REKLAMA
BEZPIECZEŃSTWO Łukasz Formas: Atak DDoS – koszmar prezesa

Łukasz Formas: Atak DDoS – koszmar prezesa

Zdaniem eksperta atak DDoS to obecnie jedno z głównych koszmarów współczesnego biznesu. Straty firmy liczą nawet w setkach lub milionach złotych. Narażone są głównie banki, instytucje publiczne, firmy usługowe, e-commerce i serwisy aukcyjne.

Łukasz Formas, Główny Inżynier Sprzedaży w Integrated Solutions (IS)

– Firmy boją się ataków DDoS, czyli rozproszonej odmowy dostępu. Mało które zdarzenie potrafi tak bardzo sparaliżować biznes – twierdzi Łukasz Formas, Główny Inżynier Sprzedaży w Integrated Solutions (IS).

Łukasz Formas, Główny Inżynier Sprzedaży w Integrated Solutions (IS)
Łukasz Formas, Główny Inżynier Sprzedaży w Integrated Solutions (IS)

Zdaniem Łukasza Formasa z IS, integratora należącego do Orange Polska, obok spamu i malware DDoS to jedno z zagrożeń, które w ostatnim czasie czyni największe spustoszenie na rynku. W przeciwieństwie do pozostałych skupia się na wyłączeniu dostępu do usługi, szczególnie biznesowej, co bezpośrednio przekłada się na straty.

To są ataki, których żniwa firmy liczą w kilku milionowych stratach. Niestety z naszych doświadczeń wynika, że stają się coraz bardziej wyrafinowane. Mogą być też wykorzystywane  jako odwrócenie uwagi w przypadku chęci włamania się hakerów do serwerów danego przedsiębiorstwa – twierdzi Łukasz Formas.

Tylko w 2014 roku CERT Orange Polska zidentyfikował 106 768 alertów DDoS dotyczących sieci Orange, czyli ostrzeżeń charakterystycznych dla tego rodzaju ataków. To ponad 24 alerty odbierane każdego dnia.

Najbardziej na ataki narażone są banki, instytucje publiczne, firmy usługowe, e-commerce i serwisy aukcyjne. Im bardziej biznes uzależniony od internetu, tym większe ryzyko ataku.

Od strony użytkownika DDoS jest jednym z mniej szkodliwych zagrożeń, zupełnie inaczej ranking ten wygląda w przypadku firm. Z punktu klienta końcowego informacja np. o niemożliwości zrealizowania przelewu skutkuje irytacją i stratą czasu. Dla banku to dotkliwa porażka wizerunkowa i finansowa – dodaje główny inżynier z Integrated Solutions.

Analizy prowadzone przez integratora wskazują jednak, że zmienia się nastawienie polskich przedsiębiorców do cyberzagrożeń – z interwencji na prewencję.

Łącząc dane Orange CERT z bezpośrednią opinią klientów jesteśmy w  stanie określić trendy na rynku i skategoryzować zagrożenia. Pocieszające jest to, że świadomość biznesu na temat skutków cyberataków wzrasta, a firmy coraz częściej patrzą na obszar bezpieczeństwa teleinformatycznego przez pryzmat nie tylko działań, które należy podjąć w razie ataku, ale przede wszystkim tych, które pozwolą ich po prostu uniknąć – podsumowuje Łukasz Formas z IS.

Exit mobile version