Najlepsze cyfrowe transformacje w Polsce – Digital Excellence Awards

Dostawa w kilka godzin, zwinne organizacje publiczne i elastyczne struktury – tak wygląda cyfrowa transformacja w Polsce

awards
  • Eobuwie.pl i LPP dzięki innowacyjnej logistyce i ścisłemu sprzężeniu online i offline, podnoszą oczekiwania klientów co do szybkości obsługi i dostępności produktów.
  • ARiMR jest jedną z pierwszych organizacji rządowych, która rozwija własne centrum wytwarzania oprogramowania i samodzielnie rozwija platformę cyfrową in-house.
  • Zwinne procesy, interdyscyplinarność i spłaszczanie struktur stają się standardem w największych spółkach. Korporacje już prawie powszechnie przyjęły metody zarządzania rodem ze startupów, a niektóre są w stanie produkować innowacje równie szybko.

W sklepie stacjonarnym eobuwie.pl nie ma ani jednej półki z butami, rozmiar dobiera algorytm na podstawie skanu stopy, a buty można zamówić do przymierzenia w drodze do sklepu. Dostawa na terenie wybranych aglomeracji to kwestia kilku godzin. Największy polski sprzedawca obuwia online planuje dotrzeć do ponad 80% polskich konsumentów, którzy nie chcą kupować butów przez Internet. Postanowili wyeliminować część doświadczenia zakupowego, która zawsze wydawała się nieuniknionym ukrytym kosztem nowej pary butów.

Eobuwie.pl to jedna z sześciu organizacji, która otrzymała nagrodę Digital Excellence Of The Year 2018, przyznawaną przez stowarzyszenie członków zarządów największych firm w Polsce. Razem z pozostałymi pięcioma sygnalizują zmiany jakie dzieją się w polskim biznesie i w organizacjach publicznych w ostatnich latach. Pokazują jakie nowe oczekiwania kształtują w klientach liderzy cyfrowego biznesu oraz jak instytucje publiczne zaczynają adoptować nowoczesne metody biznesowe.

Najbardziej innowacyjnymi i najlepiej rozumiejącymi współczesnego odbiorcę i nowoczesne procesy organizacyjne okazały się w tym roku nie tylko duże firmy handlowe – jak Eobuwie, Żabka, Rossmann i LPP – ale też Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Koniec z online i offline – idealny proces zakupowy

Drugą dużą handlową spółką, która rozprawia się ze zgrzytami w procesie zakupowym uważanymi od lat za nieuniknione, jest LPP. Właściciel takich marek jak Reserved, House czy Mohito wdrożył w ponad 1700 sklepach stacjonarnych aplikację mobilną, z którą pracownicy mogą w kilka sekund znaleźć i zamówić dowolny produkt na życzenie klienta. W połączeniu z mobilną drukarką, aplikacja minimalizuje czas, jaki do tej pory pracownicy spędzali na przyjmowaniu dostaw i przecenianiu towaru.

Aplikacja LPP Store Vision jest pierwszym krokiem ku cyfryzacji odzieży, a następnym zapowiedzianym przez LPP ma być wdrożenie RFID. Spółka chce przenieść na sklepy stacjonarne korzyści z działań ecommerce, na które pozwala analityka w czasie rzeczywistym: optymalizacja ekspozycji czy dystrybucja produktów między salonami według ich lokalnej popularności.

Radykalną zmianę wprowadził też Rossmann, kiedy po niemal 20 latach wycofał plastikowe karty lojalnościowe i wprowadził Rossmann PL – obecnie najpopularniejszą mobilną aplikację lojalnościową w Polsce, z 6 milionami aktywnych użytkowników, w różnych grupach demograficznych. Konsekwentnie promując szybką realizację zamówienia w trybie “click & collect” Rossmann wdraża swoją własną wizję omni-channel.

