Nowoczesny najemca – jakie wymagania stawia branża BPO?

biuro

Usługi dla biznesu to motor napędowy rozwoju biur w Polsce. Zagraniczne centra BPO zajmują już 51% powierzchni wynajętych w Krakowie, 46% w Łodzi i 39% we Wrocławiu. Jakich biurowców potrzebują nowoczesne firmy i jak zmieniają standardy rynku nieruchomości?

W Polsce w sektorze nowoczesnych usług biznesowych pracuje już ponad 200 tys. osób, a według prognoz, do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 300 tys. To jeden z najszybciej rozwijających się segmentów naszej gospodarki. Konkurencja o pracowników jest w nim coraz większa, a specjaliści na wagę złota.

Pokolenie Y dyktuje standardy

Firmy muszą więc oferować atrakcyjne warunki zatrudnienia. A pracownicy branży BPO to nawet w 90% przedstawiciele pokolenia Y, stawiający niestandardowe wymagania i oczekujący już znacznie więcej, niż wysokich zarobków. Aby przyciągnąć do firmy specjalistów i zatrzymać ich na dłużej, biuro musi być miejscem, w którym chce się pracować – mówi Edyta Matusz-Bulińska, Office Manager agencji interaktywnej PromoHolding. – Stawiamy więc na przestrzenie wspierające kreatywność i komunikację, ale też umożliwiające relaks.  – dodaje. Coraz częściej w biurach instaluje się hamaki, sale gier czy siłownie. W Danii wprowadzono nawet obowiązek zapewnienia pracownikom stojąco-siedzących biurek. Mają one zwiększyć komfort pracy i co za tym idzie – także wydajność.

Przede wszystkim elastyczność

Pod względem wymagań technicznych branża zwraca uwagę m.in. na bezpieczeństwo budynku czy zielone certyfikaty, jak BREEAM lub LEED – mówi Anna Sopel, specjalista ds. wynajmu krakowskiego dewelopera MIX Biura. Nic dziwnego zapewniają one efektywniejszą eksploatację biura i oszczędności, podnoszą też produktywność i zadowolenie pracowników, m.in. dzięki właściwej wentylacji czy systemom oświetlenia – tłumaczy. Najważniejsza jest jednak elastyczność biura. Nawet 70% zagranicznych firm z branży BPO planuje zwiększyć zajmowaną powierzchnię oraz zatrudnienie w ciągu dwóch lat. Przestrzeń biurowa powinna to uwzględniać i umożliwiać. Układ typu open space, minimalna ilość elementów konstrukcyjnych, dowolność w aranżacji wnętrza czy duże przeszklenia okienne to obowiązkowe elementy.

W centrum? Niekoniecznie..

Lokalizacja biura ma zawsze duże znaczenie. Łatwe (i szybkie) dotarcie do pracy to priorytet dla pracowników pokolenia Y, a więc i pracodawców. Dlatego w cenie są biurowce świetnie skomunikowane z innymi częściami miasta, z dostępem do ścieżek rowerowych czy nawet stacji szybkiej kolei. – W wyborze biura kierowaliśmy się dobrym dostępem do komunikacji i bliskością węzła komunikacyjnego na Rondzie Ofiar Katynia oraz obwodnicy Krakowa – mówi Marcin Kaczmarek, Dyrektor Oddziału Coface w Krakowie, wynajmującego powierzchnię w budynku BBC 9 przy ul. Jasnogórskiej 9. – Dzięki temu prawie wszyscy pracownicy mają teraz bliżej do pracy, a czas dojazdu skrócił się aż o 20 minut – dodaje.

Standardy rynku nieruchomości, tak jak wymogi najemców, ciągle ewoluują w poszczególnych branżach. Sektor BPO oczekuje od deweloperów przede wszystkim rozwiązań szytych na miarę oraz przestrzeni odpowiadającej jego dynamice i wzrostowi zatrudnienia. Szatnie z prysznicami to już standard teraz liczy się przede wszystkim ergonomia pracy i atrakcyjna przestrzeń, która będzie dla firm ważnym atutem w poszukiwaniu pracowników.