Nowy smart fortwo cabrio

smart fortwo cabrio 2015
smart fortwo cabrio, prime, black to yellow / titania grey matt

Podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie (15-27 września 2015 r.) swoją światową premierę będzie świętować nowy smart fortwo cabrio. Zamówienia na kolejną generację modelu ruszą w połowie listopada, a pierwsze jego egzemplarze pojawią się u dealerów w lutym przyszłego roku.

Trzy samochody w jednym: za naciśnięciem przycisku nowy smart fortwo cabrio zmienia się z zamkniętego samochodu dwumiejscowego w auto z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo – gdy poszycie zostanie całkowicie opuszczone – w pełnoprawny kabriolet. W rezultacie przyjemność z jazdy pod gołym niebem można dostosować do warunków pogodowych lub nastroju kierowcy i pasażera. Swoją elastyczność smart zawdzięcza składanemu dachowi „tritop” oraz modułowej konstrukcji słupków dachowych, które można zdemontować – to rozwiązanie niespotykane nie tylko wśród najmniejszych aut. Nowy fortwo cabrio jest zresztą jedynym prawdziwym kabrioletem w swojej klasie.

„Nasz nowy smart fortwo cabrio naprawdę emanuje radością życia w mieście – a to istota naszej marki” – mówi dr Annette Winkler, szefowa smarta. „Jestem pewna, że zadowolimy aktualnych użytkowników smarta cabrio – grono liczące 220 tysięcy osób, a przy okazji nasza lajfstajlowa ikona zdobędzie wielu nowych fanów”.

Nowy fortwo cabrio (długość/szerokość/wysokość: 2,69/1,66/1,55 m) natychmiast daje się poznać jako członek rodziny nowych smartów. Trzeci model w gamie reprezentuje filozofię projektowania „FUN.ctional design”, odwołującą się do dwóch biegunów: umysłu i serca. Jego wyrazista stylizacja łączy charakterystyczną sylwetkę z ultrakrótkimi zwisami i klatką bezpieczeństwa – tridionem – oraz typową dla smarta twarz z wlotem powietrza o strukturze plastra miodu i romboidalnymi reflektorami. Słupek B jest węższy niż w coupé, a tridion ma jeszcze bardziej dynamiczny kształt.

Potencjalni klienci mają do wyboru trzy odcienie płóciennego dachu: dżinsowy, czerwony lub czarny. W każdym przypadku podsufitka ma kolor szary. Zdejmowane słupki dachowe (kolorystycznie spójne z tridionem) można przechowywać w schowku zintegrowanym z pokrywą bagażnika.

Dach otwierany w 12 s

Gdy słońce wygląda zza chmur, kierowca smarta może reagować błyskawicznie – miękki, automatycznie sterowany dach odsuwa się całkowicie w ciągu 12 s, nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Dzięki kluczykowi z trzema przyciskami można go otwierać także zdalnie, będąc poza samochodem.

Zdejmowane słupki dachowe pozwalają w pełni cieszyć się przyjemnością z jazdy kabrioletem. Przewidziano na nie specjalny schowek w tylnej klapie. Zmieści on również inne drobne przedmioty, na przykład kamizelkę odblaskową, apteczkę czy trójkąt ostrzegawczy.

Miękki dach „tritop” ma powierzchnię 1,8 m kw. – o 4% większą niż w poprzedniku. Zewnętrzne poszycie wykonano z wyjątkowo odpornego na światło poliakrylu, a spód – z mieszanki poliestru i bawełny. Pomiędzy tymi dwiema warstwami znajduje się warstwa gumy. Dach ma grubość 20 mm. Z tyłu znajduje się podgrzewane szklane okno.

Bezpieczeństwo: ochrona podróżujących potwierdzona w teście dachowania

Nowy fortwo cabrio to najsztywniejszy kabriolet w historii smarta. W porównaniu z poprzednikiem jego sztywność skrętna wzrosła o około 15%. W konstrukcji nadwozia zastosowano połączenie dużego udziału ultrawytrzymałej, tłoczonej na gorąco stali ze stalami wielofazowymi o maksymalnej wytrzymałości. Dodatkowo, kabriolet został względem coupé wzmocniony w specyficznych miejscach. Modyfikacje obejmują zastosowanie pod samochodem dużej stalowej belki oraz dwóch skrętnych przegród (z przodu i z tyłu), a także wewnętrznych rur w słupkach A. Te ostatnie wykonano z ultrawytrzymałej stali tłoczonej na gorąco.

Koncepcja bezpieczeństwa nowego smarta fortwo opiera się na wydajnym pochłanianiu energii zderzenia przez klatkę bezpieczeństwa (tridion). Model ma nie tylko sprostać normom obowiązującym w międzynarodowych testach zderzeniowych, ale i w wewnętrznych próbach Mercedes-Benz, w których częstokroć obowiązują jeszcze bardziej rygorystyczne wymogi. Należy do nich dachowanie, a właściwie „upadek” na dach. Zawieszone pod niewielkim kątem nadwozie spada tu z wysokości 50 cm w ten sposób, że uderza o posadzkę słupkami A.

W dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa smart oferuje systemy wspomagające do niedawna zarezerwowane dla pojazdów droższych klas. Poza najnowszą generacją ESP® z asystentem bocznego wiatru Crosswind Assist i wspomaganiem ruszania na wzniesieniu (standard) ich lista obejmuje układ ostrzegania przed kolizją oraz monitorowania pasa ruchu Lane Keeping Assist (opcja).

