadku konkurent nie może się posługiwać określeniem identycznym ani podobnym do chronionego znaku.

Mając ochronę na słowny znak towarowy zabezpieczamy firmową domenę internetową. Natomiast znak słowno-graficzny chroni domenę jedynie w sytuacji, gdy jest on fantazyjny na płaszczyźnie fonetycznej. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z poniższego nagrania:

Zastrzegając swoją markę w Urzędzie Patentowym możemy skutecznie walczyć z szantażem domenowym. Proceder ten polega na tym, że przedsiębiorca zostaje poinformowany, o tym że konkurent chce kupić domenę internetową zawierającą w sobie nazwę jego firmy. Domena różni się np. końcówką com. Przedsiębiorca otrzymuje ofertę jej odkupienie w ramach „prawa pierwokupu”. Zjawisko to jest dość powszechne i występuje w różnych odmianach. Oferty kupna są często wysyłane mailowo od podmiotów z Chin.

Jeżeli markę firmy zarejestrowaliśmy, to można o tym poinformować szantażystę. W przypadku, gdyby konkurent faktycznie użył takiej domeny, to na drodze spornej będzie można mu ją odebrać.

  1. Znak towarowy może być dodatkowym źródłem dochodu.

Znak towarowy posiada ekonomicznie mierzalną wartość. Ma na nią wpływ między innymi rozpoznawalność znaku oraz dochody jakie przynosi firma. Właściciel znaku może udzielać odpłatnej licencji na korzystanie z niego. To też dobry sposób na skalowanie swojego biznesu. Dla wielu osób atrakcyjniejsze będzie wejście we współpracę na zasadzie franczyzy, niż budowanie własnej marki od zera. Tak przykładowo rozwija się sieć sklepów ŻABKA.

Z drugiej strony taka umowa licencyjna może być podpisana z dystrybutorem w obcym kraju. Ochrona marki w takim kraju staje się szczególnie ważna. Chodzi bowiem o to, że jeżeli jej nie ma, to dystrybutor może dokonać zgłoszenia znaku na siebie. Będzie to wtedy dla niego silna karta przetargowa aby negocjować warunki współpracy z producentem. Jeżeli nie dojdą do kompromisu, dystrybutor na lata może zablokować mu rynek danego kraju. I takie sytuacje się zdarzają.

Zdarza się też tak, że firmy wpadają w problemy finansowe. Muszą znaleźć środki na spłatę zobowiązań wobec wierzycieli. Mając zarejestrowany znak towarowy mogą go sprzedać (alternatywnie zrobi to za nich likwidator). Kwota, którą uda się uzyskać ze sprzedaży pomniejszy dług przedsiębiorstwa. Jeżeli marka jest popularna na rynku, to jej wartość może być duża, a chętnych na jej kupno prawdopodobnie nie zabraknie. Łatwiej bowiem jest zapłacić za rozpoznawalną markę, która ma już swoich stałych odbiorców, niż inwestować finanse w reklamę nowej nazwy na rynku.

Powodów, dla których warto zarejestrować znak towarowy jest wiele. Taka ochrona może się  przydać na każdym etapie działalności firmy. Na początku zabezpieczy chwytliwą nazwę. Później umożliwia walkę z nieuczciwą konkurencją. Finalnie, dobrze rozpoznawalną markę można sprzedać lub zarabiać na jej licencjonowaniu. W takim przypadku znak towarowy może się stać źródłem dochodu pasywnego.

Mikołaj Lech

Tekst opublikowany przy współpracy z Mikołajem Lechem, autorem bloga o prawnej ochronie znaków towarowych nagrodzonego przez Urząd Patentowy RP: https://znakitowarowe-blog.pl/