Jaki silnik sklepu internetowego wybrać?

e-commerce sklep internetowy

Wybór silnika sklepu internetowego to jedna z najważniejszych decyzji, jaką podjąć musi właściciel biznesu działające w modelu e-commerce. Podpowiadamy, które z dostępnych na rynku oprogramowań najlepiej wybrać.

Dlaczego wybór odpowiedniego silnika jest ważny?

Każdy sklep internetowy, by mógł zacząć rzeczywiście funkcjonować, potrzebuje specjalistycznego oprogramowania (tzw. silnika) w oparciu, o które będzie działać. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów tego typu rozwiązań:

  • silniki open source,
  • silniki abonamentowe (licencja SaaS),
  • silniki dedykowane.

Każde z nich mają swoje charakterystyczne cechy, a przede wszystkim różnią się ceną. Silniki open source z założenia są bezpłatne, silniki oparte o licencję SaaS wiążą się z płatnością abonamentu, a silniki dedykowane to jednorazowy bardzo duży wydatek, jaki trzeba ponieść, by otrzymać oprogramowanie napisane pod szczegółowe wymagania i indywidualne potrzeby.

Poza ceną, podczas wyboru silnika sklepu internetowego, warto też wziąć pod uwagę możliwość wprowadzania ewentualnych zmian w funkcjonalnościach i zapoznać się ze szczegółowymi możliwościami oprogramowania, jakie oferuje jego dostawca.

Końcowa decyzja powinna być dobrze przemyślana, ponieważ przenoszenie sklepu internetowego na inny silnik podczas jego (zwłaszcza zaawansowanego) działania jest procesem pracochłonnym i czasochłonnym. Dobre oprogramowanie powinno pozwolić nam bez problemu zarządzać własnym e-biznesem.

Silniki open source

PrestaShop, Magento, WooCommerce to tzw. open source’owe silniki sklepów internetowych, występujące w formie gotowych oprogramowań, które po pobraniu i zainstalowaniu na własnym serwerze można od razu używać. Z założenia są darmowe, choć w większości przypadków posiadają też możliwość dokupienia dodatkowych modułów.

Nie bez powodu raport z badania przeprowadzonego w kwietniu 2019 przez Linuxpl.com pokazuje, że najpopularniejszym wśród właścicieli polskich e-commerce’ów silnikiem sklepu internetowego jest PrestaShop. Korzysta z niego już ponad 52 proc. rodzimych sklepów online. Skrypt ten posiada wiele zalet, które ułatwiają codzienne zarządzanie e-biznesem, m.in.:

  • intuicyjny i wygodny panel administracyjny;
  • pomoc techniczna w języku polskim;
  • mnóstwo wbudowanych darmowych funkcjonalności, z którymi poradzą sobie osoby na każdym poziomie – od podstawowego po zaawansowany – i które można rozbudowywać o płatne wtyczki;
  • praktycznie niczym nieograniczone możliwości konfiguracji i wdrażania dedykowanych rozwiązań.

Silniki SaaS

Silniki abonamentowe, bazujące na licencji SaaS to oprogramowania sklepów internetowych, które udostępniane są przez ich właścicieli za opłatą (może być jednorazowa, miesięczna, roczna itp.), która zwykle nie jest zbyt wygórowana. Do najpopularniejszych na polskim rynku rozwiązań w tej dziedzinie należą: Shoper, esklep od home.pl, IdoSell Shop, Sky-Shop, AptusShop, SoteShop, Comarch ERP e-sklep.

Choć posiadają zwykle rozbudowaną funkcjonalność i dostępne są w zasadzie “od ręki”, mają też swoje wady, o których warto pamiętać podczas dokonywania wyboru. Są to m.in.:

  • trudność wdrażania niestandardowych rozwiązań;
  • uzależnienie sklepu internetowego od jednej firmy, która dostarcza silnik;
  • poczucie, że nie do końca jest się właścicielem swojego sklepu internetowego.

Rozwiązania dedykowane

Dedykowane oprogramowanie dla sklepu internetowego jest pisane przez programistę lub zespół programistów, którzy w projekcie odzwierciedlają szczegółowe wymagania klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik jest szyty na miarę i może posiadać wszelkie funkcjonalności, jakie tylko nam się wymarzą. Niestety oprogramowanie indywidualne napisane od podstaw ma jedną dużą wadę, która przekreśla tę opcję w oczach wielu właścicieli biznesów działających w modelu e-commerce. Jest bardzo drogie, a jego cena w zasadzie ograniczona jest wyłącznie wyobraźnią zamawiającego.