Exact Systems: branża motoryzacyjna przeciera szlaki eksportowe poza UE

0

Polska zdecydowaną większość produkcji motoryzacyjnej w 2016 roku wyeksportowała do krajów Unii Europejskiej (86%), jednak biorąc pod uwagę dynamikę, solidniej wzrosła sprzedaż na rynki pozaunijne. Wartość eksportu do Unii Europejskiej wzrosła w ubiegłym roku o 9%, natomiast poza nią aż o 26%.[1] Eksperci Exact Systems, polskiej firmy kontrolującej części m.in. w Chinach, podkreślają, że na rozwój globalnej wymiany międzynarodowej w automotive wpływają przede wszystkim coraz większa liczba inwestycji motoryzacyjnych w krajach Ameryki Łacińskiej oraz wyższa produkcja i sprzedaż aut w Chinach.

Motoryzacja w Polsce jest jedną z nielicznych branż, która coraz odważniej wychodzi z eksportem poza kraje Unii Europejskiej i przeciera szlaki innym branżom. Z geograficznej analizy wymiany handlowej w 2016 roku wynika, że wciąż największym odbiorcą produkowanych w Polsce samochodów i części do nich są kraje Unii Europejskiej, ale zdecydowanie wyższa dynamika eksportu została odnotowana na pozaunijnych rynkach zbytu. Eksperci Exact Systems podkreślają, że „z motoryzacją jedziemy” tam, gdzie potencjał ludnościowy jest ogromny, a w związku z tym również popyt wewnętrzny na samochody.

Daleko na zachód: Meksyk

Brazylia, jeden z rynków wschodzących BRIC (obok Rosji, Indii i Chin), to dla firm znad Wisły często drzwi wejściowe do Ameryki Południowej. Szczególnie w przypadku automotive, gdyż kraj Samby jest największym na kontynencie oraz czwartym na świecie rynkiem motoryzacyjnym. Jednak w związku z recesją gospodarczą, która dotknęła również produkcję i sprzedaż samochodów, eksperci Exact Systems zwracają uwagę na większe zainteresowanie polskich producentów Meksykiem, drugim największym rynkiem motoryzacyjnym w Ameryce Łacińskiej. Swoje fabryki ma tutaj aż kilkunastu producentów samochodów, w tym General Motors, Ford, Toyota, BMW i Volkswagen. Bardzo rozwinięta jest mapa producentów części i wyposażenia pojazdów (m.in. Bosh, Honeywell, Delphi, Yazaki), działają też fabryki silników diesla.[2]

Meksyk cały czas się rozwija. Kolejne koncerny inwestują w produkcje nowych modeli. Ostatnio Volkswagen zdecydował się na uruchomienie produkcji Audi Q5. Co więcej, Meksykiem, m.in. w związku z powodu antymeksykańskiej polityki nowego prezydenta USA, zaczęły interesować się Chinychiński koncern samochodowy Great Wall Motor rozważa wybudowanie fabryk. To sprawia, że zapotrzebowanie na części i podzespoły samochodowe rośnie, a coraz większy kawałek tego tortu może przypaść właśnie Polsce. Tym bardziej, że pojazdy mechaniczne i części do nich znajdują się w TOP3 towarów, które eksportujemy do Meksyku – mówi Jarosław Kochański, członek zarządu Exact Systems, odpowiedzialny za rozwój rynków zagranicznych.

Czytaj również:  Wpływ RODO na zespoły bezpieczeństwa informacji – 3 możliwe scenariusze

Chiny na dalekim wschodzie