Europa kupuje środki piorące na Amazon

    amazon

    Ponad 225 mln zł to prognozowana sprzedaż środków piorących na Amazon w Europie, z czego ponad 67 mln zł przypada na rynek niemiecki  – wynika z raportu firmy doradczej EUBRAND Partners. Największy udział na tym rynku mają znane marki, ale nie brakuje też mniejszych producentów. Ich szansą jest dostosowanie się do oczekiwań kupujących na Amazon, będącej największą platformą sprzedaży online. Klienci zaś szukają głównie kapsułek, produktów skutecznych i, coraz częściej, organicznych.

    Wśród środków piorących największy udział w sprzedaży mają środki do prania białego oraz kolorowego. Prognozowana na 2019 r. rok sprzedaż tych produktów na niemieckim Amazonie to 10,5 mln euro, czyli w przeliczeniu blisko 45 mln zł. Łącznie stanowi to 66% sprzedawanych tu środków do prania. Najbardziej popularną formą produktów piorących są kapsułki, a w drugiej kolejności żele/płyny. Wśród produktów do prania kolorów 43% stanowią właśnie kapsułki, żele/płyny to 40%. W przypadku produktów do prania białego to odpowiednio: 37% i 34%.

    – Kapsułki są lekkie i łatwe w użyciu, dlatego klienci je lubią. Coraz bardziej widocznym trendem jest też sprzedaż produktów skoncentrowanych. Oprócz tego, że są wydajniejsze, mają mniejsze opakowania i wagę. To oznacza, że są bardziej przyjazne dla środowiska, a także tańsze w transporcie. Koszty logistyczne mają zaś ogromne znaczenie dla rozwijania sprzedaży przez Amazon. Coraz częściej producenci projektują więc zupełnie nowe opakowania, zmieniają gramatury, formuły składu, a wszystko po to, by maksymalnie ułatwić dostawę i zmniejszyć jej koszty, zachowując przy tym jakość produktu. To zjawisko będzie postępowało coraz bardziej – zapewnia Jakub Milewski, Partner w EUBRAND Partners.

    Jakich produktów szukają klienci na Amazon.de? Na liście 100 najlepiej sprzedających się środków do prania kolorów jest 25 marek, natomiast do prania białego – 29 marek. Liderem w obydwu podkategoriach jest marka Ariel. Na drugim miejscu uplasowała się marka Persil. Te dwie marki odpowiadają za blisko 50% obrotów w podkategorii „do kolorów” i za ponad 60% obrotów podkategorii „do białego”. Do informacji o nich klienci docierają najczęściej przez wyszukiwarkę – w ten sposób wyszukuje produkty ok. 80% klientów Amazon. Co ciekawe przeprowadzona przez EUBRAND analiza zapytań pokazuje, że zdecydowana większość klientów wpisuje do wyszukiwarki przede wszystkim sformułowania generyczne, czyli np. „kapsułki do prania”, „proszek do prania” itd.

    – Kupujący wyszukują też produkty ze względu na cechy, takie jak skuteczność w usuwaniu plam, wybielaniu czy ładny zapach. O wiele mniej osób zaczyna zakupy od znalezienia samej marki. To oznacza szansę dla mniej rozpoznawalnych producentów, w tym firm z Polski. A jest o co walczyć, ponieważ zdrowie i higiena osobista to jedna z największych kategorii produktowych na Amazon, która w dodatku nadal rośnie. Środki piorące to zaś produkt wyjątkowo wdzięczny, jeśli chodzi o sprzedaż w tym kanale – zapewniają powtarzalność zakupów, stały strumień przychodów i są przyjazne pod względem logistyki. Kluczowe jest jednak odpowiednie przygotowanie i zaprezentowanie produktu, aby przebić się na tle oferty innych i skłonić klienta do zakupu – podsumowuje Urszula Nowicka, Partner w EUBRAND Partners.

    Ww. informacje i dane pochodzą z raportu przygotowanego przez EUBRAND Partners pt. „Środki piorące na Amazon – analiza kategorii na rynku niemieckim”.