Motoryzacja skręca w outsourcing

0

Przedstawiciele Automotive w Polsce spodziewają się wzrostu produkcji, zamierzają zwiększać zatrudnienie i na większą skalę korzystać z outsourcingu. Z „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive” przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe, wynika, że ponad połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta ze wsparcia firmy outsourcingowej na stałe, a co czwarta firma zamierza zwiększyć zakres usług powierzonych partnerowi zewnętrznemu. Wszystko dzięki temu, że outsourcing to redukcja kosztów (34%) i czasu (16%).

Mamy nadzieję, że rok 2014 okaże się przełomowym w branży motoryzacyjnej i na dobre pożegnamy się z kryzysem, z którego firmy produkujące samochody i części do nich bardzo szybko wyciągnęły wnioski. Jednym z nich jest przekonanie, że warto stawiać na specjalizację. Każda firma powinna skupić się na tym, na czym się dobrze zna, a te dziedziny funkcjonowania, które wykraczają poza jej podstawową działalność, powinna zlecać wyspecjalizowanemu partnerowi zewnętrznemu – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Obszary i najważniejsze zalety outsorcingu

Prawie połowa firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce zleca na zewnątrz usługę kontroli jakości (48%). Co trzecia (36%) decyduje się na outsourcing produkcji lub montażu samochodów i części samochodowych. Od kilkunastu już lat jakość, obok kosztów, jest języczkiem u wagi jeśli chodzi o wybór Polski jako partnera inwestycyjnego. Stąd producenci motoryzacyjni poszukują dla celów outsourcingu firm z odpowiednimi kwalifikacjami i narzędziami, wyspecjalizowanych w tym obszarze – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.

Z punktu widzenia konkurencyjności biznesu jednym z najważniejszych elementów jest zawsze cena usługi – im niższa tym lepsza. Właśnie ze względu na redukcję kosztów 34% przedstawicieli Automotive w Polsce korzysta z outsourcingu. Powodem, który znalazł się na drugim miejscu, jest oszczędność czasu (16%). Na najniższym stopniu podmium znalazły się specjalizacja i doświadczenie firmy w określonej dziedzinie (14%).

Czytaj również:  Exact Systems: prawie połowa Polaków chce w przyszłości jeździć samochodami elektrycznymi lub hybrydowymi

Outsourcing na stałe zagościł w motoryzacji

Rozbudowany wachlarz korzyści, jakie niesie ze sobą outsourcing usług, sprawia, że obecnie ponad połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta ze wsparcia firmy outsourcingowej na stałe (57%). Na współpracę z zewnętrznym partnerem w sytuacji doraźnej, np. w przypadku kontroli jakości określonej partii części samochodowych, stawia co trzecia zapytana firma (33%), natomiast 10% respondentów outsourcuje wybrane usługi cyklicznie, w określonych porach roku. Na przykład jesienią, kiedy w fabrykach produkuje się najwięcej części i samochodów – mówi Jacek Opala.