GIVT wykorzysta sztuczną inteligencję – 11,5 mln zł od NCBiR na innowacyjny projekt

Jacek Komaracki, wiceprezes GIVT
Jacek Komaracki, wiceprezes GIVT

Platforma technologiczna GIVT, polski startup pomagający pasażerom linii lotniczych w uzyskiwaniu odszkodowań za zakłócone loty, otrzymała od NCBiR grant w wysokości 11,5 mln zł na rozwój systemu prognozowania i scoringu lotów. Środki te pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, wspierającego prowadzenie badań naukowych i rozwój innowacyjnych technologii.

GIVT, który zgłosił swój projekt do konkursu „Szybka Ścieżka” dla MŚP, w ramach oceny wniosku otrzymał od NCBiR maksymalną możliwą ilość punktów za zasoby badawcze i techniczne.

Przygotowywany przez platformę system prognozowania i scoringu lotów ułatwi pasażerom planowanie podróży, pozwoli na automatyczną ocenę zakłóconych podróży pod kątem kwalifikowania ich do procedury odszkodowawczej oraz umożliwi szybsze i skuteczniejsze egzekwowanie praw pasażerów od przewoźników.

Jacek Komaracki, wiceprezes GIVT
Jacek Komaracki, wiceprezes GIVT

„Pracujemy nad unikatowym, opartym na sztucznej inteligencji, modelem analitycznym do oceny okoliczności zakłóconych lotów, niezależnym od danych zbieranych przez linie lotnicze. Inwestując w innowacyjne rozwiązania, zwiększamy skalę naszej działalności i wytyczamy trendy w rozwoju naszej branży – nie tylko na polską, ale i na międzynarodową skalę” – powiedział wiceprezes GIVT Jacek Komaracki.

Projekt jest realizowany we współpracy z wiodącymi naukowcami z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, kierowanymi przez dr hab. Piotra Sankowskiego – wybitnego informatyka i naukowca, laureata nagrody Narodowego Centrum Nauki w 2018 r. w obszarze nauk ścisłych i technicznych, specjalizującego się w algorytmach modelowania  rynków i analizie danych. Kierowany przez niego zespół ma opracować algorytmy aukcyjne oraz machine learning, które, po wdrożeniu przez GIVT do procesów biznesowych, pozwolą maksymalnie zautomatyzować i przyspieszyć proces obsługi klientów.

„Nasz system pozwoli rozwiązać jeden z kluczowych problemów ruchu lotniczego – dzięki wykorzystaniu wielu źródeł danych, w czasie rzeczywistym, będzie prognozował ryzyko wystąpienia zakłóceń oraz klasyfikował ich przyczyny. Rozwój technologiczny naszej platformy przyspieszy wiele procesów, uprości obsługę klientów oraz wpłynie na efektywność świadczonych przez nas usług. W efekcie realizacja projektu wpłynie na optymalizację kosztów, zwiększy naszą sprawność operacyjną i ułatwi przygotowanie nowych produktów” – wyjaśnił Jacek Komaracki.

Projekt rozpocznie się od badań w zakresie przygotowania systemu scoringu lotów i spraw klientów GIVT, czyli oceny prawdopodobieństwa realizacji sprawy na korzyść pasażerów. Następnie zostanie opracowany system predykcji lotów, który umożliwi określanie prawdopodobieństwa ich zakłóceń. System będzie analizował dane z obserwacji lotów w czasie rzeczywistym oraz wykonanych wcześniej.

Platforma technologiczna GIVT działa w Polsce od 2017 r., a od czerwca br. operuje na ponad 30 rynkach europejskich. Od początku swojej działalności stawia na innowacyjność, stale inwestując w rozwój oprogramowania wspieranego przez sztuczną inteligencję, machine learning i wykorzystanie big data. Z usług GIVT skorzystało już kilkadziesiąt tysięcy pasażerów. Obecnie spółka zatrudnia ponad 80 ekspertów z wielu branż, w tym lotniczej, finansowej, nowoczesnych technologii, konsultingowej, digital marketingu i usług prawnych.

Jak wynika z danych Eurostat, Eurocontrol i FlightStats, rynek, na którym działa GIVT, to około 15 milionów pasażerów w skali roku borykających się z opóźnionymi lub odwołanymi lotami. Szacuje się, że suma należnych rekompensat dla tej grupy wynosi około 5 miliardów euro rocznie.