Konsumenci wybierają firmy działające na rzecz środowiska i lokalnych społeczności. To ważne szczególnie dla młodych

Konsumenci wybierają firmy działające na rzecz środowiska i lokalnych społeczności. To ważne szczególnie dla młodych

Konsumenci wybierają firmy działające na rzecz środowiska i lokalnych społeczności. To ważne szczególnie dla młodych 1

Coraz więcej firm przykłada wagę do działań związanych ze zrównoważonym rozwojem i społeczną odpowiedzialnością. W Polsce blisko 60 proc. największych przedsiębiorstw raportuje dane pozafinansowe, które odzwierciedlają wpływ, jaki firmy wywierają na otoczenie, oraz rezultaty ich działań na rzecz środowiska i społeczeństwa. Taka strategia ma wiele korzyści, przede wszystkim wyzwala innowacyjność, zwiększa efektywność biznesu i buduje zaufanie do firmy. Transparentna komunikacja firm w tym obszarze jest szczególnie ważna dla młodego pokolenia. Dlatego public relations odgrywa tu kluczową rolę.

– Public relations jest kluczową funkcją do tego, aby firma w skuteczny sposób realizowała działania związane ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością społeczną. Bez dobrego dialogu z interesariuszami i dobrego zrozumienia wpływu firmy na otoczenie nie ma dobrej strategii zrównoważonego rozwoju, więc komunikacja ma tu kluczowe znaczenie – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych Grupy Żywiec, juror konkursu Złote Spinacze 2018.

Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na działania społeczne podejmowane przez firmy. Liczy się nie tylko cena i jakość produktu, lecz także sposób w jaki firma prowadzi swój biznes i wpływ jaki wywiera. Z badań Uniwersytetu Południowej Kalifornii wynika, że 85 proc. dzisiejszych konsumentów (przy czym ponad 90 proc. millenialsów) wybiera te marki, które kojarzą im się z rozwiązywaniem problemów społecznych.

Prowadzenie działań uwzględniających interesy społeczne czy ekologiczne może się przyczynić do osiągnięcia wymiernych korzyści, w tym wzrostu wiarygodności przedsiębiorstwa dla konsumentów.

Komunikacja sustainability i działań CSR musi być przede wszystkim wiarygodna. Dzisiaj konsumenci, potencjalni pracownicy, pracownicy w firmach są coraz bardziej świadomi tego, jakie wyzwania środowiskowe czy społeczne stoją przed biznesem, i oczekują, że firma nie tylko będzie mówić o tym, że postępuje właściwie, lecz przede wszystkim będzie podejmować słuszne decyzje biznesowe – ocenia ekspertka.

Ponad 40 proc. firm ocenia, że prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny skutecznie pomaga w zdobyciu zaufania i lojalności pracowników – tak wynika z badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)”.

– Prowadząc jasną, transparentną komunikację swoich aktywności w obszarze zrównoważonego rozwoju, firma buduje zaufanie do siebie. Przyciąga pracowników, dla których coraz większe znaczenie ma to, jak firma traktuje środowisko, jak buduje zaufanie wśród klientów poszukujących produktów, które pozwalają im pokazać, że ich styl życia też przekłada się w pozytywny sposób na środowisko. Skuteczna komunikacja tych działań pozwala firmie realizować cele biznesowe – przekonuje Magdalena Brzezińska

O rosnącym znaczeniu komunikacji zrównoważonego rozwoju i CSR może świadczyć fakt, że w tegorocznej, 16. edycji konkursu Złote Spinacze, który ma wyłonić najlepsze komunikacje public relations w Polsce, pojawiła się także kategoria Sustainability & CSR Communications. Jest ona przeznaczona dla firm i organizacji, które w sposób przejrzysty i spójny realizują działania na rzecz ograniczania negatywnego wpływu na środowisko i społeczności lokalne, a z drugiej strony przyczyniają się do budowania społecznego dobra.

Będziemy szukać takich projektów, w których public relations pełni istotną rolę, bo to przede wszystkim ta funkcja otwiera firmy na świat zewnętrzny, pokazuje im wyzwania i pomaga prowadzić te działania w taki sposób, żeby były wiarygodne i żeby przyciągały do firmy konsumentów, pracowników, klientów. Będziemy też patrzeć, jak działania komunikacyjne, które wspierają strategie zrównoważonego rozwoju, przekładają się na efekty biznesowe – podsumowuje Brzezińska.

W tej kategorii komisja konkursowa wybierze najlepsze projekty promujące ideę dialogu społecznego. Zgłoszenia przyjmowane są do 6 września 2018 roku. Regulamin konkursu i szczegóły dostępne są na stronie www.zlotespinacze.pl.