Jak ułożyć menu do restauracji?

Kawałki kurczaka zestaw

Pracując nad powstaniem menu należy zwrócić uwagę na metody przygotowania dań, na ich faktury, składy a nawet na kształt czy rozmiar dań i wiele innych aspektów. Zacznijmy wiec od początku. Pokażemy Wam na przykładzie naszej współpracy z lokalem Crispy Chicken Point jak powstaje karta menu. Na początku opowiemy o samym tworzeniu menu. W drugiej części przeczytacie między innymi o tym, jak menu zostało przyjęte przez gości oraz o tym, jak analizować sprzedaż dań ale…

Zacznijmy od początku. Co to jest karta menu?

Jak podają definicje menu jest to jadłospis, karta dań będące arkuszem papieru, lub tablicą, na których umieszczono listę dań dostępnych w danym lokalu gastronomicznym. Oprócz nazw dań menu może zawierać też szczegółową listę składników serwowanych potraw (np. jakie warzywa są w danym daniu, jaka została użyta marynata do kurczaka czy przyprawa do frytek, z czego składa się sos itp.) oraz ich ceny.

Menu w restauracji to coś więcej niż tylko forma pokazania gościom lokalu, jakie dania masz w swojej ofercie. Menu powinno być jednym z elementów wrażeń kulinarnych, które wyróżniają Twoją restauracje od innych, wpływa na decyzję zakupowe klientów oraz zwiększa zyski ze sprzedaży.

obraz_2

Menu dla lokalu z kurczakiem – przykład

Wydawać by się mogło, że każdy wie, jak powinno wyglądać menu w lokalu. Nie jest to jednak takie oczywiste, ponieważ diabeł tkwi w szczegółach, a dobrze dopasowane menu powie gościom więcej o Twojej restauracji niż mogłoby się wydawać. Dlatego zadbaj o każdy detal tak jak zrobił to właściciel Crispy Chicken Point, który skorzystał z pomocy doświadczonego w branży gastronomicznej producenta marynaty do kurczaka oraz marynaty do ryby, który poza produktami oferuje swoim Klientom pełne wsparcie merytoryczne od momentu otwarcia lokalu (od szkoleń, pomocy przy ułożeniu menu aż po bogatą ofertę materiałów marketingowych).

Jak sugeruje ich dostawca „Dostosuj potrawy do stylu restauracji. Zastanów się kto będzie gościem Twojego lokalu: młodzi ludzie czy częściej rodziny z dziećmi? Jakie dania będą wybierały te osoby?”. Dalej zaznacza, że to kluczowe pytania przy budowaniu menu „Pamiętaj, że lokal powinien tworzyć spójną całość”.

Crispy Chicken Point to restauracja specjalizująca się w daniach bazujących na kurczaku. Dlatego też na wstępie założyliśmy, że tematem przewodnim menu będą burgery i tortille z kurczakiem, kubełki czy boxy ale to nie wystarczy. Dostawca marynaty do ryby z której korzysta Crispy Chicken Point zwraca tu uwagę by znów wrócić do tego kto będzie odwiedzał nasz lokal i tak rodzi się potrzeba wprowadzenia do menu dań lżejszych tj. sałatki czy wytrawne gofry oraz dań dla dzieci.

Sprawdzeni dostawcy – dostępność produktów

Układając menu nie zapominaj, że będziesz musiał na bieżąco dostarczać do lokalu niezbędne surowce. W przypadku przykładowej restauracji najważniejsze będzie świeże mięso, najwyższej jakości warzywa oraz stałe dostawy tej samej marynaty do kurczaka. By zachować jakość i powtarzalność dań dostawcy powinni być stali i rzetelni. Jeżeli się uda, lokalni. Np. jeżeli w Twoim mieście lub okolicy siedzibę ma renomowany producent marynaty do kurczaka, czy lokalny dostawca warzyw warto sprawdzić ich ofertę i poznać produkty.

chrupiący kurczak

Próba generalna – test dań

Gdy mamy już listę dań, które chcielibyśmy mieć w menu, przechodzimy do najsmaczniejszego etapu przygotowywania karty. Gotowania oraz testowania. Dostawca marynaty do kurczaka Crispy Chicken Point wskazuje im, żeby „każde z wybranych dań przygotować w kilku wersjach, z różnymi dodatkami koniecznie analizując przy tym koszt przygotowania dania (stworzyć tzw. food cost)”.

Wypisz wszystkie składniki dania i dokładnie je odmierz a następnie spisz ceny i oblicz koszt przygotowania potrawy. To da ci obraz czy danie jest opłacalne w przygotowaniu oraz nakreśli ramy ceny w jakiej powinno być ono serwowane.

Dostawca dalej mówi „Kiedy zamkniesz już listę dań pogrupuj je i zastanów się w jakiej formie chcesz prezentować menu swoim klientom. Możesz użyć różnych form graficznych, ale pamiętaj, że proste i czytelne rozwiązania są najlepsze w odbiorze”.  Warto się kierować tymi wytycznymi. Weź również pod uwagę kilka podstawowych zasad przy budowaniu karty menu:

  • umieścić nazwę i logo restauracji na okładce karty,
  • użyj czytelnych czcionek (font i rozmiar),
  • umieścić godziny oraz dni otwarcia restauracji,
  • zachowaj poprawność stylistyczną i ortograficzną,
  • podaj cenę każdego dania, warto również zamieścić minimalną gramaturę,
  • pamiętaj by w karcie zamieścić informacje o alergenach obecnych w serwowanych daniach.

Uwaga! Jeżeli Twój lokal znajduje się w miejscowości przygranicznej bądź turystycznej rozważ przygotowanie menu wraz z tłumaczeniem na języki obce.