Hotelowe gwiazdki – Co z tym luksusem?

HF_hotel_system_winda

Podczas przyznawania gwiazdek pod uwagę brane są rozmaite czynniki. Najczęściej gwiazdki liczone są w metrach kwadratowych. Co oznacza, że metraż pokoi ma w dużej mierze wpływ na liczbę gwiazdek. powierzchni znajdujących się w hotelu pomieszczeń jak i samej wielkość obiektu. Hotele kategoryzuje się również na podstawie poziomu jakości usług, wyposażenia, lokalizacji, dodatkowych udogodnień.

– W niektórych hotelach za granicą, gwiazdki nadawane były kilkadziesiąt lat temu. Część hoteli od tego czasu nie przeprowadzała żadnych gruntownych remontów. Czasem okazuje się, że w hotelu 4 gwiazdkowym spotykamy standard rodem z klasyka Barei – komentuje Katarzyna Baryga, rezydentka biura podróży Funclub. Oznakowania obiektów noclegowych udowadniają nam, że komfort, luksus i wygoda to pojęcie względne. Tym co uważane jest za wysoki standard w krajach Bliskiego Wschodu, nie koniecznie uważane jest za normę w Europie. Kryteria kwalifikujące hotele do określonych kategorii są kryteriami formalnymi. Stąd na gwiazdki nie będzie przeliczana ani czystość ani uprzejmość pracowników hotelu. Bardzo często zdarzają się sytuację, w których 4 gwiazdkowy hotel w Turcji bądź Tunezji oraz hotel o takiej samej liczbie gwiazdek w Hiszpanii czy Francji to dwa zupełnie różne podejścia do luksusu. – Jeśli decydujemy się na wypoczynek w krajach arabskich, godne warunki i komfort na europejskim poziomie zapewnią nam hotele powyżej 3 gwiazdkowego standardu. 5 gwiazdkowy hotel z Sharm el-Sheikh może mieć zbliżony standard do 3 gwiazdkowego hotelu na Lazurowym Wybrzeżu – sugeruje Aleksandra Jakiel z internetowego biura podróży Tripsta.pl. – Aby hotele z Egiptu, Turcji i Tunezji móc porównywać z tymi z Europy Zachodniej wypada odjąć przynajmniej jedną gwiazdkę – dodaje. Kierując się jedynie klasyfikacją gwiazdek możemy wiele zaryzykować. Poleganie na kategoryzacji może okazać się bardzo mylące. Częstą praktyką jest zawyżanie liczby gwiazdek a ostatnio także zaniżanie. Aby zachęcić turystów do skorzystania ze swojej oferty, hotele rezygnowały z jednej lub dwóch gwiazdek nie zmieniając przy tym ceny za nocleg. Zadziałał pewien mechanizm psychologiczny, który pokazywał konsumentowi, że oferta w stosunku do ceny jest faktycznie przystępna.

Zapatrzeni w gwiazdy – czym kierować się wybierając hotel?

Przed wyborem hotelu najlepiej zapoznać się z opiniami jakimi cieszy się w Internecie dany obiekt. Prywatnych recenzji i subiektywnych komentarzy możemy szukać na specjalistycznych forach internetowych i blogach poświęconych podróżom. Najlepszą rekomendacją mogą stać się także internetowe porównywarki i portale przeznaczone do oceniania obiektów turystycznych. Bardzo ważne jest położenie hotelowego obiektu. Dlatego, w zależności od celu naszej wizyty w hotelu warto wziąć pod uwagę jego lokalizację. Jeśli zależy nam na luksusowym wypoczynku w obrębie obiektu, odległość do pobliskich sklepów czy restauracji nie będzie dla nas kluczowa. Jednakże jeśli naszego urlopu nie chcemy spędzić jedynie przy hotelowym basenie, poszukajmy takiego miejsca, które może okazać się idealną bazą wypadową do centrum bądź innych strategicznych punktów w mieście. Jednakże hotele w centrum niekiedy potrafią być kilkakrotnie droższe od tych rozmieszczonych na obrzeżach miasta.

Cena jest jednym z głównych kryteriów, które bierzemy pod uwagę wybierając miejsce do spania. Z reguły im niższa cena tym proporcjonalnie niższy standard, jednak starajmy się nie robić z ceny najsilniejszego czynnika opiniotwórczego. Na wyjazdach biznesowych jak i tych wakacyjnych chcemy odpoczywać w najbardziej luksusowych warunkach na jakie pozwala nam nasz budżet. Jednakże wiele hoteli oferuje wachlarze promocji co pozwala na zaznanie komfortu za naprawdę przystępną cenę. Aby ustrzec się przed rozczarowaniami możemy natomiast wybierać hotele z dużych sieci. Międzynarodowe marki hotelowe (Hilton, Marriott, Novotel, Sheraton) mają w obowiązku utrzymać jednakowe standardy niezależnie od miasta i kraju, w którym znajduje się obiekt.

Czasami zdarza się, że zdjęcia i informacje z katalogu czy strony internetowej hotelu nie odzwierciedlają rzeczywistości. Nie warto się nimi sugerować. Lepiej upewnić się wcześniej czy przynajmniej zgadza się podana lokalizacja. Niezastąpione mogą okazać się narzędzia internetowe bazujące na zdjęciach z satelity jak chociażby Google Street View. Dzięki takiemu udogodnieniu bez wychodzenia z domu podejrzymy jak wygląda hotel i cała okolica. Istotnym aspektem decydującym o wyborze hotelu powinna być również możliwość rezerwacji w systemie on-line. Najlepiej wyjdziemy na bukowaniu pokoju przez portale rezerwacyjne bądź za pomocą internetowych biur podróży. Ceny podawane na stronach internetowych danego hotelu są często zawyżane. Przy czym w sieci obowiązuje powszechna reguła: im wcześniej tym taniej.

Wyposażenie pokoi jak i dodatkowe usługi świadczone przez hotel leżą w osobistych preferencjach i gustach klienta. – Jeśli szczególnie zależny nam na jakieś konkretnej usłudze czy udogodnieniu, napiszmy maila lub zadzwońmy do hotelu dowiadując się o wszelkie interesujące nasz szczegóły. Musimy być także świadomi, że w sytuacji, w której hotel nie spełnia naszych oczekiwań mamy prawo do reklamacji – wyjaśnia Aleksandra Jakiel z Tripsta.pl.W pierwszej kolejności o każdej nieprawidłowości należy poinformować rezydenta a następnie właściciela hotelu. Jeśli nasza reklamacja zostaje odrzucona pomocy należy szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim.