REKLAMA
E-COMMERCE E-commerce święci triumfy w pandemicznej rzeczywistości

E-commerce święci triumfy w pandemicznej rzeczywistości

E-commerce to bez wątpienia jedna z najlepiej radzących sobie podczas pandemii branż. W ubiegłym roku polski rynek sprzedaży internetowej zanotował rekordowy wzrost rzędu 26 proc. r/r. Dane GUS za styczeń 2021 wskazują na blisko 10 proc. udziału w całym handlu detalicznym. Do 2025 roku wskaźnik ten ma wzrosnąć o kolejne 10 pp. Imponujące wyniki sektora to naturalny skutek przenoszenia się handlu do kanału online. Zjawisko napędzane jest dodatkowo coraz częstszym wykorzystaniem przez sieci retail metod płatności odroczonych (Buy Now, Pay Later), które według danych rynkowych skutecznie zwiększają wyniki sprzedażowe.

Wartość indeksu Barometru EFL (syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do rozwoju) dla polskiego handlu na I kwartał 2021 roku wyniosła 50,7 pkt.[1] To najlepszy wynik spośród sześciu badanych sektorów. Relatywnie mocna pozycja branży w pandemicznej rzeczywistości to według ekspertów EFL głównie zasługa rozkwitu e-commerce.

Według analizy PMR, w efekcie pandemii, polski rynek e-commerce w 2020 odnotował najwyższy od kilku lat wzrost o wartości 26 proc. r/r.[2] Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym, zgodnie z danymi GUS za styczeń 2021, wyniósł 9,8 proc.[3] Taka sytuacja to skutek zamykania galerii handlowych oraz sklepów stacjonarnych. Są to czynniki przyspieszające zmiany modelu zachowań konsumenckich w postaci przenoszenia aktywności zakupowej do sieci. Niebagatelną rolę odgrywają również powszechnie stosowane w sprzedaży online wygodne narzędzia płatnicze. Ich zastosowanie według ekspertów Revo Technologies znacząco wpływa na polepszenie wyników finansowych retailerów.

– Płatność odroczona czy spłata zakupu w częściach są optymalną odpowiedzią na obecne oczekiwania konsumentów – komentuje Daniel Malinowski, Head of Sales, Revo Technologies Polska. – Druga z wymienionych form płatności znacząco obniża ich wrażliwość cenową, jednocześnie redukując poziom zwrotów. Według danych pochodzących od naszych partnerów, ulega on zmniejszeniu nawet o 35 proc.. Metoda ta również mocno lojalizuje klientów. Dla przykładu użytkownicy naszej usługi dokonują zakupów niemal dwa razy częściej niż korzystający ze standardowych form płatności – dodaje.

Udostępnianie możliwości spłaty zakupu w częściach jest jak najbardziej zasadne, szczególnie jeśli operuje się na polskim rynku. Według danych BIK, 4 maja 2020, czyli w dniu otwarcia galerii handlowych po zakończeniu wiosennego lockdownu, do Biura wpłynęło rekordowe 24 tysiące zapytań o zobowiązania ze spłatą w częściach.[4] Widać tutaj silną zależność między otwarciem możliwości nieograniczonej konsumpcji dóbr a zwiększeniem użycia tej metody płatności – na co zresztą zwracali uwagę również sami analitycy BIK.

Doświadczenia nasze i naszych partnerów pokazują, że dla konsumentów atrakcyjny model płatności jest równie ważny jak obniżki cen. Oferując nasze wygodne systemy ratalne sprzedawcy osiągają znacznie wyższe wartości koszyków zakupowych (wzrosty o ponad 100%). Takie wyniki osiągamy m.in. dzięki przyznawaniu limitów zakupowych klientom jeszcze przed rozpoczęciem procesu płatności. Dzięki temu mogą sobie oni pozwolić na większe zakupy zachowując wygodną i elastyczną formę spłaty – komentuje Daniel Malinowski, Head of Sales, Revo Technologies Polska. – Wielu naszych partnerów podkreśla jak ważne jest obecnie rozwiązanie działające w obu kanałach sprzedaży. COVID znacząco zmienił nawyki konsumenckie, przenosząc proces zakupowy do online. Systemy omnichannel, w tym Revoplus, skutecznie pomagają sieciom detalicznym w odbudowie wyników sprzedażowych w kanale tradycyjnym przy zachowaniu spójnego UX – dodaje.  

Doświadczenie klienta odgrywa niebagatelną rolę jeśli chodzi o jego zainteresowanie usługą oraz zatrzymanie na niej uwagi. Według danych zaprezentowanych przez Adobe, 38 proc. użytkowników sklepów online deklarowała, że rezygnuje z zakupów z powodu niewystarczająco atrakcyjnego designu strony.[5] To dopiero wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o user experience w branży e-commerce. Ciągłemu doskonaleniu podlegają takie kwestie jak poprawa intuicyjności poszczególnych etapów procesu zakupowego czy uproszczenie bądź zautomatyzowanie wypełniania szczegółowych formularzy z danymi klienta.

Konsumenci chętniej korzystają z rozwiązań prostych i przyjaznych w użytkowaniu. Wychodząc naprzeciw tak a nie inaczej ukształtowanym preferencjom, staramy się dostarczać tego typu produkt naszym partnerom. Maksymalnie uprościliśmy więc formularz wniosku o finansowanie  i skróciliśmy czas oczekiwania na decyzję do minimum. – komentuje Daniel Malinowski, Head of Sales, Revo Technologies Polska. 

W dynamicznie zmieniającej się sytuacji ekonomicznej warto pomyśleć o zastosowaniu nowoczesnej formy finansowania zakupów jako narzędzia przyciągającego uwagę klienta i utrzymującego jego zainteresowanie. Takie działanie jest szczególnie zasadne w dobie pandemii, kiedy konsumenci napotykają problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Płatności odroczone oraz możliwość rozłożenia spłaty na części często mogą być dla nich jedyną szansą na zachowanie aktywności zakupowej.

[1] https://alebank.pl/handel-najbardziej-odporny-na-covid-19-dzieki-rozkwitowi-e-commerce-branzowy-barometr-efl-na-i-kw-2021-r/?id=358884&catid=22872&cat2id=25926

[2] https://www.pmrmarketexperts.com/rekordowy-wzrost-rynku-e-commerce-w-2020-roku-spowodowany-epidemia-covid-19/

[3] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-styczniu-2021-roku,14,73.html

[4] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-rzucili-sie-na-raty-Rekordowa-liczba-zapytan-o-kredyty-7882657.html

[5] https://blogs.adobe.com/creative/files/2015/12/Adobe-State-of-Content-Report.pdf