Informacja o działaniach w obszarze regulacji podatku akcyzowego i regulacji rynku gier (2008-2014)

Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów

I. Legislacja krajowa w zakresie podatku akcyzowego

1. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11):

– odejście od opodatkowania tzw. niezharmonizowanych wyrobów akcyzowych z wyjątkiem samochodów osobowych;

– odejście od dualizmu klasyfikacyjnego wyrobów, tj. zastąpienie klasyfikacji PKWiU w obrocie krajowym kodami CN, dotychczas stosowanymi tylko w przypadku obrotu z udziałem  krajów trzecich oraz państw członkowskich;

– przeniesienie stawek podatku akcyzowego do ustawy (odejście od praktyki obniżania maksymalnych stawek akcyzy określonych w ustawie rozporządzeniem);

– dostosowanie zasad opodatkowania akcyzą energii elektrycznej do przepisów dyrektywy energetycznej (obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania energii nabywcy końcowemu, wcześniej obowiązek powstawał w momencie wydania energii z zakładu energetycznego);

– określenie przypadków, w których wyłączono obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, np. przedpłata akcyzy, mali winiarze, małe gorzelnie;

– wprowadzenie możliwości zwrotu reklamowanych wyrobów akcyzowych, od których wcześniej zapłacono podatek (możliwość obniżenia kwoty akcyzy o podatek wcześniej zapłacony od reklamowanych wyrobów).

2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 32, poz. 228):

– wprowadzenie zwolnień od podatku akcyzowego, umożliwiających ekonomiczny rozwój małych browarów na rynku.

3. Ustawa z dnia 21 maja 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 98, poz. 819):

– określenie nowych zasad oznaczania wyrobów tytoniowych poprzez wprowadzenie banderol z nadrukiem bieżącego roku, ograniczających powstawanie nadmiernych zapasów u producentów wyrobów tytoniowych z niższą akcyzą z poprzedniego roku.

4. Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 215, poz. 1667):

– podniesienie stawki akcyzy na papierosy w związku z koniecznością dostosowania jej do minimalnych poziomów opodatkowania wynikających z przepisów unijnych, odpowiednie dostosowanie stawek akcyzy na niektóre wyroby energetyczne w związku z koniecznością uwzględnienia kursu euro, wykorzystywanego do określenia minimalnych poziomów opodatkowania.

5. Ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 151, poz. 1013):

– unormowanie zasad przebiegu procedury zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem elektronicznych administracyjnych dokumentów towarzyszących;

– uregulowanie sprawy związanej z elektroniczną obsługą zabezpieczeń akcyzowych w związku z wdrożeniem systemu EMCS;

– implementacja dyrektywy horyzontalnej, m.in. w zakresie podmiotów uczestniczących w obrocie wyrobami akcyzowymi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, np. wprowadzenie do ustawy instytucji zarejestrowanego wysyłającego.

6. Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 226, poz. 1477):

– implementacja dyrektywy 2010/12/EU, zmieniającej dyrektywy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów tytoniowych, m.in. skutkująca zastąpieniem instytucji najpopularniejszej kategorii cenowej średnią ważoną detaliczną ceny sprzedaży;

– podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe;

– zmiana definicji papierosów, cygar i cygaretek oraz tytoniu do palenia.

7. Ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 238, poz. 1578) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– odejście od ulg w akcyzie dla paliw z udziałem biokomponentów.

8. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 232, poz. 1378) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– wprowadzenie zasad opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, w tym również szerokiego katalogu zwolnień od podatku w związku z upływem wynegocjowanego przez Polskę okresu przejściowego;

– umożliwienie stosowania wobec wyrobów akcyzowych (z  pewnymi wyjątkami) celnych procedur uproszczonych,

– dodanie zapisów umożliwiających wprowadzenie rozliczeń kwartalnych podatku akcyzowego (rozwiązanie wykorzystane przy opodatkowaniu wyrobów węglowych).

9. Ustawa z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 291, poz. 1707) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– zmiana stawki podatku akcyzowego od niektórych wyrobów energetycznych, np. oleju napędowego w związku ze zmianą kursu euro (konieczność dostosowania polskich stawek akcyzy do minimum podatkowego określonego w dyrektywie energetycznej).

10. Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U. poz. 1342) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– wprowadzenie sukcesji zezwoleń akcyzowych (wcześniej w przypadku następstwa prawnego lub przekształcenia podmiotu wymagane było uzyskanie nowego zezwolenia);

– oprocentowanie zwrotu akcyzy, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku nadpłaty, w sytuacji gdy zwrot podatku następuje po upływie terminów ustawowych, przewidzianych na dokonanie tej czynności;

– liberalizacja warunków dokonywania zmiany wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w przypadku banderol nakładanych na napoje alkoholowe.

11. Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. poz. 1456) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– wprowadzenie regulacji opodatkowujących akcyzą susz tytoniowy;

– obniżenie stawki akcyzy na cydr i perry (zawartość alkoholu do 5% w wyrobie);

– podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe.

12. Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. poz. 939)

– wprowadzenie ułatwień podatkowych w obrocie wyrobami węglowymi, m.in. polegających na wprowadzeniu opodatkowania dopiero transakcji dokonywanej na rzecz finalnego nabywcy.

13. Ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. poz. 1231):

– opracowanie systemu opodatkowania wyrobów gazowych podatkiem akcyzowym w związku z upływem wynegocjowanego przez Polskę okresu przejściowego.

14. Ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. poz. 1645) ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– zmiany stawek akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy;

– zmiana dostosowawcza definicji suszu tytoniowego, zapobiegająca sporom o to, czy suszem tytoniowym są również mokre liście tytoniu.

15. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. poz. 1095) wprowadzające nowe rodzaje banderol w postaci samoprzylepnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe – puszki zawierające wyroby spirytusowe i winiarskie.

16. Ustawa z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. poz. 1559):

– wprowadzenie zmian mających na celu objęcie opłaty paliwowej zabezpieczeniem akcyzowym;

– czasowe (w latach 2015 – 2019) obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw akcyzowych, przy równoczesnym odpowiednim podniesieniu stawek opłaty paliwowej.

17. Ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym:

– wprowadzenie instytucji Wiążącej Informacji Akcyzowej;

– odstąpienie od obowiązku powiadamiania naczelnika urzędu celnego o formie prowadzonej ewidencji;

-ułatwienia w zakresie obrotu olejami opałowymi;

– umożliwienie wydania znaków akcyzy producentom wina będącym rolnikami.

II. Legislacja krajowa w zakresie gier hazardowych:

1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 36, poz. 280).

Przepisy znowelizowanego rozporządzenia doprecyzowały konieczność badania przez jednostkę badającą, czy konstrukcja automatu zapewnia prawidłowe ustalenie wartości maksymalnej stawki i uniemożliwia przekraczanie wartości maksymalnej stawki w wyniku kontynuacji gry za uzyskane wygrane oraz prawidłowe ustalenie wartości jednorazowej wygranej i uniemożliwienie uzyskania jednorazowej wygranej w kwocie wyższej niż przewiduje przepis art. 2 ust. 2b ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

2. Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540):

– kompleksowa zmiana przepisów regulujących obszar gier i zakładów wzajemnych, podyktowana, m.in. dynamiką rozwoju rynku gier i zakładów wzajemnych, nowymi technologiami oraz występującymi nieprawidłowościami;

– przekazanie zadań z zakresu gier i zakładów wzajemnych naczelnikom urzędów celnych oraz dyrektorom izb celnych;

– zwiększenie ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami hazardu, m.in. poprzez odstąpienie od możliwości urządzania gier na automatach poza kasynami, ograniczenie  prowadzenia reklamy, promocji przez podmioty prowadzące działania w zakresie gier hazardowych;

– wprowadzenie restrykcyjnych kar administracyjnych dla podmiotów prowadzących działalność bez zezwoleń lub koncesji oraz dla ich uczestników.

3. Ustawa z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 134, poz. 779), notyfikowana Komisji Europejskiej:

– uproszczenie przeprowadzania tzw. „małych loterii”, m.in. poprzez odejście od systemu uzyskiwania zezwoleń na rzecz zwykłego powiadomienia o organizacji takiej loterii;

– wprowadzenie wyraźnego zakazu organizowania gier w sieci przez internet i uczestnictwa w grach urządzanych w sieci (z wyjątkiem urządzania zakładów wzajemnych);

– określenie warunków eksploatacji automatów i urządzeń do gier, w tym warunków przeprowadzania badań sprawdzających.

4. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. poz. 768) zmieniająca ustawę o grach hazardowych:

– przygotowanie rozwiązań dotyczących problematyki gier hazardowych, m.in. wprowadzenie ułatwienia polegającego na wyłączeniu z obowiązku posiadania świadectwa zawodowego osób przyjmujących zakłady wzajemne oraz osób prowadzących kolektury gier liczbowych (wprowadzono obowiązek przeszkolenia takich osób).

5. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych (druk nr 817).

– dotyczy zwiększenia przychodów Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z 77% do 79% wpływów z dopłat z gier objętych monopolem państwa kosztem zmniejszenia o 2% przychodów Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.

Opracowanie stanowiska Rządu do projektu. Wniosek z dnia 20 marca 2013 r. Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o odrzucenie przez Sejm projektu ustawy z druku nr 817.

6. Ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych:

– wprowadza ułatwienia w organizacji loterii fantowych i gry bingo fantowe przez organizacje pożytku publicznego.

7. Informacja o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2013 roku, z którą Rada Ministrów zapoznała się 21 października 2014 r.

III. Legislacja krajowa w zakresie podatku od wydobycia niektórych kopalin:

Przygotowanie Służby Celnej do realizacji zadania związanego z poborem podatku od wydobycia niektórych kopalin, wprowadzonego ustawą z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (opodatkowanie wydobycia miedzi i srebra). Opracowanie przepisów wykonawczych do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie właściwości, ewidencji i deklaracji podatkowych. Comiesięczne przygotowywanie projektu obwieszczenia Ministra Finansów w sprawie średniej ceny tony miedzi oraz średniej ceny kilograma srebra za dany miesiąc.

IV. Legislacja krajowa w toku:

1. Założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie prac RM  – ZD90 przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 18 listopada 2014 r.). Obecnie w Departamencie PA trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy, których celem jest uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych oraz doprecyzowanie obowiązujących regulacji, m.in.:

– umożliwienie stosowania celnych procedur uproszczonych, o których mowa w art. 76 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w przypadku obejmowania procedurą wywozu alkoholu etylowego zawartego w wyrobach nie będących wyrobami akcyzowymi (np. w kosmetykach);

– wprowadzenie regulacji przewidującej rezygnację z obowiązku składania przez podmioty prowadzące składy podatkowe informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (na stosownych formularzach INF), przekazywanej co miesiąc właściwemu naczelnikowi urzędu celnego;

– zmiany w zakresie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego, m.in. zmniejszenie wysokości obrotów dla magazynowych składów podatkowych;

– wprowadzenie możliwości przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych znakami akcyzy, ze składu podatkowego na terytorium kraju, gdzie były wytwarzane usługowo przez inny podmiot do składu podatkowego podmiotu, będącego właścicielem tych wyrobów;

– doprecyzowanie regulacji dotyczących przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, w tym m. in. rezygnacja z obowiązku składania  zabezpieczenia akcyzowego w przypadku przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

– umożliwienie podmiotom gospodarczym samodzielnego saldowania zabezpieczenia generalnego;

– zmiana częstotliwości aktualizacji wysokości złożonego zabezpieczenia ryczałtowego poprzez wprowadzenie elastycznego terminu aktualizacji i wydłużenie do roku maksymalnego terminu na jej dokonanie przez naczelnika urzędu celnego.

2. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych (UD 139) przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 21 października 2014 r.:

– projekt przewiduje prowadzenie działalności w zakresie określonych gier hazardowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem utworzonego w tym celu na jej terytorium oddziału, przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, mające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

– wprowadza fakultatywną delegację umożliwiającą Ministrowi Finansów upoważnienie podległych organów do wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć;

– uzupełnia, doprecyzowuje i wzajemnie dostosowuje przepisy dotyczące warunków urządzania gier hazardowych, wprowadza zapis o zakazie sumowania podstaw opodatkowania oraz odesłanie do ustaw o podatku dochodowym w zakresie rozumienia pojęcia przychodu (w odniesieniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej oraz wysokości kary pieniężnej wymierzanej urządzającemu gry hazardowe);

– przewiduje rezygnację z zabezpieczenia hipotecznego składanego przez podmioty rynku gier hazardowych.

Notyfikowany Komisji Europejskiej w dniu 5 listopada 2014 r. pod numerem 2014/0537/PL, Wyznaczony przez Komisję Europejską obowiązkowy okres wstrzymania procedury legislacyjnej – tzw. standstill – upływa 6 lutego 2015 r.

3. Udział w pracach nad poselskim projektem ustawy zmieniającym ustawę o podatku akcyzowym (druk sejmowy nr 2792), wprowadzającym do ustawy o podatku akcyzowym zwolnienia pojazdów sanitarnych z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

4. Udział w pracach nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (druk sejmowy nr 2854), zmieniającym również ustawę o podatku akcyzowym. Projekt ustawy przewiduje, m.in. zmianę definicji produkcji papierosów, której celemjest zapobieżenie unikania opodatkowania wyrobów tytoniowych właściwymi stawkami akcyzy.