Sprzedaż oparta na analityce

Żabka pracuje nad technologiami „sklepu jutra”, w których zdjęcie towaru z półki będzie natychmiast odnotowane w systemie, a oferta promocyjna każdego sklepu będzie się zmieniała według algorytmu opartego na machine learning. W dalszej perspektywie Żabka planuje wprowadzić bezobsługowe kasy, które zamiast skanować kod kreskowy, rozpoznają towar za pomocą kamery.

Proces zarządzania sklepem ma być maksymalnie uproszczony dzięki aplikacji dla franczyzobiorców Żabki, co może przyspieszyć ekspansję sieci, która już jest największą siecią sklepów typu convenience w Polsce.

Żabka, która od początku działalności była polskim liderem wdrożeń nowoczesnych systemów ERP, od ok. roku przechodzi wewnętrzną transformację w data-driven company. Nowe zespoły zaawansowanej analityki danych i cyfrowej transformacji pomagają wprowadzać innowacyjne procesy, produkty i usługi w każdym pionie firmy.

Innowacje w sektorze publicznym

Zaskoczeniem była jednak transformacja Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – która podczas gali 17 października w Ufficio Primo otrzymała statuetkę Digital Excellence Leader w kategorii Zdolności Transformacyjnych. Swoją główną platformę zarządzającą przyznawaniem dofinansowań dla rolników Agencja rozwija również w metodykach zwinnych. Dział IT ARiMR porzucił typowy dla sektora publicznego model outsourcingu oprogramowania i zatrudnia ok. 70 programistów in-house.

Również w sektorze publicznym Akademia Górniczo-Hutnicza otrzymała wyróżnienie w kategorii zdolności cyfrowych, za stworzenie i rozwijanie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej – projektu, który umożliwia uczniom małopolskich szkół ponadgimnazjalnych naukę u wykładowców czołowych krakowskich uczelni, jak Uniwersytet Jagielloński, AGH czy Politechnika Krakowska. Platforma jest oparta na technologiach od kilku różnych dostawców i korzysta z niej ok. 20 tysięcy uczniów, ale poziom jej automatyzacji i optymalizacji jest na tyle wysoki, że do jej utrzymania wystarczy trzech pracowników na część etatu.

Zwinność i interdyscyplinarność nie są już “nice to have”

“Bez zwinnych procesów nie da się dziś wprowadzać innowacji” – twierdzi Tomasz Dymowski, Dyrektor Bankowości Detalicznej Raiffeisen Polbank. “Osoby odpowiedzialne za rozwój biznesu muszą być czynnie zaangażowane w rozwój projektów IT, brać udział w Scrumach.“

“Jeśli chcemy nadążać z technologią za zmieniającym się rynkiem, nie można dalej pracować w modelu, w którym dział IT jest tylko wykonawcą projektów opracowanych przez stronę biznesową,” dodaje Andrzej Miron, CIO Raiffeisen Polbank. “Między nimi musi zachodzić ścisła współpraca.”

“Niemal wszyscy finaliści tegorocznego konkursu działają w modelu agile. Nie jest to już zaskoczeniem ani w banku, ani w dużej organizacji z wieloletnią tradycją – jak Żabka albo Rossmann” – mówi Bartosz Górczyński, przewodniczący jury Digital Excellence Awards, prezes CIONET Polska. Krzysztof Frydrychowicz, juror i prezes Digital Excellence Group, dodaje: “Agile to nie jest już nowość, do której trzeba przekonywać korporacje. Duże przedsiębiorstwa w Polsce nie siedzą, patrząc zazdrośnie na zwinność startupów, tylko dotrzymują im kroku pod względem procesów i innowacji. Niektóre nawet wdrażają startupy wewnętrznie.”

Zapytany o to, jak zwiększyć szanse na innowacje w biznesie, Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, mówi: “Rewolucji cyfrowej nie robi zarząd, tylko zespół, ludzie, którzy mają bezpośredni kontakt z codziennymi wyzwaniami i procesami biznesu. Dajcie dojść do głosu ludziom w firmie, którzy rozumieją szybko zmieniającą się rzeczywistość.”