Nowe badania Capgemini ujawniają przełomowy wpływ płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych na sprzedaż samochodów i modele ich posiadania.

34% konsumentów uznaje usługi związane z transportem za alternatywę dla posiadania samochodu, a 56% za dodatkowy sposób na podróżowanie (obok posiadania pojazdu).

droga transport samochód

Zgodnie z nowym badaniem przeprowadzonym przez Capgemini, światowego lidera w dziedzinie konsultingu, technologii i outsourcingu, w którym udział wzięło ponad 8 tys. klientów z ośmiu kluczowych rynków[1], ponad jedna trzecia osób kupujących samochód (34%) uważa płatne wspólne podróżowanie i  usługi przejazdów na zamówienie za dobrą alternatywę dla posiadania pojazdu. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie w szybkim tempie[2], dane zebrane przez Capgemini pokazują zmianę strategii wiodących producentów samochodowych, którzy zaczęli już inwestować w usługi związane ze wspólnymi przejazdami samochodowymi poprzez opracowanie i nabywanie rozwiązań w tym zakresie lub rozpoczynanie współpracy partnerskiej, by dopasować się do zmieniających się postaw konsumenckich. 17 raport „Cars Online” opracowany przez Capgemini, „Beyond the car”, zawiera ponadto dobre wiadomości dotyczące tradycyjnych modeli sprzedaży samochodów osobowych wobec intensywnego rozwoju branży usług płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych. Ponad połowa respondentów (56%) uważa, że usługi, takie jak Uber, Didi czy BlaBlaCar uzupełniają model oparty na posiadaniu samochodu na własność.

Co więcej, odsetek ten jest jeszcze wyższy w grupie młodych nabywców samochodów w wieku od 18 do 34 lat (64%) oraz klientów obecnych na rynkach wschodzących — chińskim (77%) i indyjskim (63%). Znaczenie inwestycji największych producentów samochodów w programy związane z tego typu usługami transportowymi podkreśla fakt, że dwie trzecie klientów (66%) uważa, że marki samochodowe są istotnym czynnikiem wpływającym na ich decyzję dotyczącą wyboru programu płatnych przejazdów wspólnych lub indywidualnych. Tego oferta tego typu może stać się ważną częścią nowego cyklu sprzedaży samochodów.

Kai Grambow, Global Head of Automotive w Capgemini komentuje: „Na rynku sprzedaży samochodów mamy obecnie do czynienia ze złotym wiekiem, ale wiadomo już, że ta sytuacja nie będzie trwać bez końca w obecnej formie. Producenci samochodowi zdają sobie sprawę, że muszą zareagować na zmianę zwyczajów konsumenckich, jeśli chcą zachować obecne tempo wzrostu. Przejmowanie pozycji lidera branży płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych stanie się nie tylko nowym źródłem przychodów dla producentów aut, ale także pozwoli im wzbudzić świadomość opinii publicznej oraz wypracować nowy rodzaj relacji z klientami”.

Raport pokazał ponadto wpływ szybkiego wzrostu kompetencji technologicznych klientów i świadomości zwyczajów konsumenckich na zwyczaje zakupowe:

