Energetyka wiatrowa szansą dla polskich gmin

Według raportu „Energetyka wiatrowa w Polsce”, Polska została zakwalifikowana, jako jeden z 12 głównych rynków zbytu turbin wiatrowych na świecie. Blisko 60-80% sieci przesyłowych oraz elektrowni w Polsce jest przestarzałych i nieefektywnych.

wiatrak

Według prognoz Komisji Europejskiej energetyka wiatrowa będzie liderem zielonych technologii w przeciągu najbliższych 15 lat. Unijne propozycje z 2014 roku, odnoszące się do zwiększenia udziału odnawialnych źródeł w krajowych bilansach energetycznych o 27% powodują, że rozwój tzw. zielonej energii w polskich gminach staje się kluczowy. Na energetyce wiatrowej szczególnie skorzystać mogą polskie gminy.

 

Energetyka wiatrowa, wpisująca się w nowy nurt polskiej strategii energetycznej, stanowi szansę dla rozwoju polskich gmin. Elektrownie wiatrowe posiadają wiele obiektywnych zalet, zarówno ze społecznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia.

Zalety dla gminy

Budowa farm wiatrowych na terenie gminy przyczyni się do gospodarczego ożywienia w rejonach rolniczych, które z reguły są ekonomicznie nieatrakcyjne. Na budowie farmy wiatrowej zyskuje przede wszystkim lokalna społeczność. Nie tylko poprzez korzyści w postaci środków finansowych, pochodzących ze sprzedaży energii, ale również poprzez zwiększone nakłady inwestycyjne i wzrost zainteresowania podmiotów chcących rozpocząć działalność na terenie gminy.

Ponadto, farmy wiatrowe to inwestycja, która nie ingeruje w znaczący sposób w tereny znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. Oznacza to, że na przylegających ziemiach może odbywać się normalna produkcja rolnicza. Energetyka wiatrowa w żaden sposób nie zakłóca rozwoju upraw i późniejszych zbiorów. Co więcej, na elektrowniach wiatrowych zyskuje również sama gmina poprzez kreowanie ekologicznego i atrakcyjnego wizerunku dla inwestorów, ze względu na własne możliwości zaopatrzenia w energię elektryczną.

Elektrownia wiatrowa jako alternatywne źródło energii

Budowa elektrowni wiatrowych ma korzystny wpływ na zmianę stanu infrastruktury energetycznej. Według danych „Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji” obecnie blisko 60-80% sieci przesyłowych oraz elektrowni jest przestarzałych oraz nieefektywnych, co budzi większe ryzyko przerwania dostaw energii. Dlatego też szansą na przeciwdziałanie tego typu zjawiskom jest wzrost inwestycji nie tylko w energetykę wiatrową, ale również inne alternatywne źródła. Tym bardziej, że Polska ma doskonałe warunki do rozwoju tego typu instalacji (duża liczba pól i dobre warunki atmosferyczne), a najwięcej farm wiatrowych zlokalizowanych jest w północno-zachodniej części Polski. Ponadto, według danych pochodzących z raportu „Energetyka wiatrowa w Polsce”, Polska została zakwalifikowana, jako jeden z 12 głównych rynków zbytu turbin wiatrowych na świecie. Dlatego też warto ten potencjał należycie spożytkować. – Przy obecnym zapotrzebowaniu na energię elektryczną, która do 2030 roku ma wzrosnąć o ponad 30 proc., konieczności rozwoju OZE oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, zasadna jest budowa elektrowni wiatrowych. Instalacje tego typu to wyjątkowa szansa dla polskich gmin i jej mieszkańców w postaci środków finansowych ze sprzedaży energii, ograniczenia możliwości występowania tzw. blackout’ów (awarii zasilania), a także wzrostu atrakcyjności gospodarczej na tle sąsiednich jednostek terytorialnych – mówi Jacek Łukaszewski, Prezes Zarządu Schneider Electric.

Wyzwanie dla energetyki rozproszonej

Nowym wyzwaniem dla sieci dystrybucyjnych są rozproszone instalacje wiatrowe. Niestabilność i duże wahania mocy wprowadzanej do systemu sprawiają dużo problemów. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwalają te problemy rozwiązywać. Jednym z nich jest opracowany przez naszą firmę system WeatherSentry, który służy do prognozowania pogody i dostarczania informacji na temat tego ile energii w danym dniu czy okresie będzie w stanie wyprodukować farma wiatrowa przy danej pogodzie – mówi Michał Ajchel Wiceprezes ds. Rynku Energii w Schneider Electric Polska. Co więcej, system pozwala przewidywać także zapotrzebowanie na energię w systemie na podstawie swoich prognoz i profili odbiorców – dodaje Michał Ajchel.

Edukacja potrzebna od zaraz

Akceptacja energetyki wiatrowej na szczeblu samorządowym jest jednym z najważniejszych czynników, bardzo często decydującym o powodzeniu projektu farmy wiatrowej. Głównym powodem jest uwzględnienie inwestycji w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Dlatego tez priorytetowym działaniem jest zwiększanie świadomości wśród mieszkańców na temat zmian klimatu, przyczyn i konsekwencji zachodzących zmian oraz zachęcenie do podejmowania kroków na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym w codziennym życiu i otoczeniu: w domu, w pracy, w szkole, lokalnym środowisku. W związku z tym Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A przy współpracy z firmami Schneider Electric, Velux, Schréder oraz Gegenbauer Polska realizuje drugi rok z rzędu projekt „Autobus Energetyczny”. Celem przedsięwzięcia jest utworzenie mobilnego centrum informacyjno-edukacyjnego. Zadaniem mobilnego centrum będzie docieranie z programem edukacyjnym bezpośrednio do mieszkańców gmin i podnoszenie świadomości ekologicznej w szerokich grupach społecznych (reprezentanci władz samorządowych, przedsiębiorcy, mieszkańcy gmin). W ramach realizacji projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii edukacyjnej na terenie 200 gmin. Eksperci jeżdżący autobusem będą tworzyli grupę doradczą, która będzie oferowała nieodpłatną, niezależną i najbardziej aktualną wiedzę na tematy związane ze zmianami klimatu i efektywnością energetyczną, w tym również o korzyściach pochodzących z alternatywnych źródeł energii.

Energetyka wiatrowa jest szansą dla Polski w obliczu narzucanych odgórnie unijnych postanowień polityki klimatyczno-energetycznej, dotyczących rozwoju OZE, poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Z drugiej strony budowa elektrowni wiatrowych jest alternatywą wobec konwencjonalnych sposobów pozyskiwania energii eklektycznej. Jednakże koniecznym elementem do przeprowadzenia zmian w polskich gminach jest aprobata ze strony społeczności lokalnej.