5. Opiniowanie w ramach prac Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych. Projekt dotyczy, m.in. umożliwienia wykorzystania kanału dystrybucji, jakim jest internet, do typowania liczb, znaków lub innych wyróżników w grze liczbowej, wpłacania stawek i wypłacania wygranych w grach liczbowych; wprowadzenia polityki odpowiedzialnej gry w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet. Projekt był notyfikowany przez Sejm RP Komisji Europejskiej.

6. Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy przekazane do podpisu Ministrowi Finansów.

Przedmiotowe rozporządzenie upraszcza wzór dokumentu wykorzystywanego w procesie rejestracji samochodów. Zmiana ta podyktowana jest rozwojem systemów informatycznych usprawniających rejestrację samochodów.

V. Unia Europejska:

1. Prace nad dyrektywą Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG.

2. Prace nad dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek stosowanych do wyrobów tytoniowych.

3. Prace nad rozporządzeniem Rady (UE) nr 389/2012  z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2073/2004 oraz przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia.

4. Podjęcie inicjatywy mającej na celu zmianę skażalnika łotewskiego, który wcześniej prowadził do wielu patologii w obrocie skażonym alkoholem etylowym. Prace nad określeniem euroskażalnika do całkowitego skażania alkoholu.

5. Wynegocjowanie okresu przejściowego do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającej dyrektywę 2001/37/WE, pozwalającego na zachowanie dotychczas stosowanego w Polsce systemu oznaczania jednostkowych opakowań wyrobów tytoniowych znakami akcyzy i wydłużającego okres dostosowania polskiego prawodawstwa w zakresie znaków akcyzy do wymogów wprowadzonych powyższą dyrektywą.

6. Prace nad notyfikacją ulg akcyzowych w zakresie biopaliw, zakończone pozytywną decyzją Komisji Europejskiej z dnia 18 września 2009 roku odnośnie pomocy operacyjnej w zakresie biopaliw.

7. Przygotowanie stanowiska Rządu w sprawie Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów: „W stronę kompleksowych europejskich ram dla hazardu online”. W stanowisku Rząd pozytywnie odniósł się do inicjatywy Komisji i planowanych przez nią działań, które leżą u podstaw regulacji rynku gier hazardowych, tj. ochrony społeczeństwa przed negatywnymi skutkami hazardu, w szczególności ochrony nieletnich, a także przeciwdziałania nieprawidłowościom i zjawiskom patologicznym, które mogą mieć miejsce w tym obszarze.

8. Opracowanie stanowiska Rządu do Zielonej Księgi w sprawie gier hazardowych oferowanych w Internecie w obrębie rynku wewnętrznego – Zielona Księga w sprawie gier hazardowych oferowanych w internecie w obrębie rynku wewnętrznego stanowiła odpowiedź Komisji Europejskiej na wątpliwości podnoszone przez kraje członkowskie, Parlament Europejski oraz inne zainteresowane podmioty. Miała ona na celu zapoczątkowanie szeroko zakrojonych konsultacji społecznych, aby zgromadzić wszelkie istotne fakty i opinie zainteresowanych stron oraz dokonać pełnej oceny sytuacji. Intencją Komisji była chęć przyczynienia się do opracowania w państwach członkowskich ram prawnych dla rynku gier hazardowych on-line w celu zapewnienia jego uczestnikom większej pewności prawa.

9. Postępowanie przed ETS w sprawie implementacji dyrektywy energetycznej w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, zakończonym wyrokiem z dnia 12 lutego 2009 r. (sprawa nr C-475/07).

10. Postępowanie przed ETS w sprawach nr C-213/11, C-214/11 i C-217/11 (orzeczenie z dnia 19 lipca 2012 r.) dotyczących klasyfikacji przepisów ustawy o grach hazardowych jako potencjalne „przepisy techniczne” w rozumieniu art. 1 pkt 11 dyrektywy 98/34/WE. Stosownie do orzeczenia dokonanie tego ustalenia należy do sądu krajowego. Jedynie w uzasadnieniu przedmiotowego orzeczenia Trybunał wypowiedział się w kwestii dotyczącej art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym urządzanie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości oraz gier na automatach dozwolone jest wyłącznie w kasynach gry, stwierdzając, iż jest to przepis techniczny.