  • Rozwiązania wspierające automatyczne prowadzenie pojazdu mają dla klientów duże znaczenie. Funkcje służące automatyzacji procesu prowadzenia pojazdu stają się standardem w przypadku wielu popularnych modeli samochodów osobowych, prowadzone są nowe testy samochodów autonomicznych, a 81% badanych utrzymuje, że jest w stanie dopłacić za tę funkcjonalność.
  • Cyberbezpieczeństwo staje się kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy kupnie samochodu. W 2015 roku jedna trzecia badanych zwracała uwagę na kwestie dotyczące cyberbezpieczeństwa. Po kolejnych szeroko komentowanych skutecznych próbach włamania na platformy motoryzacyjne, klienci chcą od producentów zapewnienia, że obecne rozwiązania są bezpieczne, a ponad dwie trzecie badanych (68%) twierdzi, że odporność na cyberataki może wpłynąć na ich decyzję o kupnie samochodu.
  • Wzrasta zainteresowanie klientów samochodami produkowanymi przez marki technologiczne, choć wciąż są one w fazie koncepcyjnej. Doniesienia o tym, że takie marki, jak Google czy Apple zamierzają wypuścić na rynek samochody pojawiające się od kilkunastu miesięcy, powodują wzrost zainteresowania konsumentów tym tematem — w 2015 roku 49% klientów deklarowało gotowość na zakup samochodu wyprodukowanego przez taką firmę technologiczną, jak Apple czy Google. W najnowszym badaniu odsetek ten wynosi 57%.
  • Zaufanie konsumentów do samochodów autonomicznych jest podzielone pomiędzy marki o ustabilizowanej pozycji oraz nowych graczy na rynku. Firmy technologiczne odpowiadały za przeprowadzenie wielu publicznych testów samochodów autonomicznych. W tej sytuacji na znaczeniu zyskuje informacja, że ponad połowa konsumentów (51%) obdarzyłaby większym zaufaniem pojazd autonomiczny wyprodukowany przez producenta samochodowego niż przez firmę technologiczną.
  • Maleją obawy o ochronę danych osobowych w związku z coraz częstszym wykorzystywaniem przez klientów funkcji łączenia samochodu z siecią. Obycie z urządzeniami działającymi w sieci, zamiana udostępniania danych na wyższy stopień personalizacji oraz poprawa jakości usług zmieniają nastawienie konsumentów do samochodów, które można połączyć z internetem. Większość klientów byłaby skłonna udostępnić dane samochodu (89%) oraz kierowcy (79%), kiedy samochód jest podłączony. Dla porównania, w badaniu z 2015 roku 80% respondentów udzieliło odpowiedzi, że byłoby gotowe udostępnić swoje dane bez ograniczeń (lub z niewielkimi ograniczeniami). Podkreśla to rosnącą skłonność klientów do dzielenia się danymi.
  • Zainteresowanie cyfrowymi showroomami staje się wyzwaniem dla tradycyjnego systemu sprzedaży. Klienci poszukują alternatywnych metod uzyskiwania informacji za pośrednictwem dealerów i OEM (producentów oryginalnego wyposażenia), wśród których wymieniane są prezentacje modeli samochodów z użyciem technologii wirtualnej rzeczywistości (62%), czaty internetowe live (43%) oraz videoblogi prowadzone przez innych klientów (36%). Bez wątpienia ma na to wpływ rosnące zainteresowanie nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi i wirtualnymi showroomami, z których korzysta już kilku z głównych producentów samochodów.

Pełny raport dostępny jest w tym miejscu.

Metodologia badań Capgemini Cars Online

Cars Online 2017 jest corocznym badaniem prowadzonym przez Capgemini, które analizuje zachowania i oczekiwania konsumentów, uwzględniając cały proces nabywania samochodu przez klienta (włączając w to poszukiwanie informacji na temat ofert, samą transakcję, okres posiadania samochodu na własność oraz jego sprzedaż). Badania obejmują także poglądy klientów na innowacje: systemy umożliwiające podłączanie samochodów do internetu, systemy automatycznego prowadzenia pojazdów i alternatywne do podróży własnym samochodem sposoby przemieszczania się. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 8 tys. respondentów. Wszyscy badani aktywnie rozważają nabycie samochodu na własność lub w ramach leasingu w ciągu roku. Wśród państw, z których pochodzą respondenci, znajdują się Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Włochy, Indie, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. W celu przeprowadzenia badania Capgemini podjęło współpracę z FreshMinds, firmą zajmującą się consultingiem w zakresie innowacji. Analiza i interpretacja danych została przeprowadzona przez Capgemini. Badanie odbyło się w styczniu 2017r.

[1] Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone

[2] Sprzedaż wzrosła o 4,8% od 2015 roku do poziomu 88,1 mln samochodów sprzedanych na całym świecie w 2016r.
https://www.macquarieresearch.com/ideas/api/static/file/publications/7311246/CommoditiesComment160117xe263029.pdf