Huawei Consumer Business Group po pierwszym półroczu 2016

Richard Yu

Huawei ogłosił wyniki grupy biznesowej Consumer po pierwszym półroczu 2016 r. Przychód ze sprzedaży wzrósł o 41 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniósł 77,4 miliardy juanów (11,6 miliarda USD). W tym samym czasie firma dostarczyła na globalny rynek ponad 60,5 miliona urządzeń, o 25 proc. więcej niż w 2015 roku. Według firmy analitycznej IDC, w pierwszej połowie bieżącego roku globalna liczba dostaw smartfonów wzrosła zaledwie o 3,1 proc. Huawei wyróżnia się jednak na tle konkurencji – firma odnotowała wzrost.

Huawei odnotowuje niezwykle szybki wzrost na rynku smartfonów z wyższej półki, przede wszystkim w Europie i na rynkach wschodzących, do których należą Afryka Południowa, Azja Centralna i Ameryka Łacińska. Nadal utrzymujemy trwały wzrost dzięki wysoce konkurencyjnym urządzeniom. To wynik naszego długoterminowego zaangażowania w innowacje, przewidywanie trendów konsumenckich oraz strategii, w której koncentrujemy się zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym. W przyszłości będziemy kontynuować współpracę z naszymi partnerami. Pozwoli nam ona na oferowanie klientom najwyższego poziomu usług oraz innowacyjnych produktów, łączących w sobie technologie, jakość i styl – powiedział Richard Yu, szef Huawei Consumer BG.

Śledząc bardzo szybki rozwój na rynkach międzynarodowych w pierwszej połowie 2016 roku, segment Consumer BG podjął się dalszej optymalizacji struktury przychodów. Obecnie obserwujemy, że całkowity wzrost Huawei na rynkach zagranicznych jest o 1,6 x większy, niż w kraju producenta – Chinach. Według GFK udział Huawei w globalnym rynku wyniósł 11,4 proc[1]., a wśród smartfonów z przedziału cenowego 500-600 USD – wzrósł o 10 proc[2].

Szczególnie dobre wyniki firma odnotowała w segmencie produktów premium. Rynkowy udział Huawei w wielu europejskich krajach przekroczył 15 proc. – świetnie radzi sobie w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.

Wysoki poziom sprzedaży Huawei osiągnął także na rynkach wschodzących. Przykładowo
w Egipcie firma posiada już ponad 20 proc. udziału w rynku, a w Nowej Zelandii 15 proc.[3] Znaczny wzrost sprzedaży urządzeń firma zanotowała w Ameryce Łacińskiej i środkowej Azji. W niektórych krajach tego regionu została ona podwojona.  Według czerwcowych danych GFK, Huawei umocnił swoją pozycję w Chinach jako lider branży z udziałem w rynku równym 18,6 proc.

Huawei skupia się na innowacjach

Osiągając tak spektakularny wzrost sprzedaży, Huawei Consumer BG nadal bardzo angażuje się w badania i rozwój. Firma inwestuje w swoje centra R&D rozmieszczone na całym świecie, oferując przełomowe i innowacyjne rozwiązania zarówno w zakresie swoich produktów,  jak i platform oraz marek.

Flagowe produkty Huawei, takie jak P9, Mate 8, Honor V8, czy MateBook, zostały dobrze przyjęte przez globalnych konsumentów. Sprzedaż Mate 8 globalnie jest o ponad 65 proc. wyższa niż jego poprzednika – Mate 7 w 2015 roku. Doskonałe wyniki osiągnęły także modele P9 i P9 Plus – 4,5 miliona sprzedanych urządzeń, co stanowi wzrost o 120 proc, w porównaniu do sprzedaży modelu P8 w ubiegłym roku. Na rynku pojawiają się też nowości MateBook –pierwszy notebook 2w1 – jest już dostępny w wielu krajach na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych.

Huawei Consumer BG nadal podtrzymuje swoje strategiczne cele, które realizuje na całym świecie. W maju 2016 roku odnotowano liczbę 35 tysięcy sklepów detalicznych, oferujących produkty marki Huawei, co stanowi 116 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r. Według GFK, na całym świecie jest już ponad 150 000 placówek handlowych oferujących produkty Huawei.

Firma chce nadal inwestować swoje zasoby marketingowe w takie dziedziny jak sport, lifestyle, moda i rozrywka. W tym celu zaprosiła do współpracy znane na całym świecie gwiazdy: piłkarza Lionela Messiego oraz aktorów Henry’ego Cavilla i Scarlett Johannson. Zostali oni ambasadorami marki i pomogli wprowadzić ją do życia konsumentów.

Huawei kontynuuje także współpracę z wieloma wiodącymi na rynku firmami m.in Leica, Swarovski, Harman Kardon, Audi, Google, Microsoft oraz Intel. Dzięki temu firma może oferować klientom produkty wyposażone w jeszcze bardziej zaawansowane technologie
i rozwiązania.

W 2016 roku Huawei po raz kolejny znalazł się w zestawieniu BrandZTM Top 100 Najcenniejszych Marek na świecie. Został wyceniony na 18,652 mln dolarów, awansując tym samym z miejsca 70. (2015 r.) na 50. (2016 r.).

Huawei jest bardzo dobrze przygotowany do tego, by kontynuować dalszą ekspansję swoich smartfonów, urządzeń typu wearables, technologii smart home i cloud. Firma plasuje się jako przyszłościowego dostawcę produktów typu end-to-end i usług platformowych oraz dostawcę oferującego klientom coraz bardziej inteligentne i wygodne rozwiązania dla uproszczenia ich codziennego życia.

[1] Źródło: GFK, maj 2016

[2] Żródło: GFK, czerwiec 2016

[3] Źródło: GFK, czerwiec 2016