11. Notyfikowanie Komisji Europejskiej zwolnień wyrobów gazowych od podatku akcyzowego przewidzianych w ustawie o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Dokonano notyfikacji zwolnień za pośrednictwem UOKiK oraz Ministerstwa Rolnictwa (w zakresie zwolnień dla rolnictwa, ogrodnictwa i hodowli ryb).

12. Udział w pracach związanych z opracowaniem i przyjęciem Zaleceń Komisji (2014/478/UE) z dnia 14 lipca 2014 r. w sprawie zasad ochrony konsumentów i graczy korzystających z usług hazardowych online i w sprawie ochrony nieletnich przed grami hazardowymi online.

VI. Prace w toku w Unii Europejskiej:

1. Prace nad zmianą dyrektywy 2003/96/WE (energetyczna), w czasie których strona polska dąży, m.in. do zapobieżenia wzrostowi stawek akcyzy na paliwa opałowe, w tym szczególności węgiel i gaz, czy też objęcia systemem EMCS olejów smarowych.

2. Prace nad określeniem euroskażalnika do częściowego skażania alkoholu.

3. EU Pilot odnośnie zgodności polskich przepisów z prawem unijnym w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego dla skażonego alkoholu etylowego zużywanego do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

4. EU Pilot odnośnie zgodności zwolnienia z podatku akcyzowego importowanego alkoholu wykorzystywanego do produkcji leków na podstawie art. 27 ust. 1 lit d) dyrektywy Rady 92/83/EWG.

5. Postępowanie w TS UE odnośnie wniosku o wydanie orzeczenia prejudycjalnego w sprawie C-349/13 Oil Trading Poland dot. opodatkowania produktów energetycznych – oleje smarowe.

6. Analiza programu pomocowego dla wytwórców biokomponentów i producentów paliw, przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków, sposobu i trybu przyznawania dofinansowania na realizację działań związanych z wytwarzaniem biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych i wykorzystaniem ich w transporcie – pod kątem rozpoczęcia procedury notyfikacji programu Komisji Europejskiej.

7. Zgłoszenie uwag do projektu raportu końcowego, opracowanego na wniosek Komisji Europejskiej przez firmę Ramboll, w związku z realizacją wynikającego z art. 19 dyrektywy z dnia 21 czerwca 2011 r.w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych  obowiązku Komisji przedłożenia Radzie, co cztery lata sprawozdania, a w stosownych przypadkach, wniosków dotyczących stawek i struktury podatku akcyzowego określonych w przedmiotowej dyrektywie.

8. Prace w Komisji Europejskiej dotyczące problematyki związanej z uregulowaniem prowadzenia działalności w zakresie hazardu online.

9. Postępowanie związane z wystosowaniem przez Komisję Europejską zarzutów formalnych dotyczących uchybienia zobowiązaniom wynikającym z art. 8 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (naruszenie 2010/4010) – dotyczące braku notyfikacji ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych. W tej sprawie w udzielonej Komisji Europejskiej odpowiedzi pismem z dnia 29 stycznia 2014r. – złożono stosowne wyjaśnienia oraz zwrócono się o zakończenie procedury wszczętej wezwaniem do usunięcia uchybienia lub jej wstrzymanie. Obecnie oczekuje się na stanowisko Komisji.

10. Postępowanie związane z wystosowaniem przez Komisję Europejską zarzutów formalnych, dotyczących uchybienia zobowiązaniom wynikającym z art. 56 i 63 TFUE poprzez obowiązujące ograniczenie na świadczenie usług w zakresie gier hazardowych w trybie online – naruszenie nr 2013/4218. W tej sprawie w udzielonej Komisji Europejskiej odpowiedzi pismem z dnia 25 lutego 2014 r. – złożono stosowne wyjaśnienia oraz zwrócono się o zakończenie procedury wszczętej wezwaniem do usunięcia uchybienia lub jej wstrzymanie. Obecnie oczekuje się na stanowisko Komisji.

11. Zapytanie Komisji Europejskiej, przed wdrożeniem formalnego postępowania, dotyczące rozumienia przepisu art. 14 ust. 3 ustawy o grach hazardowych stanowiącego, że przyjmowanie zakładów wzajemnych dozwolone jest – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet – w związku ze skargą Totolotek S.A. oraz kwestii wykonalności decyzji cofającej zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych. Obecnie przygotowywana jest odpowiedź na powyższe zapytanie.

