Emperia w ciągu najbliższego półtora roku intensywnie będzie rozwijać sieć Stokrotka. Mimo inwestycji chce nadal dzielić się zyskiem z inwestorami

Cezary Baran

CEO Magazyn Polska

Właściciel sieci sklepów Stokrotka, chce przekazać udziałowcom po 1,33 zł dywidendy na każdą, wartą ok. 70 zł, akcję. Taka wypłata pozwoli spółce zachować środki na dalsze inwestycje, w tym intensywną rozbudowę sieci.

Do Emperii należy sieć ponad 250 sklepów Stokrotka, zarówno supermarketów o powierzchni handlowej od 400 do 1000 mkw., jak i mniejszych marketów pod szyldem Stokrotka Market, które zamierza intensywnie rozwijać. Ich atutem w konkurencji z dyskontami ma być lokalizacja.

To, co jest naszą przewagą dzisiaj, to nowy format sklepów, który zaczęliśmy rozwijać w ubiegłym roku, czyli sklepy marketowe, nieco mniejsze od naszych standardowych supermarketów o powierzchniach powyżej 400 mkw. – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Cezary Baran, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Emperii Holding. Nasz market to sklep od 200 do 400 mkw. powierzchni sprzedaży i te sklepy lokujemy bardzo blisko skupisk ludzkich. One są bardzo wygodne, a nie różnią się ani polityką cenową, ani szerokością asortymentu na tyle istotnie od supermarketów, żeby przeciętny klient dostrzegał jakieś negatywne strony robienia w nich zakupów.

Obrany kierunek rozwoju jest zgodny z kierunkiem rozwoju rynku. Po okresie boomu hipermarketowego, kiedy klientów przyciągała mnogość produktów i promocje, a potem okresu zainteresowania dyskontami, kuszącymi niską ceną i innymi niż w pozostałych sklepach produktami, coraz większe znaczenie dla polskich konsumentów ma bliskość sklepu i krótki czas robienia zakupów. Stąd coraz większa moda na sklepy convenience.

Dzisiaj klient lubi wygodę ocenia Cezary Baran.  Chce, żeby zaoferować mu cenę, która u nas jest tak samo ważna, jak w dyskontach, a my dbamy o to, żeby klient u nas znalazł produkty w podobnych cenach jak te, które może znaleźć w dyskontach. Ale dodatkowo oferujemy mu większy wybór usług, szerszy ich zakres, a to daje nam pewną przewagę. Najważniejsza jest jednak lokalizacja, która jest dzisiaj głównym aktywem w tym biznesie. Trzeba być blisko klienta, żeby te lokalizacje dawały zarobić pieniądze.

Taka lokalizacja pozwala na uruchomienie o wiele większej liczby placówek niż w przypadku hipermarketów czy dyskontów. Zgodnie ze strategią Emperii, Stokrotek do końca przyszłego roku ma być niemal 630, w tym 80 we franczyzie. Mimo tej przewagi w potencjale wzrostu Emperia cały czas obserwuje przedsięwzięcia konkurentów.

Wszelkie działania w zakresie asortymentu prowadzone przez naszych konkurentów mają wpływ na to, jak postrzegają tę ofertę nasi klienci, którzy dzisiaj bardzo często dzielą zakupy i dokonują wyborów, uwzględniając swoje indywidualne preferencje – podkreśla wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Emperii Holding. Każda zmiana w asortymencie czy każda zmiana w ofercie, którą przeprowadza konkurencja, mają wpływ na nasze działania. Bacznie wszystko obserwujemy i staramy się reagować za każdym razem, dostosowując ofertę lub zmieniając naszą politykę.

W 2014 roku po wzroście o 0,5 proc. sprzedaż spółki była bliska 2 mld zł. Zysk Empreii wzrósł o 131 proc., sięgając 32 mln. I kwartał obecnego roku przyniósł spółce jeszcze lepsze wyniki. Sprzedaż wzrosła o 1,4 proc., porównując do wyników z przed roku, i sięgnęła 486 mln. Zysk był jednak wyższy aż o 487 proc. i przekraczał 18 mln zł. Mimo inwestycji spółka chce kontynuować wypłatę dywidendy.

Na ten rok zarekomendowaliśmy jako zarząd wypłatę maksymalnie możliwiej na ten moment dywidendy informuje Cezary Baran z Emperii Holding. To będzie 1,33 zł na akcję. Konsekwentnie od dłuższego czasu realizujemy tę politykę, starając się wytransferować do naszych akcjonariuszy nadwyżkę środków pieniężnych, które pozostały nam po transakcjach, które robiliśmy w 2011 roku, sprzedając nasz segment dystrybucyjny. Jesteśmy przekonani, że to dobry ruch i nadal zachowujemy nadwyżkę środków pieniężnych, która pozwala nam się rozwijać.

Walne Zgromadzenie spółki ws. podziału zysku za 2014 rok odbędzie się 27 maja.