Lewiatan Holding : Deflacja obniżyła obroty w handlu o 2-4 proc. Spadek cen skończy się w III kwartale

0

CEO Magazyn Polska

Lewiatan Holding prognozuje, że w najbliższych miesiącach deflacja nie będzie już dla niego szczególnie dotkliwa i skończy się w trzecim kwartale br. Wcześniej z tego powodu przychody zarządzanych przez holding placówek były niższe o 2 do 4 proc. Grupa zamierza zwiększać powierzchnię handlową i wymieniać mniejsze sklepy w portfolio na większe. Zapowiada także szerszą kampanię informacyjną kierowaną do franczyzobiorców, kontrahentów oraz klientów.

Przede wszystkim będziemy nadal zwiększać średnią powierzchnię sal sprzedażowych średnio od 5 do 10 mkw. – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding. – Wynika to głównie na tego, że przyjmujemy coraz większe formaty. Natomiast sklepy, które ubywają, są to najczęściej małe placówki, które nie są w stanie lub nie za bardzo potrafią odnaleźć się w naszej sieci.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan powstała w 1994 roku jako organizacja zrzeszająca kupców prowadzących działalność handlową. Aktualnie zrzesza ponad 2860 placówek realizujących swoje cele poprzez centralę Lewiatan Holding SA oraz spółki regionalne, które budują i koordynują sieć sklepów w poszczególnych regionach. Od początku 2015 roku do sieci dołączyło 70 nowych sklepów. Sieć chwali się, że już niemal 300 placówek ma powierzchnię przekraczającą 300 mkw., a jedynie 70 to małe sklepy.

– Nasz biznes to autorski projekt polegający na tym, że bezpośrednio nie inwestujemy w sklepy, natomiast wypłacamy bardzo wysokie wypłaty retrospektywne za to, że franczyzobiorcy świadczą nam usługę – informuje Wojciech Kruszewski. – Razem z nimi świadczymy usługę dla producenta i pieniądze z tego w absolutnej większości inwestowane są w sklepy. Z tych środków franczyzobiorcy finansują rozwój i doskonalenie własnych placówek. Minimalny procent zostaje w holdingu.

Lewiatan oferuje swoim członkom – oprócz wspólnych, tańszych zakupów – ogólnopolską reklamę oraz produkty pod markami własnymi sieci. W 2014 roku sieć miała ponad 8,5 mld zł obrotów. To jedna czwarta obrotów Biedronki.

Czytaj również:  Brak pracowników i szybki wzrost wynagrodzeń może pogorszyć kondycję 66 proc. firm z sektora MŚP

Ważnym celem jest dla nas edukacja e-learningowa kierowana zarówno do franczyzobiorców, jak i wszystkich załóg – zapowiada Kruszewski. – Poza tym stawiamy na coraz szerszy zasięg wiadomości o akcjach promocyjnych na różnych nośnikach, żeby dostęp do informacji o naszej sieci i oferowanych produktach był jak największy. Osiągamy dobry efekt synergii z producentami i oni już są przekonani, że warto z nami takie promocje prowadzić.

Według Głównego Urzędu Statystycznego w marcu br. ceny spadły o 1,5 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, choć w stosunku do lutego ceny wzrosły o 0,2 proc. Według GUS największy wpływ na spadek cen rok do roku miały obniżki opłat związanych z transportem (o 9,9 proc., w tym paliwa do prywatnych środków transportu staniały o 14,8 proc.), ceny żywności i napojów bezalkoholowych (spadek o 2,5 proc.) oraz spadek wartości odzieży i obuwia (o 5,3 proc.). Deflacja jednak, jak przekonuje prezes Lewiatan Holding, nie będzie już szczególnie dotkliwa dla sieci handlowych.

Myślę, że w najbliższych miesiącach deflacja nie będzie już tak mocno wpływała na nasz biznes – prognozuje Wojciech Kruszewski. – Tym bardziej że zakończy się, jak sądzę, najpóźniej w trzecim kwartale br. Na pewno nasze obroty, gdyby nie deflacja, byłyby o 2 do 4 proc. wyższe.