Dwa silniki, dwie przekładnie, trzy linie wyposażenia

Nowy kabriolet będzie początkowo dostępny z dwoma nowoczesnymi, 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Oba można połączyć z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi lub całkowicie zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi. Nie trzeba dodawać, że smart fortwo cabriolet wyróżnia się typową dla marki, niezrównaną zwinnością – jego średnica zawracania wynosi 6,95 m między krawężnikami i 7,30 m między ścianami.

Poza trzema liniami wyposażenia – passion, prime oraz proxy – klienci mają do wyboru szeroki zakres wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, w tym nowości dodane przy okazji ostatniego liftingu, takie jak integracja smartfona z MirrorLink® (standard w autach z zestawem multimedialnym smart) czy pakiet Urban Style (obejmuje czarne nadkola i obniżone zawieszenie). Wysokiej jakości kokpit zaprojektowano ze smakiem, podobnie jak w wersji coupé. Jego znakiem rozpoznawczym jest motyw „dynamicznej pętli”, czyli emocjonalne linie widoczne w kształcie deski rozdzielczej i paneli drzwi. Standardowe wyposażenie wnętrza obejmuje dwie osłony przeciwsłoneczne, centralną konsolę ze szufladą i haczyki na ubrania na tylnej belce. Za dopłatą oferowany jest deflektor wiatru.

Dane techniczne nowego smarta fortwo cabrio w skrócie:

smart fortwo cabrio 52 kW 66 kW
Układ i liczba cylindrów 3/R 3/R
Pojemność skok. (ccm) 999 898
Moc maks. (kW/KM) 52/71 66/90
przy obr./min 6000 5500 (6200)
Maks. moment obr. (Nm) 91 135
przy obr./min 2850 2500
Średnie zużycie paliwa
(l/100 km)
4,3 (4,3) 4,3 (4,2)
Średnia emisja CO2 (g/km) 99 (99) 99 (97)
Klasa efektywności C (B) B (B)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,9 (15,5) 10,8 (11,7)
Prędkość maksymalna (km/h) 151 (151) 155 (155)

Dane w nawiasach dotyczą wersji z przekładnią twinamic.

Testy wytrzymałościowe: szeroko zakrojone badania w laboratorium i na drodze

Kabriolety wytwarzane przez oddział Mercedes-Benz Cars przechodzą szeroko zakrojony program testów – jednakowy dla wszystkich modeli. Nowy smart fortwo cabrio został więc przetestowany wedle tych samych rygorystycznych norm, co np. nowy Mercedes-Benz Klasy S Cabriolet. Przykładowo, obejmują one otwieranie i zamykanie dachu przez cały cykl życia pojazdu (20 tys. powtórzeń), jak również próby wytrzymałości mechanizmu w komorze klimatycznej, w temperaturach od -15 do +80 stopni Celsjusza. Ponadto, przeprowadza się dodatkowy test przy -40 stopniach, przy kompletnie zamarzniętym dachu, aby sprawdzić, czy działa zabezpieczenie napędu dachu przed przeciążeniem.

Test myjni pozwala sprawdzić, czy do wnętrza nie przedostaje się woda. Liczba 500 myć odpowiada standardom, które spełnia wersja coupé. Poza fazą testową wszystkie elementy smarta fortwo cabrio są dodatkowo sprawdzane pod kątem szczelności podczas produkcji modelu w Hambach. Po opuszczeniu linii montażowej każdy egzemplarz przechodzi 7-minutową „kąpiel”.

Projektanci sprawdzili też poziom szumów wiatru w kabinie smarta – samochód przeszedł testy w tunelu aeroakustycznym Mercedes-Benz, a do badań posłużył manekin imieniem Tanja. Na jego, a właściwie jej, szyi i ramionach zainstalowano 16 czujników pozwalających mierzyć prędkość przepływu wiatru w kabinie.

Program ten uzupełniły wszechstronne testy modelu na torach testowych i różnej jakości drogach na całym świecie.

Kultowy smart cabrio ma 15 lat

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1999 roku smart zaskoczył publiczność, prezentując szereg modeli studyjnych. Pokazana wówczas wersja cabrio, bazująca na modelu city-coupé, otworzyła zupełnie nowy wymiar radości z jazdy dla „zamkniętej” dotychczas społeczności miejskich aut. Wiosną 2000 roku na drogi wyjechały pierwsze egzemplarze najmniejszego seryjnego kabrioletu na świecie. Wraz ze zmianą generacyjną, w 2006 roku, wprowadzono całkowicie automatycznie sterowany dach. W trzeciej generacji, w 2010 roku, pojawiły się nowe odcienie miękkiego poszycia: czerwony i niebieski.

Ale to nie jedyny model w historii smarta oferujący przyjemność z jazdy pod gołym niebem. W 2002 roku zadebiutował specjalny, otwarty wariant crossblade – pozbawiony drzwi, dachu i przedniej szyby. Do ograniczania zawirowań powietrza służyła tu jedynie niewielka, przyciemniana owiewka zamontowana wzdłuż kokpitu. Taka konstrukcja zapewniała niezrównane wrażenia z jazdy. Rok później producent zadecydował o wypuszczeniu na rynek niewielkiej serii tego modelu.