Jak opracować plan marketingowy

marketing

Najważniejszą rolą osoby zajmującej się marketingiem jest przygotowanie wstępnej wersji planu marketingowego, który służy do przeprowadzenia wszystkich inicjatyw oraz działań marki. Oto kilka ważnych kwestii o których należy pamiętać:

Jasno określ cele

Pośród marketingowego szumu bardzo łatwo jest odwrócić uwagę i nie wiedzieć od czego zacząć. Moim pierwszym krokiem podczas opracowywania planu marketingowego jest sprawdzenie w jakiej sytuacji znajduje się marka.

Określam cele w zależności od tego na jakim etapie znajduje się marka i dokąd zmierzają interesy firmy. Przykładowe cele to: zwiększenie udziałów w rynku, zwiększenie zatrzymywania klientów, zwiększenie sprzedaży, rozwinięcie świadomości, zmniejszenie kosztów czy rozwój taki jak zwiększenie ilości kanałów dystrybucji.

Pamiętam zasadę SMARC ( ang. SMART) stosowaną przy określaniu celów. Cele powinny być Sprecyzowane, Mierzalne, Akceptowane, Realistyczne i określone Czasowo.

Oto kilka przykładów przygotowanych w oparciu o typy celów:

Świadomość marki: Stworzenie świadomości marki u młodych profesjonalistów w wieku 22-30 poprzez wydarzenia tematyczne oraz kontynuacja przynajmniej 30% wszystkich działań przeprowadzonych w 2-3 tygodnie.

Zwiększenie sprzedaży: Wygenerowanie 100 000 odwiedzających stronę użytkowników, 1 000 leadów z 10% współczynnikiem konwersji  z mediów społecznościowych w ciągu następnych 12 miesięcy, aby osiągnąć dochód 300 000$.

Udziały w rynku: Zwiększenie udziałów w rynku o 10% w ciągu 12 miesięcy.

Przeprowadź badania i zrób użytek z danych statystycznych

Należy również upewnić się, że twój plan marketingowy został opracowany na podstawie badań lub danych statystycznych. Trendy branżowe mogą pochodzić z wiarygodnych źródeł takich jak GUS, Euromonitor, Neilsen, Enter Poland oraz w zależności od specjalizacji twojej marki, z niszowych źródeł.

Powiedzmy, że twoja marka specjalizuje się w branży turystycznej. Wiarygodnym źródłem trendów turystycznych jest corocznie wydawana Tourism Highlights Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO).

Opieranie się na wiarygodnych badaniach jest skuteczniejsze od zgadywania czego oczekują twoi odbiorcy.

Pamiętaj o klientach

Czasami jesteśmy tak pochłonięci pomnażaniem zysków, że zapominamy, iż marketing to odpowiadanie na potrzeby klientów. Podczas przygotowywania wstępnej wersji planu marketingowego powinieneś pamiętać o korzyściach dla klientów. W końcu, twoje produkty i usługi istnieją dla nich i dzięki nim.

Spoistość jest kluczem

Plan marketingowy to sposób na opowiedzenie historii o twojej marce, z odpowiednim wstępem, punktem kulminacyjnym i zakończeniem. Pozycjonowanie, przesyłanie komunikatów i wykonanie marki powinny być spójnie wypuszczone na rynek za pośrednictwem stosownych kanałów, po to abyś osiągnął zaplanowane cele.

Należy jednak zauważyć, że zwrot z inwestycji (ang. ROI) w marketing może być trudna do osiągnięcia. Może to zająć trochę czasu, ale pamiętaj, że jeśli celem jest zwrócenie uwagi na twój produkt, to przesyłane komunikaty powinny być spójne.

Jeśli konsekwentnie przesyłasz komunikaty, klienci są gotowi kupić produkt a twoja marka będzie pierwsza o jakiej pomyślą. Polubienie przez klientów twojej marki wiąże się z wyższym współczynnikiem konwersji.