REKLAMA
E-COMMERCE Jak zorganizować pracę sklepu internetowego w okresie przedświątecznym? Rozmowa z Krzysztofem Roszykiem

Jak zorganizować pracę sklepu internetowego w okresie przedświątecznym? Rozmowa z Krzysztofem Roszykiem

krzysztof roszyk
Krzysztof Roszyk, MW Logistics

Black Friday i okres przedświąteczny zbliżają się wielkimi krokami. Wiele statystyk wskazuje, że ten rok będzie dla branży e-commerce rekordowy i że uda się poprawić zeszłoroczne i tak bardzo dobre wyniki. Jest to praktycznie ostatni moment na to, żeby jako właściciel biznesu e-commerce przygotować się do tego gorącego okresu. W związku z tym zaprosiliśmy dziś do rozmowy Krzysztofa Roszyka, który jako dyrektor operacyjny w MW Logistics na co dzień współpracuje z wieloma podmiotami z branży e-commerce.

Redakcja: Może na wstępie naszej rozmowy podsumujemy w kilku zdaniach to, jak branża e-commerce poradziła sobie w 2020.

Krzysztof Roszyk: Już od kilku lat obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost branży e-commerce w Polsce. W zeszłym roku pewną rolę odegrały obostrzenia w handlu stacjonarnym, jednak w rzeczywistości to kwestie związane z pandemia tylko przyspieszyły i tak rosnący naturalnie trend. Obecnie szacuje się, że aż ⅓ obrotów w handlu generowana jest przez sklepy online. Jeśli chodzi o tempo wzrostu branży e-commerce, to Polska jest w tej chwili w ścisłej czołówce Europy. W raporcie firmy badawczej PRM mogliśmy przeczytać, że wartość branży e-commerce w 2020 wyniosła 77 mld złotych w porównaniu do 61 mld w roku 2019. Są jednak też inne raporty, które wskazują, że obrót sklepów online mógł w zeszłym roku wynieść nawet ponad 100 mld. Widać więc wyraźnie, że jest to ogromny rynek, w którym cały czas jest miejsce dla nowych podmiotów.

R: Myślę, że możemy założyć, że w przypadku większości sklepów okres przedświąteczny jest najbardziej lukratywny. Jak uważasz, jakie branże zyskują najwięcej w ciągu tych kilku tygodni?

KR: Na co dzień współpracuje ze sklepami z bardzo różnych branż. Wielu naszych klientów to właśnie sklepy, dla których okres przedświąteczny jest kluczowy. Dotyczy to między innymi podmiotów e-commerce oferujących zabawki, odzież, elektronikę użytkową czy wyposażenie wnętrz. Jednak wzrosty w tym okresie notuje również wiele innych branż. Często nawet te, które są pozornie niezwiązane ze świętami.

R: Co jest Twoim zdaniem kluczowe dla pracy w sklepie internetowym w tym przedświątecznym okresie?

KR: Chciałbym zaznaczyć, że każda branża ma swoją specyfikę. Każdy właściciel sklepu online wie o wiele lepiej ode mnie, jak wygląda praca w sklepie internetowym w jego konkretnej branży. Ze swojej strony mogę jednak powiedzieć, co skłoniło wielu naszych klientów do podjęcia z nami współpracy i korzystania z takich rozwiązań jak https://mwlogistics.pl/fulfillment/. Bardzo często wąskim gardłem w okresie przedświątecznym była logistyka sklepu internetowego. Musimy pamiętać, że w wielu sklepach wolumen zamówień zwiększa się tym czasie kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt razy. Często okazywało się, że w takiej sytuacji bieżąca obsługa klienta w sklepie internetowym i fizyczna realizacja zamówień na czas nie jest możliwa. To z kolei prowadziło do coraz większej liczby niezadowolonych klientów, reklamacji, zwrotów itp. Oczywiście możemy stworzyć nowe, sezonowe stanowiska pracy w sklepie internetowym czy pomyśleć o innej organizacji sklepu internetowego. Często są to jednak rozwiązania kosztowne i czasochłonne. Dużo taniej i wygodniej jest skorzystać z usług doświadczonego partnera logistycznego.

R: Chcesz powiedzieć, że korzystanie z fulfillmentu może być sposobem na redukcję kosztów? Jak to możliwe skoro sklep płaci Wam za usługi magazynowe i realizację zamówień. Co sprawia, że wykonujecie tę samą pracę co właściciel sklepu na tyle taniej, że obie strony na tym korzystają?

KR: To bardzo dobre pytanie. Wpływa na to kilka czynników. Najważniejsze z nich to doświadczenie i know-how, infrastruktura oraz skala. Średniej wielkości magazyn dla sklepu online może kosztować jego właściciela nawet kilkanaście tysięcy złotych. Są to tylko koszty założenia magazynu, do których musimy doliczyć jeszcze miesięczne koszty jego utrzymania. Decydując się na nasze usługi magazynowe, właścicielowi sklepu już na starcie zostaje kilkanaście tysięcy złotych w kieszeni. Dzięki doświadczeniu i nowoczesnemu magazynowi, obsługiwanemu częściowo przez roboty, wiele rzeczy jesteśmy w stanie zrobić szybciej, sprawniej i taniej niż pojedynczy sklep. Do tego dochodzi zjawisko skali. Biorąc pod uwagę to, ile przesyłek realizujemy na co dzień, mamy dużo mocniejszą pozycję w negocjacjach cen z przewoźnikami niż jeden, nawet duży sklep.

R: Czy na koniec chciałbyś dodać jeszcze coś związanego z organizacją pracy w sklepie internetowym w okresie przedświątecznym?

KR: Jak zwykle przy takich okazjach chciałbym zachęcić wszystkich właścicieli sklepów do przeprowadzenia prostej analizy wszystkich kosztów, jakie ponoszą w związku z logistyka i całym procesem realizacji zamówień. Następnie koszty te można porównać z cennikiem naszych usług. Obiecuję, że często wynik takiego porównania może naprawdę zaskoczyć.

Krzysztof Roszyk – Jest absolwentem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na kierunku technologia informacyjna w inżynierii maszyn rolniczych. Zawodowo jednak od ponad 13 lat kompleksowo zarządza łańcuchem dostaw w krajowych oraz zagranicznych spółkach logistycznych. Od 2018 roku zajmuje stanowisko Dyrektora Operacyjnego w firmie MW Sp. z o.o. zajmującej się kompleksową obsługą fulfillmentu dla e-commerce. Dzięki nieszablonowemu podejściu do usług logistycznych Krzysztof Roszyk współtworzył jeden z najbardziej innowacyjnych magazynów w Zachodniej Polsce. W latach 2018-2020 zdobył tytuł Master of Business in Logistics & Supply Chain Management na Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu. Posiada długoletnie doświadczenie oraz kwalifikacje w prowadzeniu i wdrażaniu projektów związanych z usprawnianiem łańcucha dostaw potwierdzone m.in. Certyfikatem MPM Productivity Management APICS I Module, CAPM Certified Associate in Project Management.

Exit mobile version