Konsumenci coraz częściej wybierają słabsze i smakowe alkohole. Chętnie sięgają po nowości polecane przez znajomych

1207820064_sw_research_alkohol_trendy.png

Konsumenci coraz częściej wybierają słabsze i smakowe alkohole. Chętnie sięgają po nowości polecane przez znajomych 1

W ciągu ostatnich dwóch lat widać wyraźne zmiany w konsumpcji alkoholi. Coraz częściej wybierane są alkohole lżejsze, smakowe oraz whisky. Prawie połowa konsumentów badanych przez SW Research podkreśla, że od czasu do czasu sięga po nowości, które pojawiają się na rynku. Wpływ na to mają przede wszystkim rekomendacje znajomych. Pod względem liczby nowości przoduje piwo.

– Na rynku alkoholi duże znaczenie ma sezonowość. Zbliża się okres świąteczny, karnawałowy, dlatego w najbliższych miesiącach zobaczymy wzrost konsumpcji i wzrost sprzedaży alkohol – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research. – W przyszłym roku, o ile nic specjalnego nie wydarzy się na rynku, będziemy obserwować dotychczasowe trendy, czyli wzrost roli piwa rzemieślniczego, lokalnych browarów, win gronowych i droższych alkoholi.

Producenci oraz dystrybutorzy alkoholi z optymizmem patrzą na zbliżający się czas. Jak podkreśla Zimolzak, w tym roku na rynku widać pierwsze oznaki stabilizacji po podwyżce akcyzy, która została wprowadzona w 2014 roku. W tym okresie zaszły również zmiany w preferencjach konsumentów.

Przed podwyżką prognozowano, że akcyza spowoduje spadek popytu na mocne alkohole, czyli wyroby spirytusowe, i rzeczywiście tak w pierwszym w okresie obowiązywania nowych przepisów było. Potem zaczęły się pojawiać nowe rodzaje alkoholi, przerzucono nacisk na alkohole smakowe i okazało się, że Polacy też chętnie konsumują trochę słabsze, ale nadal pozostające na poziomie powyżej 30 proc. alkohole, np. wódki smakowe – mówi Zimolzak.

Co roku na rynku pojawia się wiele nowości. Liderem pod tym względem jest branża browarnicza, notująca rekordową liczbę premier. To wynika z dynamicznego rozwoju browarów lokalnych i rzemieślniczych.

Z uwagi na powstawanie coraz większych sieci dystrybucyjnych, sklepów specjalizujących się w dystrybucji piw, czyli tzw. multitapach, Polacy mają okazję eksperymentować, zapoznawać się z różnymi rodzajami piwa i następnie przekazywać informacje dalej, robią zamówienia w sklepach internetowych bądź kontaktują się bezpośrednio z tymi dystrybutorami – mówi Piotr Zimolzak.

Z badania SW Research wnika, że prawie połowa konsumentów po nowości alkoholowe sięga od czasu do czasu. 3,5 proc. robi to zawsze, gdy decyduje się na zakup trunku. Najwięcej badanych sugeruje się przy wybieraniu nowości rekomendacjami znajomych (36,3 proc.). Jedna czwarta wskazała na materiały dostępne w sklepach.

Polacy przekonują się także do win gronowych. Z uwagi na częste promocje w dyskontach czy hipermarketach Polacy sięgają chętniej po wina, do których wcześniej nie mieli dostępu – mówi Zimolzak. – Poza tym Polacy coraz więcej podróżują, mają okazję próbować win w różnych regionach świata, a potem szukają tych samych marek w polskich sklepach.

Kupując alkohol, kierujemy się przede wszystkim jego smakiem oraz znajomością marki. Te czynniki okazały się ważniejsze niż cena. Jeśli alkohol kupujemy na prezent, to najważniejsze przy wyborze są znajomość marki oraz jej prestiż.