REKLAMA
E-COMMERCE Marija Milasevic komentuje wyniki finansowe Allegro za I kwartał 2021 r.

Marija Milasevic komentuje wyniki finansowe Allegro za I kwartał 2021 r.

allegro

E-commerce jest kategorią, która najbardziej zyskała na pandemii COVID-19. Konsumenci zmuszeni do przebywania w domu zaczęli dokonywać większości zakupów online. Podczas ścisłego lockdownu zakupy internetowe poza sklepami spożywczymi były jedyną możliwością nabycia produktów. Wzrost zakupów przez e-commerce jest uznawany za zmianę o charakterze długotrwałym.

Według badania Euromonitor International Voice of the Industry, 73% firm stwierdziło, że przejście na częstsze zakupy w sieci będzie miało trwały wpływ na gospodarkę. W wyniku pandemii pojawiły się nowe grupy konsumenckie. Niektórzy konsumenci po raz pierwszy wypróbowali usługę zakupów online i przekonali się, że jest ona wygodna. Poza tym usprawniono wiele procesów związanych z zakupami w e-commerce, począwszy od wprowadzenia różnych metod płatności online, a skończywszy na różnych opcjach dostawy bezdotykowej.

W 2020 roku sektor e-commerce w Polsce wzrósł o 42%, osiągając poziom 420 EUR w ujęciu wydatków per capita. Jest to trzeci wynik w Europie Wschodniej, jedynie Czechy i Estonia wydają na osobę więcej online. Prognozuje się również, że e-commerce będzie jednym z najbardziej obiecujących kanałów w ciągu najbliższych 5 lat, wykazując średnią roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 10% w ujęciu stałym w Polsce.

Allegro zawsze wyznaczało trendy i było niekwestionowanym liderem polskiego sektora e-commerce. W 2020 roku spółka posiadała 33% udziałów w ujęciu wartościowym w tym kanale, co było nawet silniejszą pozycją niż rok wcześniej. Najsilniejszy konkurent AliExpress jest daleko w tyle. Allegro jest najbardziej zaufaną internetową platformą sprzedaży ze względu na duży asortyment, różnorodność marek, wygodną dostawę i politykę zwrotów. Jak wynika z badania Euromonitor International Voice of the Industry, dla polskich konsumentów jednymi z najważniejszych czynników decydujących o zakupach w e-commerce są darmowa wysyłka (72% respondentów) oraz darmowy zwrot (57% respondentów). W odpowiedzi na ten trend Allegro zaoferowało bardzo popularną usługę Allegro SMART!, która w ramach zryczałtowanej opłaty rocznej lub miesięcznej zwalnia użytkownika z dodatkowych opłat za dostawę do paczkomatu lub kuriera od minimalnej kwoty zamówienia. W odpowiedzi na wybuch pandemii COVID-19, Allegro wprowadziło ofertę zapewniającą wszystkim kupującym na swoim rynku darmowe dostawy i zwroty z wykorzystaniem programu Allegro SMART! przez trzy miesiące od połowy marca do połowy czerwca 2020 roku. Usługa Allegro SMART! została odebrana przez klientów jako korzystna i z pewnością przyczyniła się do wysokiego wzrostu sprzedaży.

Allegro nie tylko korzysta z obecnego rozwoju rynku internetowego, ale jest też jednym z jego motorów. W 2020 roku spółka weszła na giełdę z ogromnym sukcesem, pozyskując w największym w historii warszawskim debiucie około 9,2 mld zł (2,3 mld USD). Świadczy to o ogromnym potencjale do dalszego rozwoju.

Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International