Organizacje pracownicze mogą pomóc w upowszechnieniu akcjonariatów pracowniczych

Dotychczas w debacie publicznej rozmawiano głównie o innowacjach technologicznych. Podniesienie tematu akcjonariatu pracowniczego pokazuje, że nie wystarczają już one, żeby przedsiębiorstwa faktycznie przynosiły zyski i służył dobru wspólnemu. Rośnie potrzeba innowacji związanych z pracownikami.

– Właściwe wprowadzenie akcjonariatu pracowniczego w Polsce potrzebuje edukacji na najniższym szczeblu, wśród pracowników w firmach. Podczas panelu zorganizowanego przez Instytut Spraw Obywatelskich w trakcie Kongresu KIG rozmawiano o tym, jak w proces ten mogą włączyć się pracownicy zorganizowani w związki zawodowe albo rady pracowników – powiedział serwisowi eNewsroom Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich – Wybrzmiała potrzeba wprowadzania takich rozwiązań z głową, mądrze wykorzystując aktywność zatrudnionych. Nie da się tego zrobić odgórnie za pomocą nakazu czy instrukcji ze strony przedsiębiorców i pracodawców.Pracownicy muszą być włączeni w ten proces. Potwierdzają to przykłady ze Stanów Zjednoczonych, przywołane podczas debaty. Organizacje pracownicze mogłyby dobrze służyć idei upowszechniania akcjonariatu pracowniczego w polskim firmach – podsumował Górski.