VII. Systemy informatyczne:

1. Wdrożenie systemu EMCS PL, uproszczającego realizację procedury zawieszenia poboru akcyzy przez zastąpienie dokumentów papierowych elektronicznymi, przyspieszenie zwalniania zabezpieczenia akcyzowego, co przyczyniło się do wzrostu obrotu wyrobami akcyzowymi – średnio rocznie ilość przemieszczeń wzrasta o ok. 20%. Rozbudowa systemu o moduł współpracy administracyjnej.

2. Wdrożenie e-deklaracji dla podatku akcyzowego, podatku od gier oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin. Od 2014 r. w przypadku podatku akcyzowego osoby fizyczne mogą podpisywać deklaracje przychodem.

3. Uruchomienie Systemu Informacji o Banderolach Akcyzowych  – SIBA, który umożliwia weryfikację banderol przez internet.

4. Wdrożenie elektronicznego systemu odnotowywania saldowania i użycia zabezpieczeń akcyzowych w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

5. Budowa Zintegrowanego Systemu Obsługi Zabezpieczeń (OZOS) w ramach Programu e-Cło. Do OZOS wpisywane są zabezpieczenia, o których mowa w art. 63 ustawy o grach hazardowych.

VIII. Systemy informatyczne w toku:

1. Zmiany systemu EMCS PL dostosowujące system do SISC przez co obsługa klienta w SC zostanie ujednolicona.

2. Rozbudowa systemu SIBA, m.in. o możliwość składania zamówień na znaki akcyzy przez urzędy celne za pośrednictwem tego systemu, możliwość korygowania bądź anulowania zamówień urzędów celnych przez Ministerstwo Finansów

IX. Współpraca międzynarodowa:

1. Wypracowanie tekstu wytycznych do art. 6  (Cenowe i podatkowe środki ograniczające popyt tytoniu) Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, a w szczególności w spotkaniu grupy draftującej w Genewie w dniach 3-6 czerwiec 2013 r.

2. Przeniesienie zadań z zakresu ogólnokrajowej współpracy administracyjnej w obszarze akcyzy (Biuro ELO) do Izby Celnej w Rzepinie oraz uregulowanie zasad tej współpracy w skali całego kraju.

3. Współpraca z Niemcami dotycząca wprowadzenia limitów ilościowych na papierosy począwszy od dnia 1 stycznia 2014  r. w związku z art. 46 ust. 3 dyrektywy nr 2008/118/WE oraz art. 10 ust. 2 dyrektywy nr 2011/64/UE prowadząca do rezygnacji Niemiec z wprowadzenia limitów ilościowych na papierosy wwożone z Polski na terytorium Niemiec.

4. Prace nad opracowywaną Konwencją Rady Europy przeciwko manipulowaniu wynikami sportowymi. Konwencja ta ma dotyczyć kwestii przeciwdziałania manipulowaniu wynikami sportowymi, w tym również w aspekcie gier hazardowych – zakładów wzajemnych  dotyczących wyników sportowego współzawodnictwa.

5. Wymiana informacji dotyczących rozwiązań prawnych z zakresu gier hazardowych z regulatorami gier w innych państwach członkowskich UE.

X. Budżet państwa:

1. W latach 2008 – 2013 miała miejsce tendencja wzrostowa, jeżeli chodzi o dochód budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego ogółem.  2008 r. – 50.490,1 mln zł, 2009 r. – 53.926,6 mln zł, 2010 r. – 55.684,5 mln zł, 2011r. – 57.963,7 mln zł, 2012 r. – 60.449,9 mln zł, 2013 r. – 60.653,1 mln zł.

2. Dochód do budżetu państwa z tytułu podatku od gier kształtował się następująco: 2008 r. – 1.404,9 mln zł, 2009 r. – 1.565,1 mln zł, 2010 r. – 1.624,8 mln zł, 2011 r. – 1.477 mln zł, 2012 r. – 1.4441,6 mln zł, 2013 r. – 1.303, 9 mln zł.

3. Dochód do budżetu państwa z tytułu podatku od wydobycia niektórych kopalin od momentu wprowadzenia podatku tj. od 18 kwietnia 2012 r. do końca czerwca 2014 r. kształtował się następująco: 2012 r. – 1.426.948.668 zł, 2013 r. – 1.916.304.328 zł, 2014 r. – 731.709.108 zł.

 

nadinsp. Jacek Kapica
Podsekretarz Stanu
Szef Służby Celnej