Negocjator telefoniczny – zawód nie taki straszny jak go malują

ceo (3)

Pracownik działu windykacji telefonicznej to zawód, który daje możliwość rozwoju i awansu. Osoby na tego typu stanowiska są regularnie poszukiwane przez działy HR firm zarządzających wierzytelnościami. Jednak w Polsce temu zawodowi towarzyszy wiele stereotypowych skojarzeń, co jest wynikiem m.in. braku wiedzy na jego temat. Tymczasem, jak się okazuje, praca negocjatora niesie ze sobą wiele możliwości.

Praca dla ambitnych

Jak wynika z doświadczeń Grupy Casus Finanse coraz częściej na stanowisko negocjatora windykacyjnego aplikują młode osoby po studiach, w wieku ok. 25 lat. To szansa zarówno dla osób, które jeszcze szukają swojego zawodowego powołania, jak i tych, którzy mają jasno zaplanowaną ścieżkę kariery. W obu przypadkach firmy zarządzające wierzytelnościami dają im możliwość rozwoju. Praca negocjatora telefonicznego to pierwszy krok do ich zawodowego awansu.

Niezbędne cechy

Osoby aplikujące na stanowisko negocjatora telefonicznego powinny posiadać określone cechy: muszą wykazywać się wysoką kulturą osobistą, umieć słuchać, być empatyczne i nastawione na znalezienie satysfakcjonującego rozwiązania. Praca na tym stanowisku pozwala dodatkowo rozwinąć umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne. Przy czym warto zaznaczyć, że znacznie różni się ona od stanowiska typowo handlowego. W jej przypadku zarówno negocjator, jak i jego rozmówca nastawieni są na dialog, zmierzający do porozumienia. Dzięki temu rozmowa nie jest tak jednostronna, jak w przypadku wspomnianego już sprzedawcy, którego sukces zależy w dużej mierze od upodobań, wolnego czasu i zainteresowania ze strony potencjalnego klienta.

Całe spektrum możliwości

Warto zaznaczyć, że praca w firmie zarządzającej wierzytelnościami daje dużo większe możliwości niż praca w dziale windykacji konkretnej firmy. Grupa (taka jak np. Casus Finanse) składa się bowiem z kilku różnych spółek (m.in. kancelarii prawnej, firmy detektywistycznej) i osoby zatrudnione pierwotnie na stanowisku negocjatora telefonicznego, po rozpoznaniu ich cech i kompetencji, mogą awansować w całej strukturze. Najlepszym tego przykładem są pracownicy, którzy zaczynali swoją karierę na stanowisku negocjatora, a obecnie zasilają zespoły takich działów jak: HR, IT, Departament Obsługi Klienta czy Administracja.

„Szukamy negocjatorów, którzy myślą o swoim rozwoju zawodowym. Chcąc zmienić stereotypowe myślenie na temat tego stanowiska, poszukujemy osób z odpowiednimi umiejętnościami, które dzięki swojemu zaangażowaniu będą rzetelnie wykonywać powierzone obowiązki, a w przyszłości awansować w naszej rozbudowanej strukturze” – mówi Sławomir Szarek, Prezes Zarządu Grupy Casus Finanse.

Różnorodność i stabilizacja

Pracy negocjatora telefonicznego z pewnością nie można nazwać nudną. Wymaga bowiem bardzo dużego zaangażowania i indywidualnego podejścia do każdego rozmówcy. Poza tym negocjatorzy mogą liczyć na stabilne zatrudnienie. W przypadku Grupy Casus Finanse z pracownikami na tych stanowiskach zawierana jest umowa o pracę, dodatkowo otrzymują oni pakiet medyczny. Warto zaznaczyć też, że nowe osoby w zespole witane są osobiście przez Zarząd. Natomiast już w pierwszym dniu pełnopłatnej pracy nowo zatrudniona osoba bierze udział w 8-dniowym szkoleniu. Przez pierwsze 2 dni poznaje firmę, jej działy, managerów. Pozostałe dni to szkolenie stanowiskowe, które m.in. pozwala zapoznać się  z konkretnymi obowiązkami. Ten kurs to sposób na sprawdzenie czy praca negocjatora „jest dla mnie”. Dzięki temu zatrudniający może liczyć na długofalową współpracę i zaangażowanie ze strony nowo zatrudnionego pracownika, który świadomie podjął decyzję, ponieważ dostał możliwość wcześniejszego zapoznania się ze swoimi obowiązkami i charakterem branży.