Jak założyć własną firmę po 50?

0

Henri Nestlé założył swoją firmę w wieku 51 lat. Gordon Bowker również po 50-tce założył firmę Starbucks, natomiast IBM uruchomił 61-letni Charles Flint.To tylko kilka dowodów na to, że dojrzały wiek to żadna przeszkoda w rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej. Wręcz przeciwnie – zgromadzone przez lata doświadczenie oraz pasja mogą być bezcennym kapitałem.

Czy przekroczenie 50. roku życia to czas schyłku kariery zawodowej? Oczywiście, że nie – może to być znakomity czas na przemyślenie swoich celów i ambicji, podsumowanie zdobytych w życiu doświadczeń i nowy zawodowy start. Bardzo wiele osób w dojrzałym wieku dostrzega swoją szansę i biorąc los we własne ręce decyduje się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Od czego zacząć?

Wybór rodzaju działalności

Pierwszym krokiem na drodze do zbudowania firmy marzeń jest oczywiście decyzja dotycząca tego, czym będzie się ona zajmować. Wzorowanie się na znanych nam, dobrze prosperujących przedsiębiorstwach i czerpanie z ich doświadczeń może być dobrym pomysłem. Duża szansa leży również w zidentyfikowaniu niszy na rynku. Dobrze jest znaleźć zapotrzebowanie zaspokajane w niewystarczającym stopniu, na które nasza działalność mogłaby odpowiadać. Warto ocenić własne umiejętności, predyspozycje i doświadczenia. Zastanówmy się w jaki sposób możemy odpowiedzieć na potrzeby klientów lepiej niż konkurencja. Potem trzeba przemyśleć, jak nasze pomysły przekuć w działania. Jeśli nie mamy doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, warto wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy lub finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki szkoleniu można dowiedzieć się jak napisać biznesplan, zarejestrować przedsiębiorstwo, jak prowadzić księgowość, jak rozliczać się z urzędem skarbowym i ZUSem oraz wielu innych rzeczy potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Dobry biznesplan

Podstawą rozpoczęcia działalności gospodarczej i rynkowego sukcesu naszego przedsiębiorstwa jest dobrze przemyślany i dopracowany biznesplan. Solidnie wykonany biznesplan to już połowa sukcesu. Jego stworzenie pozwala na prezentację pomysłu na biznes i umożliwia pozyskanie finansowania z Funduszu Pracy, funduszów Unii Europejskiej czy też od banków lub inwestorów prywatnych. Jest jednak przede wszystkim doskonałym narzędziem potrzebnym do kierowania przedsiębiorstwem.

Czytaj również:  Raport podsumowujący dzisiejszą sytuację na rynku walutowym, surowcowym oraz akcyjnym

Typowy biznesplan powinien zawierać:

Charakterystykę projektu

Należy przedstawić streszczenie pomysłu na biznes, opisać działalność, produkt lub usługę, wyjaśnić dlaczego ten pomysł może wyróżniać się na tle konkurencji i ma szanse na powodzenie. W przejrzystej formie należy pokazać kalkulacje dotyczące rentowności przedsięwzięcia.

Analizę słabych i mocnych stron, szans i zagrożeń

Analiza taka, nazywana analizą SWOT polega na zwięzłym i czytelnym (najlepiej w kilku punktach) przedstawieniu silnych i słabych stron projektu, a także prognoz – szans i zagrożeń, jakie leżą na naszej drodze, uwzględniając rynek, na jakim chcemy działać.

Cele przedsięwzięcia