Lokalni najemcy – alternatywa dla pustostanów w centrach handlowych

Obecnie wiele centrów handlowych boryka się z problemem pustostanów, a nowo otwierane obiekty na ogół są wynajęte w ponad 90 proc. Niski wskaźnik siły nabywczej w niektórych regionach i miastach oraz kanibalizacja wielu sklepów sieciowych powodują, że nawet duzi najemcy ostrożnie patrzą na lokalizowanie swoich kolejnych punktów sprzedaży w obiektach handlowych. Dlatego alternatywą dla właścicieli i zarządców galerii mogą być lokalni przedsiębiorcy, którzy doskonale znają potencjał danego rynku i prowadzą handel od kilkunastu lat.

Praktycznie w każdym nowo powstającym centrum handlowym, jak również w istniejących obiektach, znajduje się identyczny  tenant-mix.  Na pewno muszą znaleźć się najemcy strategiczni (tzw. anchor tenants), którzy przyciągną konsumentów, a także skłonią innych najemców do wynajęcia powierzchni w obiekcie. Najczęściej są to wiodące marki z sektora mody i akcesoriów. Jednak coraz częściej w realizowanych obiektach planowana jest przestrzeń dla lokalnych producentów/przedsiębiorców. W niektórych galeriach powierzchnia przeznaczona na wynajem lokalnych sieci wynosi nawet 10 proc. całkowitej podaży – mówi Maciej Mędrek, zastępca dyrektora z Zespole Wynajmu Powierzchni Handlowych, DTZ.

Lokalni najemcy wchodzą do galerii handlowych z kilku powodów. Po pierwsze, w centrach handlowych o słabszej pozycji rynkowej – zarówno w małych, jak i dużych miastach – widoczna jest presja na obniżkę czynszów. Taka sytuacja pozwala wynająć powierzchnie nie tylko dużym sieciom handlowym, ale również mniejszym regionalnym markom. Po drugie, lokalni przedsiębiorcy inwestujący w rozwój sieci sklepów zdają sobie sprawę, że bardziej opłacalne i pewne staje się ulokowanie punktu sprzedaży w centrum handlowym niż przy popularnej ulicy. Nawet pomimo znacznie wyższych kosztów wynajmu jest to zazwyczaj mniej ryzykowna inwestycja, bo może wygenerować wyższe przychody ze sprzedaży. Ponadto lokalni przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na stworzenie własnej marki lub punktu usługowego na potrzeby danej galerii.

Trend tworzenia nowych marek odzieżowych, obuwniczych, jubilerskich, czy gastronomicznych na lokalnych rynkach jest widoczny od kilku lat. Wielu przedsiębiorców rozpoczyna biznes właśnie od otwarcia sklepów w centrach handlowych zlokalizowanych w rodzimych miastach. Już na samym początku działalności producenci przykładają dużą uwagę do jakości oferowanych produktów, która dorównuje sieciowym markom, a w niektórych przypadkach przewyższają je, oferując jakość za stosunkowo wyższą cenę. Dysponują również profesjonalnie przygotowanymi stronami internetowymi oraz aranżacją sklepu przywołującą na myśl znane marki dostępne w rozpoznawalnych i uczęszczanych centrach handlowych. Te czynniki powodują, że szybko zdobywają popularność wśród konsumentów, a odpowiednie działania biznesowe pozwalają na szybką ekspansję poprzez lokowanie sklepów w kolejnych centrach handlowych w mieście czy innych województwach – podkreśla Maciej Mędrek.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Spadek cen mieszkań w IV kwartale 2024 – czy to początek nowego trendu?

Najnowszy raport Barometr Metrohouse i Credipass przygotowywany przy współudziale...

Mieszkaniówka w styczniu: powrót podaży, ale wciąż mało transakcji

Styczeń w sektorze mieszkaniowym był okresem powrotu do większej...

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznacza 100 mln zł na rozwój Społecznych Agencji Najmu

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podpisało umowy o dofinansowanie...

Ceny mieszkań na rynku pierwotnym w końcu jawne? Nadchodzą zmiany dla deweloperów

Nadchodzą zmiany na rynku nieruchomości: deweloperzy mogą wkrótce zostać...

Krakowski rynek biurowy wciąż silny – popyt rośnie, nowa podaż najniższa od dwóch dekad

Pasywna postawa deweloperów w 2024 roku nie osłabiła dominującej...
Wiadomości

Mieszkaniówka w styczniu: powrót podaży, ale wciąż mało transakcji

Styczeń w sektorze mieszkaniowym był okresem powrotu do większej...

Krakowski rynek biurowy wciąż silny – popyt rośnie, nowa podaż najniższa od dwóch dekad

Pasywna postawa deweloperów w 2024 roku nie osłabiła dominującej...

Dlaczego warto zwrócić uwagę na łóżka klasyczne? Poznaj komfort i styl na lata!

Wybór odpowiedniego łóżka to jedna z najważniejszych decyzji przy...

Ceny mieszkań na rynku pierwotnym w końcu jawne? Nadchodzą zmiany dla deweloperów

Nadchodzą zmiany na rynku nieruchomości: deweloperzy mogą wkrótce zostać...

Obniżki sięgają nawet 30%. Na rynku wtórnym zaczyna się robić nerwowo

„Nawet 50-60 tysięcy złotych obniżki” – na rynku wtórnym...

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznacza 100 mln zł na rozwój Społecznych Agencji Najmu

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podpisało umowy o dofinansowanie...

Spadek cen mieszkań w IV kwartale 2024 – czy to początek nowego trendu?

Najnowszy raport Barometr Metrohouse i Credipass przygotowywany przy współudziale...

Warszawski rynek biurowy w 2024 r.: spadek pustostanów i dominacja renegocjacji

Rok 2024 przyniósł stabilizację na warszawskim rynku biurowym, z...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie